שאל את הרב

בעיה קשה בנוגע לכיבוד הורים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/04/10 20:47 כט בניסן התשע

שאלה

שלום כבוד הרב,

אנחנו זוג ילד בן שנה וחצי, אני חזרתי בתשובה לפני מספר שנים ומשפחתי חילונית. אבי נפטר לפני מספר שנים.

מאז שהתחתנו, אמי לכאורה מכבדת אותנו: היא שמה לנו פלטה, שומרת על כשרות (מנפה קמח, קונה גוש קטיף) וכו', עושה מה שאנחנו מבקשים. אנחנו גרים רחוק מאמא שלי ובאים אליה פעם בחודשיים לשבת.

הבעיה היא, שכל פעם אנחנו מגלים חוסר כנות מצידה.

דוגמאות:

היא הכינה סלט עם עירית, ואמרה שהעירית גוש קטיף. אכלנו, ואח"כ ראיתי במקרר עירית רגילה. היא עשתה את עצמה כאילו היא חשבה שזה גוש קטיף. (כבר אמרתי לה בעבר שזה לא)

היא הביאה לנו השבוע לחמניות. הן היו יבשות מאוד ושאלתי אותה ממתי הן, היא אמרה שמשבוע שעבר. אבל זה לא הגיוני שהן כ"כ יבשות, מרגישים שהן ישנות, והן בטוח מלפני פסח (אמרנו לה שלא תביא לחם מלפני פסח)

בשבת כשאנחנו אצלה היא יורדת עם הילד לטיול, ואני מבקשת שתרד במדרגות ולא במעלית. כבר פעמיים קרה ששמעתי את המעלית נפתחת, ועשר שניות אח"כ אמא שלי נכנסה עם הילד. שאלתי אותה מיד אם היא עלתה במעלית והיא אמרה ש-לא, היא עלתה במדרגות.

כל זה גורם לנו לחשוב שמסתמא היא גם לא מנפה את הקמח, ועוד דברים. כי הרי אין לה שום בעיה לשקר (וזה בדוק), אז למה בעצם שתעשה את זה?

אני לא יכולה לדבר איתה על זה דוגרי כי אנחנו לא קרובות רגשית, יש בינינו ריחוק, ואני לא רוצה לגרום לריחוק עוד יותר גדול, אז אני לא יכולה לרמוז לה שהיא לא דוברת אמת. ואם אני אשאל אותה היא תשקר.

אז מה לעשות??

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אני לא מוצא פתרון הלכתי לשאלה שלך.
אפשר לסמוך על יהודי לעניין כשרות אבל לא כאשר מצאנו שהוא משקר.
אני יכול להציע לך פתרונות מעשיים:
תזמיני את אמא אליכם לשבתות.

אתם תגיעו אל אמא לביקורים קצרים באמצע השבוע. ואת הארוחה תסייעי לה להכין כך שיהיה לך מעקב אחרי החומרים וכד'.

פתרון נוסף - את האוכל שהוא יותר בעייתי (עוגות - בשרים וכד') תביאי אתך - תגידי לאמא שאת מבקשת להשתתף בהכנת האוכל. היא תכין את הסלטים ותבשילי הירקות.

כתבות נוספות