שאל את הרב

בני בכורי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/04/11 23:52 ח בניסן התשעא

שאלה

בס"ד

בנוגע לפסוק בני בכורי. מדוע השם קרא לעם ישראל במילה בכור?

וכי יש עוד עמים שנקראים בנים לשם?

ואם כן אז במה מיוחד הפסוק "בנים אתם לשם אלוקכם" ? הרי גם אומות העולם נקראים בנים....

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בדיוק בענין זה עוסק המהר"ל בספרו 'נצח ישראל'; אני מצטט לך - ולבסוף אסביר בקיצור:


ספר נצח ישראל - פרק יא
הראיה השכלית אשר אמרנו, שמחייב מסדר השתלשלות הרבוי מן האחד. על זה העידה התורה הנאמנה שאמרה (דברים יד, א) "בנים אתם לה' אלקיכם". ויש לך להבין בשם הנכבד הזה מה שנקראו ישראל "בנים" לה'. וזה כי אין ספק כי הנמצאים הם עלולים ומושפעים מן השם יתברך. ואין הנמצאים מתדמים יחד; רק כי יש מושפע מאמתת עצמו, ויש שאינו כך, לפי רחוק הנמצאים ולפי קורבתם אליו יתברך. והנה ישראל אומה זאת מושפעים ממנו יתברך מאמתת עצמו יתברך, ובדבר זה יותר יש להם צירוף וחבור אל השם יתברך. ועל זה מורה השם הנכבד הזה שנקראו "בנים", ונקראו בשם "בני בכורי" (שמות ד, כב). כי שם "בן" יאמר על שנמצא מאמתת עצמו. ומצד שם הזה אין בזה עדיין הצירוף הגמור שהוא מיוחד, כי אפשר שיהיו ב' בנים לאחד, והצירוף אשר הוא לשנים אינו צירוף גמור מיוחד. ואף כי אין אומה עוד נקראת "בן" אל השם יתברך יותר מישראל, מכל מקום שם "בן" אינו כל כך הצירוף אליו, כיון שאפשר שיהיה לאחד שני בנים. ולכך נקראו ישראל "בני בכורי", כי אי אפשר שיהיה לאחד שני בכורים. ומזה תבין כי אי אפשר שתהיה עוד אומה שנקראו "בנים", כי השם יתברך הוא אחד בעצמו (דברים ו, ד), ומאחר כי הבן הוא מן אמתת עצמו, אשר אמתת עצמו הוא אחד, ולכך בנו גם כן הוא אחד. וזה מבואר ממה שאמרו במדרש כי השם יתברך מעיד על ישראל שהם אחד. ופירוש זה, כי מאחר כי ישראל הם מן אמתת עצמו יתברך, והוא יתברך אחד, וכך אשר מושפע מאתו יתברך הוא אחד. אבל שאר אומות, שאף שהם מושפעים מן השם יתברך, מכל מקום אינם מושפעים מאמתת עצמו, רק ישראל מושפעים מאמתת עצמו:

הסבר קצר - בן מבטא קרבה, לכן רק ישראל נקראו 'בנים', אבל בכור מבטא קרבה גדולה עוד יותר מפני שכאשר יש מספר בנים - הבכור הוא היחיד והנבחר בין כולם - לכן ישראל נקראו גם בכור מפני שלמרות שאין עוד בנים בכל זאת בחירת ד' בישראל אינה רק בדרגה של בן אלא בדרגה של בכור.

כתבות נוספות