שאל את הרב

בנות בצבא

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 29/10/09 12:20 יא בחשון התשע

שאלה

לפני שהתגייסתי הייתה לי דעה ברורה לגבי שרות בנות בצבא, בכל שו"תים כתוב שיש בעיות צניעות חמורות, קשר בין בנים לבנות וכו’.

בשרות יצא לי לשרת עם בנות דתיות, ובמקרה יצא לי ללוות כמה מסלולים של בנות דתיות בכל תהליך השרות (מהטירונות דרך הקורס ועד השרות הסדיר). ובאמת שהלואי שבנים דתיים היו עוברים שרות כזה. הם קיבלו מסגרות רק לבנות בכל שלב. היה להם חצאיות א’ וב'. כל שבועיים היה להם רב מהמדרשה שלהם שבא להעביר להם שיעור, לחזק אותם ולדאוג שהם לא יתקלקלו. כל יום היה להם שלוש תפילת במניין. בכל השרות לא היה להם מפקד בן, כל מי שרצה לא שירתה עם בנים בכלל. כל בעיה הכי קטנה שאולי יכולה לצוץ בקשר לבנות הדתיות וכל הבסיס היה על הרגליים (יש הנחיה מאכ"א לעשות כל מה שאפשר למען הבנות הדתיות). ובסוף, הרוב הגדול יצאו מחוזקות מבחינה אמונית מהצבא (ואם תאמר שהיו שהתחלשו בצבא, אין זו הוכחה כי גם מתוך הישיבה שאני לומד בה תלמידים נחלשים מבחינה דתית בצבא ובאחוזים יותר מאשר בנות מאותה מסגרת). אני לא יודע איך זה בכל הצבא אבל בתוכנית שהייתה בבסיס שלי זה היה התנאים לבנות הדתית. בתור בן ישיבה שהרבנים מתנגדים לגיוס בנות הייתי משוכע שיש דברים בגו ובטוח שהרבנים לא מגבילים את בנות סתם אבל באמת שלא מצאתי בעיות, וממש חיפשתי.

עד כאן הקדמה, שאלתי היא:

האם יש רבנים מכובדים שמידי פעם בודקים שוב את נושא גיוס הבנות ובודקים אם המציאות השתנתה ואם עדיין יש בעיה לבנות לשרת במסגרת כזו או אחרת בצבא או שהמצב הוא שלפני שלושים שנה היו בעיות צניעות ואז הרבנים אמרו שאסור ומאז כולם רק ממשיכים לדקלם את אותו איסור בלי להכיר את המציאות המתחדשת?

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אני מצטט מדבריך בחתימת השאלה:
"ומאז כולם רק ממשיכים לדקלם את אותו איסור בלי להכיר את המציאות המתחדשת?"
אני תמה עליך, כמי שלומד בישיבה זו דעתך על רבניך?
האם אתה סבור שראוי לבן תורה מכובד כמוך, לרשום על רבנים שהם "מדקלמים"?
שאלתך נכונה וחשובה, גם רגשות ההערכה שלך כלפי הצבא שמתחשב בחילות הדתיות מובנים - אבל מדוע להטיל דופי ברבנים?

לגופו של עניין בשאלות של גיוס בנות לצבא הרבנים חושבים במושגים לאומיים ולא במושגים אישיים.
ודאי הצבא יכול להעמיד מסגרת מושלמת לטובת בנות דתיות כשמדובר במספרים קטנים - מאה בנות וכד'.

אבל הרבנים מכירים את הציבור שלהם, הבנות לא פחות מסורות ולא פחות נמרצות מהבנים. אם יורשה להן להתגייס לצבא יבואו מאות רבות של בנות להשתתף בשליחות הזאת.
איש לא יוכל לומר לזו: 'את מתאימה וחזקה לעמוד במשימה'. ולאחרת: 'אינך מתאימה, עדיף שלא תכנסי לנסיון הגדול הזה'.

גם הצבא לא יוכל לספק את תנאי ה-'חממה' הללו למאות ואלפי הבנות שיבקשו להתגייס.

לסיכום - הרבנים, מתוך תחושת האחריות שלהם כלפי כלל ישראל, וכלפי העתיד של עם ישראל, עומדים על כך שבנות (גם חילוניות!) לא צריכות לשרת בצבא.

ה-'חממה' שאתה ראית אינה יכולה להיות פתרון לכלל החיילות בצבא (למדיניות של אכ"א: לטפח את הבנות הדתיות כפי שאתה ראית, יש מטרה - אבל זה נושא אחר).

כתבות נוספות