שאל את הרב

ביסוס האמונה 3

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 28/10/13 15:45 כד בחשון התשעד

שאלה

שלום,

איך שאני רואה את הדברים אין באמת בכלל פשר בחיים שלנו, נניח שאתה מאמין שיש ה'- אז אתה חי חיים דתיים ואז אתה מת ואז אתה בעולם הבא(מה שזה לא יהיה), אבל מה הפשר של כל הדבר הזה שנולדנו לתוכו ?

כלומר, לפי דעתי אין ערכים בעולם מבחינה אובייקטיבית, כי גם אם אתה מאמין נניח שה' קיים אז ערך האמת או רצון ה' חייב לעניין אותך כדי שתהיה דתי, ואם אתה הומניסט אז ערך האדם חייב לעניין אותך ואם אתה פשיסט אז ערך המדינה חייב לעניין אותך. וכל זה נעשה ע"י חינוך מילדות לאחד מהערכים האלו.

אבל אני גיליתי את הסוד הכי שמור והוא שאובייקטיבית הכול חסר פשר - מה שמכונה ניהיליזם.

בבקשה ממך, תאמר לי איפה אני טועה כאן?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בספר הכוזרי מדגיש ריה"ל שבשונה מכל יושבי תבל, אצלם הזהות הדתית והערכים אינם קשורים לעמם, אצל יהודי - העם הוא נקודת מוצא לזהות הרוחנית, לדת ולערכים.
המוצא היהודי מעניק את המשמעות המיוחדת לחיים.
אפשר לדמות זאת לאדם שיש לו כשרון בולט ביותר למוזיקה (או למתמטיקה וכד'...) החיים שלו יהיו משמעותיים ומלאי עניין לעצמו ויביאו ברכה לעולם, אם יקדיש אותם כדי לממש את כשרונו.
לכל אדם מישראל יש כשרון מיוחד, כשרון אלוקי אותו מממשים בחיים אלוקיים מלאי משמעות ועניין לעצמך וברכה לכל העולם כולו.
הכשרון המיוחד הזה התבטא בעבר בתכונת הנבואה שהיתה בישראל.
הכשרון הזה השאיר אחריו עקבות היסטוריות אוביקטיביות, אשר מוכיחות באופן ברור את קיומו של הכשרון – כך נדחה כל ספק אמוני שיכולים להעלות:

1. אין עם שיצא לגלות מארצו, נרדף ונדד ממקום למקום. בניו התפזרו בכל היבשות והשתלבו בתרבויות וסגנונות רחוקים ושונים ובכל זאת נשארו מאוחדים מתוך דבקותם ללא גבול בתורה ובמצוותיה (כפי שנפסקו על ידי חכמים). כל מי שפרש מהתורה והמצוות הפריש עצמו גם מהעם.

2. אין עם שבעקבות פיזורו, בניו מצאו עצמם כל כך שונים במראה גופם, צבע שערם, מלבושם, תרבותם החומרית ולמרות זאת נשארו מאוחדים באמונתם, כך שבשובם לארצם יכלו להקים מיד אומה מאוחדת ומגובשת.

3. אין עם שהחזיר לתחיה שפה מתה (ששרדה רק בזכות היותה שפת קדש).

4. אין עם שקם לתחיה מתוך גלות מפוזרת ונרדפת לאחר אלפיים(!) שנה. תופעה שאין דומה לה בהיסטוריה העולמית נקבעה מראש על ידי נביאים הדוברים בשם בורא עולם.

5. אין עם שדגל באמונה בא-ל אחד רוחני לגמרי, ללא עבודת פסלים, כנגד עולם עוין ולבסוף אמונתו כבשה מליונים. גם על כך התנבאו נביאיו מראש.

6. אין עם שכולו עסוק בקשר עם א-לוהים: מסורתו העתיקה נשענת על דמויות מופת שכל ענינם היה קשר עם א-לוהים, סיפור יצירתו וקיומו נרקמים סביב הקשר עם א-לוהים (הקשיים בקשר זה). גם עתידו וחזונו של העם כרוכים בחידוש הקשר עם א-להים.

ההשפעה האלוקית של ישראל בעולם מתאפשרת כאשר הפעולה נעשית באופן רחב על ידי העם בארצו. כלל ישראל מעצימים את הקדושה והשפעתה בעולם על ידי השראת שכינה בארץ ישראל ועבודה בבית המקדש.

לסיכום: אתה מתאר מצב של בחירה בין ערכים, כגון חופש או שוויון, אדם או מדינה, אינך מוצא סיבה להעדיף ערך אחד על פני אחרים.
היהדות לא מציעה עצמה לבחירה אצל כל אדם, היא פונה אך ורק אל מי שנולד יהודי. רק למי שיש כשרון אלוקי מציעים השתתפות במימוש הכשרון הזה.
בתוך כלל ישראל הכשרון הזה משפיע ברכה גם לנו וגם לעולם כולו. כך נאמר לאברהם אבינו בתחילת דרכו: "ונברכו בך כל משפחות האדמה".

כתבות נוספות