שאל את הרב

ביטול תורה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 16:10 יח באלול התשסב

שאלה

האם מותר לאב של תלמיד חכם לבקשו לעשות לו איזו מלאכה?

תשובה

אמרו חז"ל בגמרא (נדרים לב.): "אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר, מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתיים ועשר שנים? מפני שעשה אנגריא בתלמידי חכמים שנאמר 'וירק את חניכיו ילידי ביתה".

והסביר הר"ן: "את חניכיו - דהיינו בני אדם שחנך לתורה". וכיון שהשתמש בהם כשהלך להלחם עם ארבעת המלכים לכך אמר לו הקב"ה "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם". ומכאן אנו רואים כמה צריך להזהר שלא להשתמש בתלמידי חכמים ולבטלם מתורה ולמרות שהתלמיד צריך לשמש את רבו "וגדולה שמושה" (ברכות ז'), בכל זאת אין לו לאדם להשתמש בתלמידו שהוא תלמיד חכם.

ובענין שימושו של בן תלמיד חכם לאביו, כתב מרן השלחן ערוך (י"ד ר"מ): "חיב לעמוד מפני אביו, ואם האב תלמיד בנו - כל אחד מהם עומד מפני השני". אך הרמ"א הוסיף: "ואם הבן רוצה למחול על כבודו לשמש אביו הרשות בידו דהא הרב שמחל על כבודו, כבודו מחול אך החדוש בדברי הרמ"א הוא, במקום שהאנשים לא יודעים שאיש זה הוא אביו של הת"ח ואז "אבל אם הבן גדול בתורה ואין אביו דש בעירו איכא למיחש לבזיון התורה אם יתבזה הבן לפני האב, ויש להם להרחיק זה מזה שלא יקל שום אחד בכבודו לפני חבירו וכן עשה מוהר"ם עם אביו".

ועם כל זה כיון שהבן יכול למחול על כבודו, אם אביו ביקש ממנו מותר לשרתו גם בין אנשים. ובאמת תלמידיו של אברהם אבינו הריהם כתלמידיו ובניו שחנך אותם לתורה והם ודאי מחלו לו ובכל זאת נענש משום שהקב"ה "מדקדק עם סביביו כחוט השערה" (יבמות קכא).

ובענין זה יש גם להזהיר על איסור שימוש בכהן ויש לכבדו כדחז"ל "וקדשתו - לכל דבר שבקדושה, לפתוח ראשון" וכו' (מו"ק כ"ח). ויש אומרים שאם הכהן מחל על כבודו מותר להשתמש בו, אך יש אומרים שאם התורה אמרה "וקדשתו" אזי אינו רשאי למחול (וראה ברמ"א קכ"ח מ"ה שכתב "אסור להשתמש בכהן אפלו בזמן הזה דהוי כמועל בקדש אם לא מחל על כך" ומקורו מהמרדכי גיטין במעשה ברבינו תם ע"ש), ומכל מקום אם הכהן פקיד ומקבל שכר על שימושו, או עובד במלאכתו, מותר להשתמש בו שאם לא כן לא תהא פרנסה לכהנים, ואף על פי כן צריך לנהוג איתם בכבוד.


לסכום:

א. יש להזהר שלא להשתמש בתלמידי חכמים ולא לבטלם מתורה.

ב. מותר לרב לתת לתלמידיו לשמשו ועם זה צריך להזהר שלא לבטלם מתורה, ואם תלמידיו תלמידי חכמים ימחלו על כבודם כשמשרתים את רבם.

ג. בן שהוא תלמיד חכם חייב לכבד את אביו ואביו חייב לכבדו, ויעמדו זה בפני זה.

ד. אם בני העיר יודעים שהוא אביו מותר לו לבן לשמש את אביו גם בפרהסיא. במקום שאינם יודעים שהוא אביו, טוב שימנעו מלהפגש בפרהסיא.

ה. אם אביו בקשו דבר מה בכל מקרה צריך הוא לשמש את אביו.

ו. יש לנהוג כבוד בכהנים גם בזמן הזה, ואין להשתמש בהם.

ז. מותר להעזר בכהן שהוא פקיד או בעל מלאכה חנם זה יש לכבדם.

כתבות נוספות