שאל את הרב

ביזה

חדשות כיפה הרב אייל קרים 15/06/02 18:19 ה בתמוז התשסב

שאלה

בהמשך לשאלה שנשאלה כאן, ברצוני לברר מספר ענינים נוספים:

חיילים שנכנסים לשטח פלסטינאי במטרה לחפש מבוקשים ואמל"ח,פרט לנשק עצמו, מה דינם של: מחסנית ריקה, רצועה לנשק, מדי משטרה פלסטינאית ונעליים, כומתה כנ"ל, סכינים שונות: סכין קומנדו, אולר, לדרמן, שבריה (לקישוט), סכין יפנית, סכיני מטבח (האם צריך/מותר/אסור לקחת את כל הסכינים ממגרות המטבח???)

מה לגבי ציוד צה"לי, מדים, קסדות, אפודים.

האם יש הבדל בין בית של מבוקש, בית של קרוב של מבוקש, בית תומך בטרור לבין בית שנראה תמים?

מה דינם של דגלי פלסטין, דגלי ארגוני טרור, פוסטרים של שאהידים, רוגטקות?

מה דינו של ציוד שניכר עליו שנגנב (מערום רדיוטייפים/פלאפונים).

כח נכנס לבית ורוצה לבנות בו עמדה, יש אפשרות לנצל את חפצי הבית לצורך בניית עמדה, האם זה מותר, מה לגבי חפצים שניזוקים מכך, ומה לגבי חפצים שאינם ניזוקים.

המציאות היא שצה"ל לא מספק מספיק כלי פריצה, האם אפשר לקחת כלי עבודה ע"מ להוסיף אותם לפק"ל פריצה (פטיש, לום וכו').

האם בזמן שהיה בבית יש לשמור עליו שלא יתלכלך, האם יש להזהר לא להזיק לבית.

בזמן חיפוש אמל"ח בבית מה מותר ומה אסור, האם ע"מ לחפש בתוך טלויזיה או כל מכשיר חשמלי יש לפרק אותו באמצעות מברג או שמותר לשבור אותו, האם מותר לשבור קיר ע"מ לחפש בתוכו (או שיש להשיג מגלה מתכות), האם מותר לקרוע ריפוד של ספות, לשפוך חבית מלאה בקמח על הארץ, לשבור דוד מים, להפיל ארונות קיר ע"מ לחפש מאחריהם. לעיתים המציאות היא שניתן להזיק פחות אלא שהדבר גוזל זמן, וכך החיפוש יערך בפחות בתים.

ציוד שיש לקחת אותו (סכין קומנדו) והצבא לא עושה בו דבר, האם חייל יכול לקחת את הסכין לעצמו על דעת עצמו, ואם לא האם זה מותר על סמך אישור מפקד, והאם מפקד יכול/צריך להתיר זאת.

במהלך "חומת מגן" לקח צה"ל ג'יפים מסוג לנדרובר מהרשות (לענ"ד הרשות רכשה אותם מכספה), מהו הרקע להיתר?

ככלל, מהם הגדרים בביזה, ואילו כללים פועלים בדינים אלו.

מתוך הדברים הנ"ל מה מותר לקחת לעצמו, מה ליחידה ומה לצבא בכלל, מי מוסמך להתיר ביזה, איך יש להתייחס לחייל שנתגלה לוקח חפץ.

מה לגבי חלוקה שווה של השלל ("כחלק היורד וכו'").

תודה מראש.

תשובה

א.כל פריט ציוד צבאי של המחבלים הנמצא במהלך סריקות, מעצרים לחימה וכד', יש להביאו לקצין התחזוקה היחידתי. צה"ל ימצא לנכון, אם להטביע עליו מספר "3" ולהכלילו בין שאר פריטי הציוד הצהל"י, או לתיתו במתנה לחיילים כפי שנהוג לא אחת. כמובן שכך יש לנהוג גם לגבי ציוד צבאי צהל"י הנמצא בשטח, אך ציוד אזרחי (כגון סכיני מטבח) של האוכלוסיה הפלסטינאית אין לקחת.
ב.לגבי הבדל בין בית של מבוקש, קרובו תומכו וכו' – לא ציינת מה השאלה.
ג.מותר לכח קרבי הרוצה לבנות עמדה בבית פלסטינאי, להשתמש בתכולת הדירה לשם כך, שהרי "מלך פורץ לו גדר" אפילו בשדה של יהודי, כל שהוא לצורכי הלחימה. אם ניזוק חלק מתכולת הדירה אין שום חובה לשלם על כך משום שלמלחמה נכנסים על דעת זה וזה חלק ממהותה של המלחמה.
ד.אם יש צורך להוסיף אמצעי פריצה מאולתרים לפק"ל מדוע לא?!
ה.צריך להשתדל עד כמה שאפשר לא להזיק למבנה בו שוהים לצורכי לחימה וודאי שאין מקום לונדליזם ע"פ התורה.
ו.במהלך חיפוש בבתים, יש להמנע מלהשחית ציוד כל עוד הדבר אינו מעכב את פעולת הכח. לכן אם ניתן לפרק טלויזיה באמצעות מברג כך יש לנהוג. וכן אם ניתן להזיז ארון קיר ולא לשוברו. אבל היכן שהדבר אינו ניתן חובה לבדוק ספה גם אם לא ניתן לאחות את קרעיה לאחר הבדיקה, כנ"ל סעיף ג. ואע"פ שחיפוש בצורה מבוקרת מעכב או גורם שלא יבדקו מספר בתים, הרי ממילא לא כל בית נבדק וגם אין אפשרות לבדוק כל בית.
ז.לצה"ל כצבא מותר לקחת שלל (כגון ג'יפים) והוא הסמכות הבלעדית הקובעת מה ייעשה בו.

כתבות נוספות