שאל את הרב

בהמשך לשיחתנו...תגובה33

חדשות כיפה הרב שי פירון 19/02/02 06:12 ז באדר התשסב

שאלה

בס"ד

שלום לך כבוד הרב שי!

אני מצטער על העיכוב הגדול בתגובתי....

ובכן:

א. בקשר להארה על פסיקת ההלכה הרב ענה לי על עשה לך רב...

הלל ושמאי נכתבו בגמרא שניהם נכון הדבר אך ברב פירש זאת כדי שיראו שיש מחלוקות, לעניות דעתי יש טעמים אחרים, האחד משום שלעתיד לבוא ההלכה תלך לפי גישת שמאי ופה באמת נכנסת גישתו של כל אחד לחיים (זה נוגע יותר להלל ושמאי בפרט) איני חושב שאפשר לעמוד על גישת הרבנים פה על פי שו"ת אפילו לא אם יקראו הרבה תשובות א"א להבין גישה בפרוטרוט גם כשקוראים גישה של אחרון או ראשון א"א להקיש משם על כל שיטתו צריך ללמוד בעיון מעמיק את כתביו כדי להבין את גישתו... ועוד זה נכתב בגמרא כדי שנבין את טעמי ההלכה ואת מה שהנחה אותם כדי לקבל ראש של תורה ולקבל עקרונות בהלכה וכו' אבל פה בשו"ת אין דיון [בד"כ] בתשובות בכל המניעים לפסיקה ואם יש איני חושב שאדם הקורא את התשובה מתעמק יותר מדי במניעים וזה גם למה שהרב כתב על זה שצריך להפסיק עם המחשבה הרדודה ממש השואלים פה מרגישים מאותגרים ומפלפלים בדברי הרבנים פה...וזה גם מיוחס לדברי הרב לאותה נערה נראה לרב שהיא הבינה מזה שהרב הזכיר גם את המ"א שיש מציאות יותר מושלמת והלכתית שיש מקום להחמיר?!

ונחזור לענינו חלילה מלומר שהרב אינו מעורה אלא שנושאים כגון אלו הם יותר מעניני תנועות נוער וכאן הרב מקדיש יותר מרץ להיות מעורה...

אני אולי אכן לומד למי להעביר שאלות בכל נושא מקריאת תשובות אך אותה נערה ספק בידי אם באמת התעמקה בגישתם של הרבנים וכן הרבה שואלים ועוד שמקובל לי מרבותי שאין שואלים שאלה רב אחד ואח"כ אחר שמא יחלקו אחד על השני... אפילו בשאל שאלה כתוב "אנא המנעו משאילת שאלה זהה מספר רבנים"... ויש עוד בעיה בבחירת עשה לך רב שיש חש שהאדם יחפש לו קולות ולכן ילך למקל כל הזמן ויצור לעצמו מעין הרב נוח... עוד שכדי לקבל על עצמך רב פוסק הוא צריך להיראות בעיניך לאחר שלמדת ממנו הרבה כמלאך ה' צבקות ואז אפשר ללכת אחריו אפילו כיחיד נגד רבים, מסופקני אם יש אפשרות לראות כאן את הרבנים כמלאכים ע"י השו"ת הזה ועוד לא ראיתי שהשו"ת הוא אחרי רבים הא ראיה שהגישות כאן שונות..... [הכוונה בנושאים מהותים ולא בשאלות הלכ ברורות...]

קשה לי להאמין שהיא הבינה את שתי התשובות כאחת מפני שהרב כתב למנהגנו שהרי זה ניתן לפרוש כפשט למנהג כל בני ישראל בדורנו אנו...

חוץ מזה זה שאי

תשובה

ב"ה


שלומות.

בשל העומס הגדול לא אוכל להשיב לך בפירוט על שאלתך אף שאינני מסכים לרוב האמור בה.

1. ראוי לזכור שנפסקה הלכה כהלל בשל העובדה שהקדימו דברי בית שמאי לדבריהם, היינו שלא באו "נעולים" אלא היו נכונים להקשיב גם למה שלא הסכימו עימו מתחילה ומכוחה של ההקשבה היחודית שהיתה בהם זכו ונפסקה הלכה כמותם....

2. שורה שלמה של פוסקים האריכה בבעייתיות של פסיקת הלכה שבבסיסה הנטיה להחמיר. וכבר האריך על כך מרן הרב קוק זצ"ל בשו"ת אורח חיים שהנטיה להחמיר יש בה משום התרחקות מאורה של המצווה וממשמעותה הפנימית. והגדר והסייג - עלולים למנוע מהאור שבמעשה יחודי זה או אחר מלבקוע. וכבר האריך בשיקולים ההלכתיים הרב עובדיה יוסף בספרו חזון עובדיה. וכדאי לקרוא את מאמרו של הרב בר שאול בריח ומים שלו, ואכמ"ל.

3. האם העובדה שהקורא לא מעמיק צריכה לגרום לפוסק לומר מה שאין דעתו נוחה מכך?

4. ביחס לאותה תשובה אני חוזר על הראשונות: אינניחושב שיש לאסור לבת לילך עם שיער פזור וכך נכתב על ידי כל פוסקי דורנו. ההלכה נוגעת גם למנהג המקום ולא רק למה שנכתב במשנ"ב וכו',. ולכן, זה תלוי מי השואל ומאיזה חברה הוא בא.
להטיל מנהגי קבוצה אחת על מי שחי בקבוצה אחרת - עלולות להיות לכך השלכות עתידיות קשות.

5. כתבת: "ונחזור לענינו חלילה מלומר שהרב אינו מעורה אלא שנושאים כגון אלו הם יותר מעניני תנועות נוער וכאן הרב מקדיש יותר מרץ להיות מעורה...
"
לא הבנתי את שלש הנקודות שבסוף. אני מקווה שאין בהן צד של ציניות או משהוא כגון זה שהרי אז, כל שאלותיך והארותיך פוקעות, שהרי כבוד הוא מעל לכל, וגם בכך ניתן להחמיר.
ואפילו אם התכוונת לכבד, הרי שזה אתר שבו לא מעמיקים והשאלה מה הבינו אחרים! לא כך?

6. בענין הליכה ע"פ רב וכו'. ממליץ לך ללמוד את הסוגיה לעומקה ולא להסתפק הציטוט של סיסמאות חלקיות כאלה ואחרות.

7. כל מה שכתבת בנוגע לרבנים שלא היו רוצים להיות חלק מהציבור שלנו, איני יודע מי הם, שהרי רב כזה הוא לא רב שלי!!!

8. בנוגע לדברי הרב אבינר בנושאי צניעות - יש לי הרבה מה להאריך בעניין ואין כאן מקומו. אך באופן כללי - אני חושב שהגישה הכללית לענייני צניעות בדור צריכה להיות שונה. יכול להיות שבני עקיבא השתנתה. אבל כמה פרשו ממנה? כמה הלכו לשוליים? ועוד קושיות כהנה וכהנה.


לפיכך דומני שאינך מבין את המשמעות העמוקה דשל המילה "קולא" שיש בה חומרא מצד צדדים אחרים בחיים שהרי מקרבת, ומצרפת ומונעת פירוד לתלישה של חלקים מתוכנו, ואכמ"ל.

סוף דבר, "עשה לך רב" ,כהבנתך, והעמיק בתורתו, ואל תנסה להנחילה בכוח למי שלא חושב כמוך, שהרי שבעים פנים לתורה.


גם אנחנו, "המקילים", מצפים לביאת הגואל!

שי



כתבות נוספות