שאל את הרב

בגרות וביטול תורה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 16/06/02 18:40 ו בתמוז התשסב

שאלה

ה' עמך, רבי ומורי!

אקדים ואומר, שאכן מכשיר פלאי הוא האינטרנט, כי מעולם לא ראיתיך (חוץ מפעם אחת) ורק מקריאת תשובותיך במגוון רחב של נושאים, חש אני כאילו אתה ר"מ שלי מבלי שאנחנו מכירים בכלל. אכן, התרשמתי עמוקות מאש התורה היוקדת בך, ומאהבת הקודש לעם ישראל המתבטאת בתשובותיך השונות.

ועכשיו לשאלתי. חכיתי לשאול את השאלה הזו רק לאחר שסיימתי כמעט את כל המבחנים.

קרה לי לא פעם בזמן שלמדתי למתכונת או לבגרות חשובה מאד, שתקף אותי פתאום רצון עז להפסיק את הלימוד לבגרות וללכת ללמוד תורה. והתלבטתי ביני לבין עצמי האם הרצון שלי ללימוד התורה הוא רצון טהור או שכל העניין הוא מסווה כדי להיפטר מהלימוד לבגרות ולהימלט מחובתי (שהרי יש עלי חובה ואחריות בקשר למבחני הבגרות ומחובתי לעשות את המקסימום בשביל ההצלחה, גם כלפי וגם כלפי הורי ששלחו אותי לביה"ס כדי להצליח). מצד אחד אני חושב שמבחינת הנצח כל לימוד תורה הוא קניית חיי עולם הבא וגם אם זה בא על חשבון לימוד לבגרות. אך מצד שני, אפשר לומר ש"לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים", ובזמן שלומדים לבגרות, או שיש מחויבות אחרת, אין זה הזמן ללימוד תורה. תורה תלמד לאחר שתמלא את המוטל עליך (וכמו כן, עברה בי המחשבה של "אל תהי צדיק הרבה", שהרי לפני שהיו לך מבחנים ובגרויות, לא עלה בך שום רצון לתורה, אך פתאום, כשרובצת עליך מטלה קשה כלימוד לבגרות אתה חש רצון ללמוד תורה).

יורני הרב מהי עצת יצר טוב ומהי עצת יצר רע.

כל טוב ובשורות טובות!

תשובה

נגעת בעצב רגיש במיוחד, כיון שאני חושב שלימודי חול הם מאוד מאוד חשובים. הלימודים שלמדתי בכל מקצועות החול מאוד עזרו לי בעבודת ה' שלי. בקשרי עם הציבור, בהבנת הציבור החילוני. ובעיקר באמונה בה'.
אבל לימוד תורה עדיף עליהם עשרת מונים (ועדין לא אמרתי חלק מהאמת). אני רואה כל יום יותר ויותר שחסר לי בלימוד תורה, חסר לי עוד ועוד דפים של גמרא שמלאים חכמה עצומה שכל כך חשובה לחיים.
הייתי מציע לכל שואל להקדיש כמה שיותר זמן ללימוד תורה, אמונה, הלכה, דף יומי, כל דרך שבה הוא יוכל ללמוד עוד ועוד תורה.
אני מציע לכל שואל בתחילת דרכו להקדיש את זמנו לתורה - נטו. כך נראה לי נכון!

אבל אתה שואל במצב שאתה כבר בפנים, בחינות הבגרות בפתח, יש הורים, יש השקעות, יש צער ויש דאגות פרנסה עתידייות. וכבר השקעת כל כך הרבה מה לעשות?
והתשובה היא ללמוד לבגרות את המינימום ההכרחי. את הלימוד הזה לעשות בצורה רצינית מאוד כיון שהוא בא על חשבון לימוד תורה. ללמוד בצורה מרוכזת ולהצליח במבחנים. כי זה תלוי בנו אם נצליח או לא.
יש לי כמה חברים שהרגישו כמוך, עשו את הבגרות בשישית ובשביעית והמשיכו שמינית בישיבה גבוהה, וכשאני רואה אותם היום – הם הצליחו בחיים מאוד.
היה אחד שבא לישיבה מתוך כוונת בטלה אבל אל תחשוד בעצמך שאתה משקר את עצמך, שהרי כידוע,,, אסור לחשוד בכשרים.

בהצלחה גדולה.

כתבות נוספות