שאל את הרב

אשתי בהריון מה לעשות?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 15/07/02 03:00 ו באב התשסב

שאלה

בס"ד

שלום לרב.

אשתי בתחילת ההריון שלה ושואלת על הצום בט' באב. מה ניתן לעשות כדי לא לפגוע בה ובעובר ומצד שני לקיים כמה שאפשר את המצווה ?

תודה.

תשובה

ב"ה


דוד שלום.

שתתחיל לצום ואם מרגישה חולשה מיוחדת, יכולה לאכול ולשתות כהרגלה(לא מותרות וכדומה רק מה שנצרך).


אני מעתיק לך את ההלכות הקשורות לנושא זה:

א.
אסור לאכול או לשתות בתשעה באב משקיעת החמה בערב תשעה באב ועד צאת הכוכבים במוצאי תשעה באב. חולה שאין בו סכנה או קטן - אינו צריך לצום.
ב.
חולה - חולה האוכל בתשעה באב אינו צריך דווקא שרופא יאמר לו לאכול, אלא מי שמרגיש בעצמו חולשה ויודע שהוא חולה אף על פי שאין בו סכנה - יאכל. אך לא יאכל מעדנים או בשר ולא ישתה יין. ואם רופא יאמר לו לאכול שני תבשילין או בשר - חייב לאכול.
ג.
מעוברות ומניקות - צריכות לצום בתשעה באב אפילו שמצטערות הרבה - אם לא במקום שיש לחוש לחולשה מיוחדת כדין חולה שאין בו סכנה. ודין חולה הוא שאף על פי שאין בו סכנה, יש להקל לו שלא להשלים התענית, רק יתענה איזה שעות, ומכל שכן אם הוא חלוש בטבעו. \שו"ע תקנד סע' ה\.
ד.
מיניקה שאין לתינוק שלה מה לאכול - צריכה לאכול. ונהגו המיניקות להתחיל את הצום עד שירגישו חולשה או חסרון חלב \עיין ברכ"י שם\.
ה.
יולדת - עד ל' יום דינה כחולה שאין בה סכנה. ולאחר ל' יום דינה כמו כל אדם. ואם היא מרגישה חולשה מיוחדת - הרי היא כמו כל חולה שאף על פי שאין בו סכנה - מותר לאכול. אך אם מרגשת בעצמה שהיא בריאה לגמרי והתענית לא יזיק לה, יש לה לגמור את התענית. \עיין שו"ע תקנד סע' ו. כה"ח שם ס"ק כו-כט ומשנ"ב ס"ק יד\.
ו.
קטנים - עד גיל בר מצווה לא יצומו את כל צום תשעה באב - אבל צריכים לצום מספר שעות כדי להתחנך במצוות. \עיין כה"ח שם ס"ק כג\.


בברכה,


עוזיאל


כתבות נוספות