שאל את הרב

ארוח גוי בחגים/בשבת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/09/12 14:37 ה בתשרי התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

יש לי מספר שאלות לגבי גויים:

1. האם מותר לארח גוי בסעודת חג של משפחה יהודיה?

2. כדי לא לבייש את הגוי במעמד הקידוש של יום שישי - האם מותר לו לשתות מהיין? (שהרי כל המשפחה שותה)

3. האם ישנם דברים ספציפיים אסורים הנוגעים לנושא הנ"ל שעליי לדעת? אשמח לשמוע.

בתודה מראש. שבת שלום!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אין איסור לארח גוי בשבת, צריך להיות מודע לכך שעלינו להמנע מקרבה חברתית יתירה לגויים כדי שלא להביא בהמשך לנישואים מעורבים.
אם זה ארוח שאין בו כל חשש לקרבה יתרה - אפשר לראות בכך גילוי של קידוש ד´ וכבוד לאמונת ישראל.

חייבים להבדיל בין ארוח בשבת ובין ארוח ביום טוב.
אין להזמין נכרי ביום טוב, מחשש "שמא ירבה בשבילו", דהיינו יבשל במיוחד עבורו מאכלים האסורים ליהודים ביום טוב, ובזה יש איסור מהתורה או מדרבנן, והוסיף המשנה ברורה "ואינו מועיל מה שכבר הכינו כל צרכי סעודה, דיש לחוש שמא יבשל עוד בקדירה אחרת בשבילו אחרי שמזמינו ורוצה לכבדו".

וסיים מרן השו"ע "אבל עבדו ושפחתו, וכן כותי שבא מאליו, מותר להאכילו עמו ולא חיישינן שמא ירבה בשבילו". וביאר המשנה ברורה "דדווקא כשמזמן העכו"ם אצלו דחפץ ביקרו, חיישינן שמא ירבה בשבילו לבשל בקדרה לבדה, משא"כ בעבדו ושפחתו וכן כל אלו שבאו מאליו לא חיישינן לזה".
והנה במציאות בת זמנינו שעובדים זרים מצויים בבית בסעודות החג, יש לדעת שההיתר שיאכלו עמו הוא רק אם מרבה בתבשיל עבורם באותה קדירה שמבשל לעצמו "כיון דחד טירחא הוא", אבל להוסיף אחר כך תבשיל בשבילם, אסור. וגם צריך להיזהר שלא יאמר בפירוש שמבשל עבורם.

עיין בהרחבה
http://olamot.net/shiur/אורחים-בסעודת-החג

יש בעיה עם יין שגוי מזג או שתה ממנו (ביין מפוסטר יש מחלוקת). לכן עדיף שהמקדש ימזוג יין לכוסות של כולם ובתוך כך גם לכוס של האורח הגוי.

פרוט הלכתי לענין היין
http://www.ateret4u.com/online/f_01355_part_44.html

כתבות נוספות