שאל את הרב

אמינות וזכויות יוצרים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 27/03/13 12:27 טז בניסן התשעג

שאלה

בס"ד

שלום רב.

ברצוני לשאול את הרב שאלה אודות זכויות יוצרים תוכנה.

לחבר שלי יש מערכת הפעלה שמותקנת כבר על המחשב שלו. המערכת עברה בדיקה של מקוריות ונמצאה מקורית ע"י Microsoft. עם זאת חשוב לציין שעם הפריצות שיש היום, אפשר להפוך כל מערכת הפעלה לא-חוקית לחוקית.

האם ניתן יהיה להאמין לחבר שלי או למכר שלי לגבי האמינות של התשובות שלו. אמינות התשובות חשובה כיוון שעל פיהם אני יוכל להתקין לו את מערכת ההפעלה מחדש (אותה מערכת בדיוק כמו שהייתה לו) כדי שיוכל להשתמש במערכת הפעלה נקייה יותר.

לכאורה, לעניות דעתי, אין בעיה להתקין לו את מערכת ההפעלה מחדש באופן לא-חוקי כיוון שיש ברשותו את אותה מערכת הפעלה עם אישור מקוריות של Microsoft, אך שאלתי היא בבעיה הנ"ל: איני יכול לדעת אם הוא התקין את מערכת ההפעלה בצורה של התקנה מלאה או התקנת שדרוג. שאם הוא התקין ע"י שדרוג איני יכול להתקין לו מחדש את מערכת ההפעלה כי אין לו זכות מבחינת Microsoft לעשות כן אפילו שהמערכת שלו חוקית. ואם יש בידו דיסק התקנה מלאה יש לו את הזכות להתקין מחדש. אם כן, ניתן להסתמך רק על אמינות התשובה שלו איך הוא התקין את מערכת ההפעלה, מדיסק התקנה מלאה או שדרוג.

לגבי הוכחות יש את האפשרות להוכחה ע"י צפייה בדיסק ההתקנה אם הוא שדרוג או התקנה מלאה, או לחילופין אם יש מדבקה על המחשב עצמו שמעידה על שבוצעה מתוך דיסק של התקנה מלאה של מערכת ההפעלה על המחשב (אך לא כל החברות נותנות את דיסק ההתקנה יחד עם המחשב, אך נראה לי שאפשר לברר את זה עם החברה עצמה של המחשב).

הוכחות אלו אפשר לפרוך בקלות ע"י איבוד דיסק או הסרת מדבקה. האם לסמוך על המכר או החבר ולהתקין את מערכת ההפעלה או לסרב בנימוס?

תודה רבה והמשך יום טוב.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

חז"ל קובעים שעד אחד נאמן באיסורים. זו סוגיה מאוד מורכבת ולא אתימר לסכם אותה כאן. אבל בסך הכל אנחנו מאמינים לאנשים בדברים רבים וכך נכון לעשות.
עם זאת כאשר העדות היא להנאת עצמו יש לחשוש לחוסר אמון.
במקרה דנן, הדבר תלוי בהכרות שלך עם האנשים: במידה והם מוכרים לך כישרים ואמינים אין צורך לחשוד בהם. אבל אם אתה מכיר אותם כמי שמזלזלים בשמירה על זכויות יוצרים בעניני תוכנה וכד' עליך להמנע מלסייע להם.

הוספתי לך כאן קישור לענין נאמנות בשמירת כשרות - יש מקום לדמיון בין הדברים.
http://www.beithillel.org.il/show.asp?id=56061

כתבות נוספות