שאל את הרב

אמונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 14/10/13 21:06 י בחשון התשעד

שאלה

שלום רב,

קראתי בספר "הכוזרי" עם פירוש של הרב אורי שרקי, כי "יציאת צדיק ממקום עושה רושם"- כלומר, עצם העובדה שהצדיק היה ועזב משאיר סימנים, ולכן לאחר שעזב ניתן לראות את הסימנים ובכך להרגיש את הצדיק. הקב"ה, היה בעולם וכביכול עזב אותו על מנת לאפשר לעולם את התבגרותו ובחירתו החופשית. העולם, ספוג כעת ברשמים אלוקיים, והם שגרמו לעולם להמציא דתות שונות. שאלתי היא -מה פירוש הדבר? מתי הלך? למה? האם יחזור והאם זו בעצם ביאת המשיח? (ייתכן ואני מערבב מושגים. חסרים לי המון מושגי יסוד ואני מעוניין להעמיק בהם.)

כמו כן- ברצוני לשאול לגבי צער בע"ח. כיום, כידוע קיימת התעללות קשה במשקים בתרנגולות, פרות ועוד. אני יודע שכאשר צער בע"ח נועד עבור האדם אין הדבר נחשב לעבירה ולכן לא מדובר סיוע לדבר עבירה לאכול אותם. כמו כן אני מודע לחזון הצמחונות והשלום שגורס כי קיים תיעדוף בהתפתחות המוסר האנושי ולכן יש לדחות מטרות לגבי בע"ח לתקופה שהעולם יהיה מתוקן יותר. רציתי לדעת האם ישנם רבדים נוספים לעניין. ואבהיר- נשאלתי לגבי עניין זה ע"י אדם המוגדר (חברתית..) כחילוני, וברצוני לספק תשובה עמוקה כמה שניתן, המבהיר את הנקודות הנ"ל לעומק.

תודה מראש.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הרב אורי שרקי בכשרונו המבורך מסביר עניינים קבליים עמוקים בדרך מקורית.
עם זאת יש להכיר היטב את כל רוחב רעיונותיו של הרב שרקי כדי להבין את נקודת המבט שלו.
אתה מזכיר בדבריו: "הקב"ה היה בעולם ועזב אותו..." אבל אתה בעצמך אומר על הקביעה הזאת: "כביכול" - צריך להבין באפן יותר מסודר מה משמעות ה-'עזיבה'. לשם כך עליך ללמוד עוד שעורים רבים של הרב שרקי אז תוכל לרדת לעומק כוונתו ודרכו בהסברת הרעיונות הקבליים, וממילא תקבל מענה לשאלות שלך: 'מתי הלך והאם יחזור'.
אציין ברמז שד' צמצם את הופעתו בעולם אבל לא נעלם
לגמרי. ד' עדין נוכח מאוד בעולם - זהו ה-'רושם' שהרב שרקי מציין.

באשר לצער בעלי חיים - זו מצווה מהתורה. אמנם מותר להשתמש ולאכול בעלי חיים אבל חייבים למנוע מהם צער מיותר.
מבחינה זו צריך להמנע מצער בעלי חיים בתנאי הגידול שלהם.

עיין שני מאמרים שמרחיבים ומפרטים בנושא
http://98.131.138.124/articles/tora/subject72.asp

מאמר זה דן גם על הצמחונות:
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1995

כתבות נוספות