שאל את הרב

אמונה ושכל; שאלות באמונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/09/10 22:19 ה בתשרי התשעא

שאלה

היי

אני דתיה וחברתי לעבודה אינה דתיה וכל יום שואלת אותי המון שאלות בנושא דת ולא תמיד יש לי תשובות לתת ולפעמים תשובותי אינן מספקות לדעתה והיא לא מבינה למה אני מיוזמתי לא בודקת בשביל הידע שלי לגבי דברים שלא היו לי תשובות לגביהם כי זה לא ייתכן שאני צריכה לקיים מצוות בלי להבין, כך היא טוענת ולכן החלטתי לפנות אליכם לגבי מס' שאלות שהיא שאלה אותי, למרות שאני יודעת שגם לתשובה שאתן לה יהיו עוד הרבה שאלות לאחר מכן. העניין הוא שהיא טוענת שאם היא תקבל תשובות היא יכולה אולי לחזור בתשובה. להלן מס' שאלות:

1) מי אמר שהקב"ה ברא את העולם? אמרתי לה שכבר בספר בראשית זה מצויין אז היא טענה שיש שני סיפורי בריאה שונים וגם שאלה מי כתב את התורה

2) מי אמר שהדת שלנו אמיתית ונכונה? הרי גם דתות אחרות שהם בתוך הדת חושבות ומרגישות שזו דתם האמיתית

3) מדוע רשעים וטוב להם וצדיקים ורע להם?

4) היא טוענת שהעולם נברא במפץ הגדול ובכלל איך זה שיש שרידים מלפני מיליוני שנים כשהעולם ק'יים רק כששת אלפים שנים

5) מדוע להדליק אור בשבת אסור הרי אין לנו בכך שום מאמץ?

6) מדוע מותר פלטה חשמלית ומעלית שבת?

כל יום היא שואלת אותי המון שאלות אשמח לקבל תשובות מפורטות, אולי נצליח לקרבה לדת

ועכשיו גם לי יש שאלה:

אם היתה לי הפלה בשבוע 18 האם מדובר בנשמה שמילאה את ייעודה ולכן חזרה למעלה כ"כ מהר, האם מדובר בנשמה צדיקה שהיה לה רק תיקון קטן ובזה השלימה את ייעודה?

תודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

נקודת המוצא של החברה שלך שהשכל שלה יכול לקבוע מהי האמת. זו נקודת מוצא שגויה. ואתן לך שתי הוכחות לכך:

א. לפני 100 שנה ו- 200 שנה, היו חכמים גדולים שחשבו שהם מבינים הכל והיום אנחנו יודעים עד כמה הם טעו. ומה יגידו עלינו בעוד 100 ו- 200 שנה? לכן קשה להגיד שהשכל תמיד יודע את האמת.

ב. כיום יש אנשים מאוד חכמים. הם יכולים להיות מתמטיקאים או מדענים מעולים. ועם זאת אחד מהם יהיה דתי והאחר חילוני, אחד יהיה שמאלני ואחד ימני - מכאן שהעמדות הרעיוניות של האדם הם בחירה שלו ולא מסקנה הגיונית. מפני שאם זו היתה מסקנה שכלית היינו צריכים למצוא את כל החכמים במחנה אחד ואת הטפשים במחנות האחרים.

לכן את צודקת בכך שאת מאמינה בתמימות. זו דרגת האמונה הגבוהה ביותר. את בטוחה שיש הסברים לדברים שאת מאמינה בהם אבל את לא חושבת שעליך להאמין רק אחרי שתביני את כל ההסברים. את לא מעמידה את השכל שלך מעל האמונה, את אומרת לעצמך "עם כל הכבוד לשכל שלי, יש דברים גדולים יותר מהשכל".

החברה שלך עדיין לא בחרה להאמין. היא בוחנת את האמונה בשכל שלה. בודאי על כל דבר שנבדק בשכל אפשר להמשיך ולהקשות. החברה שלך לא תאמין ביום שיגמרו השאלות שלה – מפני שעל נושא כל כך רחב כמו אמונה אפשר תמיד להקשות ולהקשות. כאשר אני קורא את דרכם של חוזרים בתשובה אני שומע על רגשות ותובנות שהיו להם והביאו אותם להאמין. אבל אינני זוכר ששמעתי על מישהו מהם שנגמרו לו כל השאלות על האמונה ולכן החליט שהאמונה זו הדרך.

באשר לשאלות שלה:
1. את העולם בורא מי שנמצא מעל ומעבר לעולם, מי שהוא חלק מהעולם אינו יכול לברוא אותו. היא יכולה לטעון שהעולם לא נברא, אבל דווקא תאורית "המפץ הגדול" מוכיחה שהעולם לא היה תמיד כמו שהוא עכשיו, התאוריה הזאת מוכיחה שכל העולם היה פעם משהו בגודל של ראש סיכה. דווקא נקודת התחלה כזאת מתאימה מאוד לטענה שהעולם נברא מפני שאם העולם קדמון – אז מה היה לפני ה-"ראש סיכה"?
2. את התורה כתב משה מפי ד'.
3. הדת שלנו נכונה מפני שהיא המקור לכל הדתות שמאמינות באלוקים. גם הדתות האחרות מודות שהם המשך ליהדות. היהדות מיועדת רק לעם ישראל והגויים חפשו אמונה לעצמם, כך התפשטה הנצרות באירופה והאסלאם באסיה ואפריקה. שתי הדתות הללו ביסודו של דבר הביאו לבני אדם את הבשורה של היהדות: שיש אלוקים שהוא משגיח על העולם ומבטיח לנו את הטוב כאשר נהיה טובים.
4. השאלה על צדיק ורע לו רשע וטוב לו נמדדת במושגים של עולם חומרי שזה עולמו של הרשע. אבל במושגים של עולם רוחני – לרשע רע ולצדיק טוב. גם אם הרשע מצליח בחיים החומריים, נשמתו נפגמת ונהרסת לכן האמת היא שרע לו. גם אם הצדיק סובל מאוד בעולם הזה – נשמתו עולה למקומות נשגבים לכן טוב לו.
5. חז"ל מלמדים אותנו שלפני בריאת העולם שלנו, הקב"ה היה בורא עולמות ומחריבם. השרידים שמלפני מליונים שנים הם שרידים מהעולמות שלפני הבריאה שלנו.
6. שמירת השבת אינה קשורה במאמץ – מותר בשבת לערוך שולחנות ולהגיש אוכל למאות אנשים וזה מאמץ גדול מאוד. המלאכה שאסורה בשבת היא מלאכת מחשבת – פעולות של יצירה, שיש להם משמעות. להדלקת אש יש משמעות גם אם זה נעשה בהזזת מתג חשמלי זו מלאכה חשובה.
7. פלטה ומעלית פועלות מאליהן מיום שישי – אנחנו לא מתערבים בפעולה שלהם בשבת.

ההסבר שלך להפלה כנראה נכון – אם כי איננו מבינים בדברים אלו באופן מלא, אפשר בהחלט שבשמים יש גם סיבות ושיקולים אחרים לגרום להפלות וקשיים אחרים בעולם.

כתבות נוספות