שאל את הרב

אמונה ופחד

חדשות כיפה הרב דוד סתיו 27/04/02 17:54 טו באייר התשסב

שאלה

ב"ה

שלום כבו הרב!

אני נערה דתייה בת 16.אני מאוד מאמינה באלוקים ובנושא של השגחב פרטית.אבל בכל הנוגע לביטחון אני מהססת.אפילו להשאר לבד בבית.או בקריאת שמע לעצום עיניים.וכשאני הולכת עם חברות שלי בערב לטייל שבכלל לא מסוכן.אני יודעת שאלוקים אחראי לכל מה שקורה לי ואולי גם בגלל זה אני פוחדת.

האם זה אומר שאני לא מאמינה מספיק באלוקים?

ואיך אפשר יותר לבטוח בו?

תשובה

שלום
נושא הבטחון וההשגחה הם מהנושאים היותר משמעותיים בחיים הדתיים, נכתבו על הנושא כה רבות עד כי לא ניתן למנות. כבר בתקופת הראשונים ואפילו בחז"ל ניתן למצוא התיחסות לשאלה, והיא ממשיכה להישאל כל דור מחדש ואצל כל הוגה דעות באשר הוא. מגוון הדעות בנושא נע מן הקצה עד הקצה, החל מהדעה שה' הוא המכריע הבלעדי ורמת ההשתתפות שלנו היא מזערית, ועד לקצה השני בו יש הסוברים שעל האדם לעשות ככל שביכולתו וה' יעשה הטוב בעיניו.
לגבי הפחד עליו את מדברת. חכמים עסקו בנושא בהרחבה בעת שבאו לבאר סתירה בין שני פסוקים, מצד אחד נאמר "אשרי אדם מפחד תמיד" ומאידך נאמר "פחדו בציון חטאים". פרשו חכמינו שהפחד החיובי הוא זה העוסק בעניני תורה, כלומר הפחד החיובי המבקש לקדם את האדם בסולם המעלות האמונוית והאשיות. אמנם קיים גם פחד מסוג אחר עליו את מדברת. הפחד הזה הינו תוצאה של דמיון, אדם מדמיין משהו נורא, והחושך מגלם בשבילו את יכולת ההתממשות של אותם חזיונות שוא. הפחד, תפקיד חשוב לו, תפקידו הוא לשמור על האדם לבל יעשה מעשים פזיזים, לבל יסכן נפשו לשוא. אך יחד עם זאת אנו מבינים שחייל שלא יסתער עם חבריו בשעת סכנה יועמד לדין. וזאת מדוע? מכיון שהיהדות מאמינה שהרגש, למרות חשיבותו, לא עליו מוטלת חובת השליטה בחיינו. השכל, ההגיון, התובנות שנקנות לנו עם השנים הם אלו שאמורות להנחות אותנו בחיינו. אסור לנו לחיות רק על פי רגשותינו עלינו להבין שהרגשות והפחדים לוקחים אותנו למקומות לא רצויים. אסור לפחד לשתק את החיים הנורמאליים שלנו. הפחד אם לא נכלכל אותו ע"י שיכלנו יכול להביא למצב של פרנויות שהפתרון להם הוא טיפולי (ואל לאיש לחשוב שזה כה חריג, רבים בחברה כיום רואים בטיפול אצל איש מקצוע כחלק מהותי משגרת חייהם). אסור לפחד להשתלט על חינו יש בפסגת גופינו מח. בואי והשתמשי בו.
ברם, נראה לי שהשאלה הדתית שיש לעסוק בה הי א לא השאלה על אמונה בה' אלא על אמונה בעצמנו. ר' צדוק הכהן מלובלין כותב ב"צדקת הצדיק" "לאחר שיאמין האדם בה' יאמין בעצמו". עלינו לדעת שחובה עלינו להאמין בעצמנו. עלינו להתחזק ולא לחשוש מכל דבר שיכול להביא לסכנה. את צריכה לאזור אומץ, להתחיל להסתכל באופן אוהב ואופטימי על העולם, לדעת שלא בכל פינה מחכה רוצח ולא כל חושך מבשר רעות. אולי מן הראוי שתדברי על כך עם מישהו קרוב ללבך, חברה או הורה או אולי מישהו מקצועי, וביחד בטוחני שתוכלו להתגבר על הקשיים שיש בחיינו.

בתפילה להצלחה בכל
דוד סתיו

(נערך ע"י חיים ר.)

כתבות נוספות