שאלה
בס"ד
לכבוד הרב שלום,
ידוע שחז"ל פעמים רבות דורשים פסוקים בדרך לא מובנת של שינוי דרך הקריאה המקורית. לדוגמה "וכל בנייך לימודי ה' ורב שלום בנייך" - אל תקרי בנייך אלא בונייך.
או "הליכות עולם לו" - אל תקרי הליכות אלא הלכות. וכן על זה הדרך פסוקים רבים.
שאלתי היא - מה זה הכלל הזה? על מה הם מסתמכים בשינוי הכתוב?
תודה רבה.
תשובה
ב"ה
שלום.
אין מדובר בשינוי הכתוב .
מה שכתוב נשאר כתוב ויש לו פירוש של ,פשוטו של מקרא" על פי מה שכתוב.
ישנם רובדים נוספים שניתן ללמוד אותם ממה שכתוב בתחום [הבנת] המילה. חז"ל הם אלה שקבעו שיש מילים שניתן להבין אותם במשמעות [נוספת] מעבר למילה הכתובה.
נמצאנו למדים שמשמעות הביטוי אל תיקרי כך אלא כך היא בעצם הוספה .
דוגמא לכך הפסוק שמופי בנוגע לשמו של ייעקוב אבינו לא יקרא שמך עוד יעקוב לא ישראל והכוונה ששמו יהיה [גם] יעקוב [וגם] ישראל.
בברכה,
עוזיאל אליהו