שאל את הרב

איפה כתוב שהכל צפוי?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 15/03/10 20:08 כט באדר התשע

שאלה

יש איזה אימרה שכתוב שהכל צפוי איפה זה נאמר

תשובה

ב"ה


שלום.

אולי אתה מתכוון למה שאמרו חכמים במסכת אבות פרק ג משנה טו ["הכל צפוי והרשות נתונה ובטוב העולם נדון והכל לפי רוב המעשה"] וכדאי לך לראות את פירושו של הנשר הגדול הרמב"ם על משנה זו .

דבריו מתוקים,קילורין לעיניים ואני מעתיק לך אותם

" כל מה שבעולם ידוע אצלו יתעלה והוא משיגו, והוא אומרו: הכל צפוי. אחר כך אמר: ולא תחשוב שבהיותו יתעלה יודע הפעולות, יתחייב ההכרח, ושיהיה האדם כפוי על פעולה מן הפעולות. אין הדבר כן, אלא כל אדם בוחר במה שיעשהו, והוא אומרו: והרשות נתונה, רצונו לומר: רשות כל אדם נתונה לו,

...אחר כך אמר, שהמעלות לא יושגו לפי שעור גודל המעשה, אלא לפי רוב מספר המעשה. וזה, שהמעלות אמנם יושגו בכפול מעשי הטוב פעמים רבות, ובזה יושג הקנין, לא בשיעשה האדם מעשה אחד גדול ממעשי הטוב, שבזה לבדו לא יושג קנין. משל זה, שהאדם אם יתן למי שראוי אלף דינר, בפעם אחת ולאיש אחד, לא תושג לו מעלת הנדיבות בזה המעשה האחד הגדול, כמו שתושג למי שיתנדב אלף פעמים באלף דינר, ויתן כל דינר מהם על צד הנדיבות, לפי שזה ייכפל על ידו מעשה הנדיבות אלף פעמים, ויושג קנין חזק, וזה פעם אחת בלבד התעוררה הנפש התעוררות גדולה למעשה טוב, ואחר כן פסקה מזה. וכן בתורה אין שכר מי שפדה אסיר במאה דינר, או נתן צדקה לעני במאה דינר שהיו די מחסורו, כמו מי שפדה עשרה אסירים, או השלים חסרון עשרה עניים, ואפילו בעשרה דינרים. ולזה תקיש. וזה הוא ענין אומרו: לפי רוב המעשה אבל לא על פי המעשה."


עד כאן דברי הנשר הגדול הרמב"ם.


מקווה שהצלחתי לעזור לך ,


עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות