שאל את הרב

אינטרנט ונוער

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/02/07 12:25 יט בשבט התשסז

שאלה

שלום הרב,

בני הושעה ליום אחד מהישיבה, בדר"כ אוהב לשחק במחשב משחקי אסטרטגיה. תמיד היה האינטרנט חסום לגלישה שחורה, נפל מקרה לא ברור ודווקא באותו יום האינטרנט לצערנו הרב היה פתוח.

מאחר והענשנו את בננו שלא ישחק במשחקי המחשב ויקדיש יום זה למחשבה וחשבון נפש השעמום הביא אותו לשוטטות נוראית באינטרנט, במקרה בדקתי היסטוריה וגיליתי אתרים נוראיים שממש קשה לי לדבר על זה, מדובר בילד בן 14, בדר"כ ילד עם מידות טובות ונחשב תמים.

אני שואלת את הרב מה עלינו לעשות כמובן מעבר לחסימת האינטרנט, האם עלינו לשוחח איתו האם עליו לדעת שאנו יודעים על כך? חשוב לי לאמר שבאותו יום הוא לא הרגיש טוב והיה לו כאבי בטן הוא ישן הרבה.

אשמח לקבל על כך ייעוץ.

בכבוד רב והמשך עשייה ברוכה.

תשובה

שלום וברכה
בדיוק בדקות אלה שאני כותב את התשובה מתקיים כנס בירושלים של אתר "כיפה", שחלקו כמובן דן בשאלות מעין אלה.
האינטרנט מתגלה יותר ויותר בשני קצוותיו – בקצה העליון של מנוע הפצת התורה הגדול ביותר בעולם, ובקצה הנורא של הנחש הקדמוני, בו יצר הרע מוצא לו את המקומות האפלים ביותר. הדבר אינו מלמד על תכונות האישיות, אלא על הפיתוי הגדול כנראה והעונג הרגעי המזומן כנראה למי שנופל ברשת. זה נשמע סתירה, אולם ייתכן והילד באמת בעל מידות טובות ותמים, ובד בבד נופל בתמימותו למקומות האפלים המושכים.
מה אפוא עושים ? אין לנו דרך אחרת אלא לפעול בשילוב של שני עניינים: הראשון והפחות יעיל הוא המסגרת, כלומר: אינטרנט מאובטח, גלישה רק במקום נגיש לכולם, צמצום השימוש במחשבים אישיים אצל ילדים ואצל אחרים המזומנים ליפול וכדו'. זה יוצר אווירה נכונה והקרנה של הכיוון שיש ללכת בו. ברם, יסוד היסודות הוא העצמת הבחירה החופשית. מחפשים אחר הזדמנות לדבר על נפילות באינטרנט, בלי לדבר על הנפילה הספציפית שגילתם, ונותנים מקום הן להבנה מה מושך בני אדם לשם אך בעיקר למה מסוכן שם ומה רע שם ומה הורס שם ועד כמה הדבר משחית. מדברים על החשיבות הגדולה של בחירה חופשית ויכולת התמודדות, ונותנים אמון שהדברים מחלחלים. צריך להניח שהוא לא יפסיק בבת אחת, וגם אם לא יהיה אינטרנט בבית הוא ימצא את זה במקומות אחרים. אולם בעיקר צריך להניח כי ככל שאנו בונים באדם את הבחירה החופשית הטובה שלו יש לו יותר כוחות להתמודד עם כוחות הרע.
זה גם מה שאני מתכוון לומר עוד כמה שעות לקראת סיום הכנס של "כיפה".

כל טוב

כתבות נוספות