שאל את הרב

אילת גבולות א''י

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 28/06/02 03:27 יח בתמוז התשסב

שאלה

אנו עושות עבודת מחקר ששאלתה היא: האם אילת נכללת בגבולות המקראיים של א"י?

במהלך העבודה נתקלנו במס' שאלות שאיננו מוצאות עליהם חומר כתוב המספק לנו מענה ברור. עבודה זו היא לכתחילה גיאוטופ (במיסגרת מגמת א"י) אך לקחנו אותה לכיוון הלכתי יותר.

השאלות הם:

1.האם כיבוש דוד את אילת נחשב לכיבוש יחיד/ כיבוש רבים/ כיבוש בכלל?

2.כיבוש יחיד וכיבוש רבים: אנו צריכים להתמקדיותר בהגדרת כיבוש יחיד שבתוך שטחי הארץ המובטחת (למשל כיבוש דוד את אילת, האם זה נכלל בגבולות עולי מצרים ומקבל קדושה ראשונה ע"י כך או שמא קדושה אחרת) כמו כן, האם לקדושה זו יש תוקף לעניין מצוות התלויות בארץ?

תשובה

ב"ה י"א מנחם-אב תשס"ב

לשרית ואסתר שלום!

ישר כח על נושא עבודתכן, נושא חשוב ומרתק.

1.מן המקורות עולה שדוד ושלמה כבשו את אילת במסגרת הכיבוש של אדום, אבל לא קדשו את המקום בקדושת ארץ ישראל, ולכן ההגדרות של כיבוש יחיד או רבים אינן שייכות במקרה זה. נראה שהיו סוגי כיבוש שמטרתן הייתה שליטה על האוכלוסיה אבל לא מתוך מטרה של סיפוח השטח לארץ ישראל, ניתן לעיין באריכות בקונטרס "הארץ לגבולתיה" של הרב גרוסברג באות ט"ו.

2. אילת לפי הרבה פוסקים וחוקרים אינה נכללת בתחום גבולות ארץ ישראל המופיעים בפרשת מסעי. הדיון מתמקד סביב זיהוי "מעלה עקרבים" המופיע כציון גבול דרומי.
ניתן לראות את סיכום השיטות בשו"ת משנת יוסף חלק א' סימן מ"ד, חוץ מדעת הרב טוקצינסקי בספר ארץ ישראל שקובע את מקום מעלה עקרבים בעקבה שממערב לאילת על סמך תרגום של רב סעדיה גאון, ה"משנת יוסף" שם דוחה את דבריו ואומר שכוונת רס"ג היא למעלה עקרבים בערבה, המקום שאנו כיום קוראים לו כך. הוא מוסיף ומביא דעות נוספות הסוברות שאילת נמצאת מחוץ לתחום של פרשת מסעי.
ה"כפתור ופרח" סובר שעולי מצרים כבשו את כל הגבול המופיע בפרשת מסעי, ויש סוברים שרק בצלע הדרום מזרחית כבשו את כל התחום. בספר "חסדי דוד" על התוספתא מובא שבגבול דרום שוה כיבוש עולי בבל לכיבוש עולי מצרים. זה לא נוגע לאילת הנמצאת מחוץ לגבול זה. ונראה שהיא חלק מארץ אדום, והיא פטורה מתרומות ומעשרות. גם כשחכמים גזרו על הפרשת תרומות ומעשרות מן המקומות הסמוכים לארץ ישראל כמו עמון ומואב לא מצאנו שגזרו על אדום, הטעם לענין לא ברור, יתכן שלא הייתה שם התיישבות יהודית.

בהצלחה בכתיבת העבודה.

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות