שאל את הרב

איך שומרים על אהבת ה' כל הזמן

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/04/02 15:10 טו באייר התשסב

שאלה

שלום וברכה!!!

אני שואל את השאלה כבר כמעט מתוך יאוש מהנסיון להגיע לאהבת ה', אז אם תוכל להתייחס לזה בשיא הרצינות אני מאוד אשמח.

הרמב"ם כותב "ועל פי הדעה תהיה האהבה" משמע בפשטות שכמה שהאדם ידע יותר על הקב"ה ויחשוב עליו- אהבתו תגדל, גם הרמח"ל כותב שהקדוש הוא "הדבק תמיד לאלוקיו ונפשו מתהלכת בין המשכלות האמיתיות באהבת בוראו ויראתו" וגם מדבריו משמע שיש לחשוב בתמידות!!! על טובו וגדולתו של הקב"ה. וכמובן שיש עוד הרבה מקומות שבטח הרב מכיר שבהם כתוב שצריך "ובאהבתו תשגה תמיד". זה ברור לכולם שאי אפשר לחשוב על כמה דברים באותו הזמן וניסיתי לחשוב על מעלות הקב"ה כמו אוהב,רחום,טוב,חכם,מחיה,גיבור וכו'... ופשוט בלתי אפשרי לחשוב על כ"כ הרבה דברים באותו הזמן. אז איך אפשר לבצע את המחשבה הדבוקה בדעת אלוקים האמיתית בתמידות?! איך מבצעים זאת בפועל? זה יעזור לי מאוד אם התשובה תגיע בהקדם האפשרי. בתודה רבה רבה מראש!

תשובה

בס"ד

שלום .
אכתוב לך תשובה קצרה שיש בה הרבה.
מחשבתו של אדם אינה חד ממדית. יש בה הרבה רבדים של מחשבה שפועלים בו זמנית.
למשל.
אתה כעת קורא את התשובה הזו. ושומע מה קורה בבית, אם יהיה צלצול בדלת - תקשיב לו. ואם יקראו לך כנ"ל. אתה גם מרגיש בו זמנית את הקור או החום של הבית ואולי תקום באמצע הקריאה לכבות או להדליק מזגן. כל הדברים הללו קוראים בו זמנית. ואתה גם תזכור לכבות את הגז - אם הנחת משהו לפני רבע שעה וכד'.
בקיצור איני יודע אם הדוגמא חכמה מספיק אבל הרעיון הוא שיש מחשבה מקננת בראש והיא קיימת תמיד אף אם לא ממש במודע.
שויתי ה' לנגדי תמיד צריך להיות בצורה זו.

ואביא לך מספר ציטוטים מספר נפש החיים העונים על שאלתך.

בשער ד - פרק ב

ענין עסק התורה לשמה, האמת הברור, כי לשמה אין פירושו דביקות כמו שסוברים עתה רוב העולם, שהרי ארז"ל במדרש שבקש דוד המע"ה מלפניו יתברך שהעוסק בתהלים יחשב אצלו יתברך כאלו היה עוסק בנגעים ואהלות. הרי שהעסק בהלכות הש"ס בעיון ויגיעה הוא ענין יותר נעלה ואהוב לפניו יתברך מאמירת תהלים, ואם נאמר שלשמה פירושו דביקות דוקא ורק בזה תלוי כל עיקר ענין עסק התורה, הלא אין דביקות יותר נפלא מאמירת תהלים כראוי כל היום? וגם מי יודע אם הסכים הקב"ה ע"י בזה, כי לא מצינו בדבריהם ז"ל מה תשובה השיבו הוא יתברך על שאלתו ((כמו שמצינו (ב"ב י"ז א') ואידך ההוא רחמי' הוא דקא בעי)):
וגם כי היה די לענין הדביקות, במסכת אחת או פרק או משנה אחת שיעסוק בה כל ימיו בדביקות, ולא כן מצינו לרז"ל שאמרו על ריב"ז שלא הניח מקרא משנה הלכות ואגדות כו', והיינו כי מהעלותו על לבו תמיד כי עדן לא יצא ידי חובתו עסק התורה לשמה במה שלמד עד עתה, לזאת היה שוקד כל ימיו להוסיף לקח תמיד מיום ליום ומשעה לשעה:


(1) ספר נפש החיים - שער ד - פרק ב
ומסתברא נמי הכי, שהרי כמה הלכות מרובות יש בש"ס שבעת אשר האדם עוסק בהם, הוא צריך לעיין ולהעמיק מחשבתו ושכלו בעניני הגשמיות שבהם, כגון קינין ופתחי נדה שהן הן גופי הלכות, או המשא ומתן בש"ס וכללי דיני מיגו של רמאות שהיה הרמאי יכול לטעון וכמעט בלתי אפשר שיהא אצלו אז גם הדביקות בשלימות כראוי:


ספר נפש החיים - שער ד - פרק ו
לזאת האמת שזו היא הדרך האמתי אשר בזה בחר הוא יתברך שמו, שבכל עת שיכין האדם עצמו ללמוד, ראוי לו להתיישב קודם שיתחיל, על כל פנים זמן מועט ביראת ה' טהורה בטהרת הלב, להתודות על חטאתו מעומקא דלבא, כדי שתהא תורתו קדושה וטהורה, ויכוין להתדבק בלימודו בו בתורה בו בהקב"ה, היינו להתדבק בכל כחותיו לדבר ה' זו הלכה, ובזה הוא דבוק בו יתברך ממש כביכול, כי הוא יתברך ורצונו חד כמו שכתוב בזוהר, וכל דין והלכה מתורה הקדושה, הוא רצונו יתברך שכן גזרה רצונו שיהא כך הדין, כשר או פסול טמא וטהור אסור ומותר חייב וזכאי:


ספר נפש החיים - שער ד - פרק ז
ולזאת ראוי להאדם להכין עצמו כל עת קודם שיתחיל ללמוד, להתחשב מעט עם קונו יתברך שמו בטהרת הלב ביראת ה', ולהטהר מעונותיו בהרהורי תשובה, כדי שיוכל להתקשר ולהתדבק בעת עסקו בתורה הקדושה בדבורו ורצונו יתברך שמו. וגם יקבל על עצמו לעשות ולקיים ככל הכתוב בתורה שבכתב ובעל פה, ואשר יראה ויבין דרכו והנהגתו מתורת הקדש. וכן כשרוצה לעיין בדבר הלכה, ראוי להתפלל שיזכהו יתברך לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא, לכוין לאמיתה של תורה:
וכן באמצע הלימוד, הרשות נתונה להאדם להפסיק זמן מועט, טרם יכבה מלבו יראתו יתברך שמו שקיבל עליו קודם התחלת הלימוד, להתבונן מחדש עוד מעט ביראת ה', כשרז"ל עוד (שבת ל"א) משל לאדם שאמר לשלוחו העלה לי כור של חטים לעליה כו' אמר לו, עירבת לי בהן קב חומטין? א"ל, לא, א"ל, מוטב שלא העלית, וקאי על אמצע העסק בתבואות חכמת התורה, שראוי גם כן לערב בתוכו יראתו יתברך, כדי שתתקיים תלמודו בידו. ולכן סמך אצלו הברייתא תני דברי ר"י מערב אדם קב חומטין בכור של תבואה ואינו חושש, והוא דין מדיני גזל ואונאה אשר מקומו בס' נזיקין ומאי שייטי' הכא? אמנם הורונו בזה, שכמו במשא ומתן הגם שנראה כגזל ואונאה, אמנם כיון שהקב עפר הוא השימור והקיום של כל הכור תבואה אינו חושש משום גזל - כן רשאי האדם להפסיק ולבטל זמן מועט מהלימוד, להתבונן מעט ביראת ה', ואינו חושש בזה משום ביטול תורה כיון שהוא הגורם שתתקיים אצלו חכמת התורה:

כתבות נוספות