שאל את הרב

איך קורה שרבי אלעזר אבוחצירא נרצח? אני בהלם?!

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 30/07/11 21:40 כח בתמוז התשעא

שאלה

הרב עוזיאל תסביר לי מה קורה פה?? איך רב גדול כזה זה קרה לו?? אני מאוד מבולבל אני בהלם טואטאליי אני אפילו לא יודע מה לשאול אותך אבחל תסביר לי איך זה קרה???

תומר

תשובה

ב"ה

תומר שלום.


המומים ומזועזעים אנחנו על מה שקרה "כי שתיים רעות עשה " האחד יהודי שפך דם נקי בישראל והשני שרב גדול נרצח בדם קר. אוי כמה שזה קשה! אוי כמה שזה כואב!!

קשה להבין וקשה לעכל את הדבר החמור הזה שהרי רבי שמעון בר יוחאי בתלמוד במסכת ראש השנה דף חי אומר [" צום השביעי - זה שלשה בתשרי, שבו נהרג גדליה בן אחיקם. ומי הרגו - ישמעאל בן נתניה הרגו, ללמדך ששקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלהינו "]

קשה מוות של צדיק כמו חורבן בית המקדש.
אנו כולנו חווים מעמד קשה של חורבן בית מקדש בלי רומאים ובלי מכונות מלחמה ובלי מצור על ירושלים . כשצדיק מת זה כמו שאתה רואה את בית המקדש נשרף ונחרב!!

ננסה מתוך הצער והיגון והכאב לשאול את השאלות שעולות במחשבה.

[1)]האם הקב"ה ידע שהרב אלעזר אבוחצירה זצוק"ל ירצח?

[אכן הקב"ה ידע שזה מה שיקרה!!] וזה אחד היסדות של האמונה ויחד עם זאת לאדם יש בחירה חופשית ואלו 2 מסלולים שפועלים במקביל . במישור האנושי יש בחירה חופשית לאדם ואחריות על מעשיו ובמישור האלוקי יש השגחה פרטית של הקב"ה על העולם ועל בני האדם. זו שיטת של הרמב"ם. (ועיין גם שיטות אחרות כגון ספר "אור ה" לרבי חסדאי קרקאש מובא באתר דעת ב http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/hareshut/shaar-2.htm .)ובמשנה באבות פרק ג נאמר " הכל צפוי והרשות נתונה" ובתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח "אמר ריש לקיש: מאי דכתיב זה ספר תולדת אדם - מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו. " כלומר הקב"ה ידע שזה מה שיהיה!!!

אבל היה לרוצח הזה יכולת של[ בחירה חופשית ] שהרי העולם מושתת על בחירה חופשית וכבר עמד על כך אחד מגדולי הראשונים בשו"ת הריב"ש סימן קיח

["על כרחנו יש לנו להאמין שהאדם יש לו בחירה על מעשיו, כדי לקיים מצות התור´ ותגמוליה. וכמו שהוא מבואר בתורה:. בספר דברים פרק ל פסוק הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ: "]

[2)] למה הקב"ה לא מנע את הרצח?

לא יודע!! .
אני לא מבין את החשבון של הקב"ה ראה מה אמר הנביא ישעיהו פרק נה
[כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה´ . כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם "]

אנחנו לא מסוגלים ויכולים לדעת הכל וגם לא קצת כי הקב"ה פועל בדרכים שחלקם גלויים לנו וחלקם נסתרים מעיננו ומבינתינו. אין לנו יכולת להבין הרבה מאוד ממה שקורה בעולם כי מחשבתו של הקב"ה גבוהה מאוד ממה שאנחנו מסוגלים להבין.
וזה לא פוגם כי הוא זה באמונה בהשם וכי הרופא יודע הכל? וכי המדען יודע הכל? וכי יש מי שהוא בעולם שיודע הכל? ולמרות שלא יודעים הכל זה לא מערער את האמונה של הרופא או של המדען או של יהודי בהשגחת השם בעולם.

וכוון שיש בחירה חופשית בעולם יש יכולת לאדם להטות את העולם לטוב או לרע במעשה אחד!! קטן!! שהוא עושה אפילו שזה נגד רצון השם. וכביכול זה בעל כורחו של הקב"ה שהרי יש בחירה חופשית בעולם וכפי שאומר התלמוד הבבלי מסכת עבודה זרה דף נד "

[תנו רבנן , שאלו פלוסופין את הזקנים ברומי: אם אלהיכם אין רצונו בעבודת כוכבים, מפני מה אינו מבטלה?
אמרו להם: אילו לדבר שאין העולם צורך לו היו עובדין הרי הוא מבטלה, הרי הן עובדין לחמה וללבנה ולכוכבים ולמזלות, יאבד עולם מפני השוטים? אלא עולם כמנהגו נוהג, ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין.

דבר אחר: הרי שגזל סאה של חטים והלך וזרעה בקרקע, דין הוא שלא תצמח, אלא עולם כמנהגו נוהג והולך, ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין.

דבר אחר: הרי שבא על אשת חבירו, דין הוא שלא תתעבר, אלא עולם כמנהגו נוהג והולך, ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין.

והיינו דאמר ריש לקיש, אמר הקב"ה: לא דיין לרשעים שעושין סלע שלי פומבי, אלא שמטריחין אותי ומחתימין אותי בעל כרחי. " ]



[3)] למה זה קרה? למה צדיק ורע לו?

גם לשאלה זו אין לי תשובה. לא יודע למה זה קרה !!

[*]ואפילו אי אפשר להכליל מקרה זה בדברי חז"ל בתלמוד בבלי מסכת מכות דף י על הפסוק בפרשת משפטים בספר שמות "ואשר לא צדה והאלהים אנה לידו
במה הכתוב מדבר? בשני בני אדם שהרגו את הנפש, אחד הרג בשוגג ואחד הרג במזיד, לזה אין עדים ולזה אין עדים, הקב"ה מזמינן לפונדק אחד, זה שהרג במזיד יושב תחת הסולם, וזה שהרג בשוגג יורד בסולם ונפל עליו והרגו, זה שהרג במזיד נהרג, וזה שהרג בשוגג גולה."
שהרי מדובר ברב גדול צדיק יסוד עולם .

[*]ואפילו אי אפשר להכליל מקרה זה בדברי חז"ל במסכת סוטה דף כא שתורה מגינה ומצילה שהרי מדובר ברב גדול תלמיד חכם אדיר צדיק וחסיד וכשהוא היה גוזר גזרה אז הקב"ה היה מקיים את הגזרה .והיה הרב זצ"ל דומה לעבד לפני מלך ולא לשר לפני מלך.

[*]ואפילו אי אפשר להכליל מקרה זה בדברי חז"ל על זכות אבות וייחוס אבות ותורת אבות
שהרי רבי אלעזר אבוחצירה זצ"ל היה ארי בן ארי ונכדו של ארי הלא הוא רבי ישראל אבוחצירה זצ"ל ועיין בשו"ת ציץ אליעזר חלק כ סימן עד דרשה לראש השנה בעניין זכות אבות ) ומבואר ברש"י על הפסוק בישעיהו פרק ז וַיְהִי בִּימֵי אָחָז בֶּן יוֹתָם בֶּן עֻזִּיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עָלָה רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם וּפֶקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל יְרוּשָׁלִַם לַמִּלְחָמָה עָלֶיהָ וְלֹא יָכֹל לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ: מה ראה הכתוב לייחסו אלא מפני שסופו של הכתוב לומר ולא יכול להלחם עליה ולמדך שזכות אבות עמדה לו אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה ווי מי הוא זה שמלך רשע זה אמר להם בן יותם הוא בן עוזיהו הוא אבותיו היו צדיקים לפיכך אי אפשי לפשוט ידי בו הדא הוא ולא יכול להלחם עליה מפני זכות אבותיו "

(לגבי עניין צדיק ורע לו רשע וטוב לו עיין בתלמוד במסכת ברכות דףז וב...ספר איוב )

[4)]אז מה צריך לעשות כעת?

הנביא ישעיה בפרק מז כתב "הַצַּדִיק אָבָד וְאֵין אִישׁ שָׂם עַל לֵב וְאַנְשֵׁי חֶסֶד נֶאֱסָפִים בְּאֵין מֵבִין כִּי מִפְּנֵי הָרָעָה נֶאֱסַף הַצַּדִּיק"

ודודי הרב מרדכי אליהו זצוק"ל שהוא קם להספיד את הצדיק הרב רפאל לוין זצ"ל ואמר כך

[" כתוב הצדיק אבד,ואין איש שם על לב,ואנשי חסד נאספים,מבלי
משים,כי מפני הרעה,נאסף הצדיק מה זאת אומרת " כי מפני הרעה נאסף הצדיק " ?.
אפשר להגיד : כיוון שצריכה לבוא הרעה,ונגזרה גזירה קשה חלילה לבוא
לעולם,הקב"ה אינו רוצה שהצדיק יראה את הרעה ,לכן הוא לוקח את הצדיק מן העולם הזה.
ואפשר להגיד " כיוון שצריכה לבוא רעה לעולם חלילה,הקב"ה לוקח את הצדיק על מנת
שיכפר על הדור.והרעה לא תבוא,ומיתת הצדיקים מכפרת על הדור.אבל רק אם האנשים
מתקנים את דרכם וחוזרים בתשובה,כמו שקורבן מכפר,כאשר אדם מביא קורבן ועושה
תשובה.ומתקן מעשיו.אז מועיל הקורבן. "]

ומדברי הרב מרדכי אליהו זצ"ל אני מבין שאם מקרה כזה קרה לנו אז כל אחד חייב לפשפש היטב במעשיו ולהתעורר כמו שאומר הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ג

"עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם, אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה, [לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב, חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה, עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה ]"

ואם כל אחד יעשה מעשה אחד טוב !![ אחד!!] הרי שבמעשה זה הוא יכול למנוע את המקרים הקשים שקורים בעולם ולהכריע את העולם כולו לטוב!!

ואמר החכם באדם בקהלת פרק יב

[סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם: כִּי אֶת כָּל מַעֲשֶׂה הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט עַל כָּל נֶעְלָם אִם טוֹב וְאִם רָע:]

ומרן הרב בראשי לישראל הרב עמאר שליט"א אמר בדברי ההספד בלויה

"יש לעורר הלבבות לשוב אל השם בכל לבנו, ולפשפש ולחפש במעשינו, בין אדם למקום ובין אדם לחברו, ובפרט שבשנים האחרונות נתרבו דמים בין עמנו, ונעשה כדבר שבשגרה ששומעים ועוברים לסדר, ויש להתעורר על החינוך של ילדי ישראל, ללמדם דרך ארץ ומידות טובות, [וכל אחד יתאמץ באמת להרחיק כל שנאה וקנאה להרבות אהבה ואחווה, ולהימנע מכעס והקפדה ולהיות נוחים וסלחנים וטובים עם אלוהים ואדם".]


ואז נזכה שתהיה [" מיתתן של צדיקים מכפרת"]עלינו .

השתדלתי לכתוב מעט מאשר על ליבי ויש בזה אריכות דברים ומה שהלב חושק הזמן עושק .


שנשמע ונתבשר בשורות טובות אמן.
בברכה,

עוזיאל אליהו,

כתבות נוספות