שאל את הרב

איך נהיה "אור לגויים"

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/10/09 21:36 כט בתשרי התשע

שאלה

שבוע טוב!

יש לי שאלה שמציקה לי די הרבה זמן בקשר לגויים... כל הנושא של "להיות אור לגויים" מבלבל אותי. חשבתי שאנחנו צריכים להתרחק מהם..

איך אפשר להיות אור לגויים אבל אסור ללמד אותם תורה.. בעצם למה אנחנו לא מקרבים אנשים ליהדות זה נשמע ממש מצחיק לשאול את זה כי ברור שאנחנו לא דת מסיונרית אבל התורה שלנו היא תורת חיים.. אני לא יכולה לדמיין חיים בלי שבת..בלי חגים..וגם כל האיסורים הם בסופו של דבר טובים לנו..למה הם לא יכולים לטעום מזה? עוד שאלה..הגויים שעובדים ע"ז יום אחד ידעו שה' אחד ושמו אחד - אבל ממה שאני מבינה הם לא יתגיירו..איך לא?

מצטערת על הבלאגן אני מקווה שתוכל לעזור לעשות לי קצת סדר בראש...ואשמח אם תגדיר מה תפקידינו כיום בנושא של אור לגויים.

תודה רבה, תזכה למצוות!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
בפרשת בראשית אנחנו למדים שהקב"ה ברא עולם מורכב, בתוכו יש לכל יצור תפקיד משלו.
אפילו בתוך עם ישראל לא כולם שווים, יש כהנים ולויים, יש להם תפקיד מיוחד ומשום כך גם הלכות מיוחדות. העם יודע שלכהנים יש תפקיד חשוב יותר, עם זאת מבינים שלא כל אחד יכול להיות כהן, זה מוענק מלידה, אבל גם מי שאינו כהן יכול לעשות דברים חשובים מאוד כמו לימוד תורה וקיום מצוות.

על פי העקרון של התפקידים, גם לגויים יש תפקיד - לשם כך הם לא צריכים להתגייר (אם גוי מעוניין להשתתף בתפקיד של עם ישראל הוא יכול להתגייר).
גוי שעושה את תפקידו (=מקיים שבע מצוות בני נח) הוא גוי טוב והגון, בהלכה הוא נקרא "חסיד אומות העולם". אין דרישות נוספות ממנו.

עם ישראל 'מאיר' לגויים לא על ידי השפעה אישית. לא לכל ישראלי צריך להיות ידיד גוי. ה-'אור לגויים' יצא מתוך כלל העם, על ידי כך שאנחנו נחיה בארץ ישראל על פי תורת ישראל ותהיה לנו מדינה למופת: כולם אוהבים את כולם, כולם דואגים לכולם, לכן כולם שמחים ומאושרים. כולם באים לעבוד את ד' בבית המקדש והארץ זוכה להשגחה וברכה אלוקית.
כאשר כך יהיה, הגויים בארצותיהם ישימו לב שבארץ ישראל קורים דברים נפלאים – הם יתענינו מה מיוחד כאן, ישלחו שליחים שיבקרו ויספרו להם, כך יצא מישראל אור לגויים.
בספר מלכים א פרק י, יש תאור של מלכת שבא והביקור שלה אצל שלמה. בסיכום הביקור היא אומרת: "אשרי אנשיך... יהי ד' א-לוהיך ברוך... באהבת ד' את ישראל לעולם..." זו דוגמה לכל הרעיון של ממלכה מיוחדת שמעוררת עניין והופכת אור לגויים.

כתבות נוספות