שאל את הרב

איך מתגברים על קנאה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/03/02 16:18 ה בניסן התשסב

שאלה

שלום וברכה לרב!

רציתי להציג בעיה שיש לי עם הקנאה-

כככל טוב לי בחיים(אפילו יותר מזה)לא חסר לי משהו מיוחד וב"ה אני בסדר,אך לפעמים אני רואה אנשים{לרוב אלו מס' מועט של אותם אנשים} שאני ממש "מת" להיות כמוהם -לא מדובר באנשים עם כסף או כבוד אלא אנשים עם תכונות מיוחדות שמצליחים לסחוף אחריהם אנשים{המקרים שונים ורבים לכן לא אפרט} הבעיה שלי איתם שאני לא מצליח להתמודד עם הקנאה.זה בא לידי ביטוי גם בניסיון לחכות אותם כי אולי גם אותי יאהבו ככה ,למרות שאני יודע שהם עושים את זה ממניעים אחרים{לא כבוד אלא מניעים טהורים}למעשה אני ממפספס את המטרה כי הם עושים מה שמתאים להם ולי יכול שזה לא מתאים ,אני תמיד מנסה להפחית ממעשיהם גם כאשר אני מדבר עם חברים ומיהו מתלהב אז אהי אומר שגם אני יכול וכו' מה עושים? תודה רבה!!!

תשובה

ההתמודדות עם קנאה היא מלאכה קשה ביותר. חכמינו אמרו שהיא אחת התכונות המוציאות את האדם מן העולם. מי שלא מתמודד עם תכונות כאלה עלול לצאת מן העולם בעוד שבעים שנה מריר ועצוב ועייף אפילו יהיה לו כל טוב שבעולם.
לכן טוב עשית שאתה מתמודד עם התכונה הזו. ואתה חייב לדעת שאפשר להתמודד עם תכונות שכאלה ולהצליח במאבק. המאבק יכול להמשך חודש או חודשים. אבל אם תעשה אותו נכון – תצליח.
איך מתמודדים ומצליחים?
קודם כל צריך לדעת שצריך בנושא זה הרבה הרבה "אימון". לא מספיק לדעת מה טוב ומה לא. צריך להתאמן על זה. כמו בלימוד נהיגה ושחיה וכד' צריך לדעת את העקרונות וצריך גם להתרגל בהם. כך גם בזה. מי שלא ילמד נהיגה – לא ידע!! צריך אימונים ואימונים עד שעוברים את המבחן בהצלחה. ויש לך רשיון נהיגה לכל החיים.
מה האימון?
במשך החודש הקרוב עליך לעשות את הדברים הבאים:
לא להסתכל ולא להתבונן בדברים הטובים שיש לאחרים. לא להסתכל על בית יפה של פלוני, ולא על בגד של אלמונית. בודאי שלא לדבר על כך. ואם אפשר גם לא לחשוב על כך.
אם מדברים על מישהו אחר לידך עש אחד מהדברים הבאים:. א] נסה בעדינות להעביר את נושא השיחה למשהו אחר. ב] שתוק. ג] דבר עליו חיובי.
נסה לבדוק מהי התכונה המיוחדת שלך שבגללה אתה נמצא בעולם. מה היעוד שלך? מה התפקיד שלך? זו לא מלאכה קלה, אבל חשובה. יש לכל אדם את כל הכלים לדעת מהי המשימה שלך בעולם. גם אם לא תדע אותה בדיוק- תדע מהו הכיון שלך, מהי הדרך שבהמשכה תמצא את היעוד שלך. אם תתמקד ביעוד שלך לא יהיה לך זמן להשקיע באחרים, במחשבה עליהם, ובודאי לא בקנאה בהם.
אז תדע שלכל אחד יש תפקיד בעולם וכמו שבכל גוף של אדם יש לב, כליות, ריאות, ידים, רגלים, שער, ריסים וכו'. כך לכל חברה אנושית יש לכל אחד תפקיד וכאשר כולם ימלאו את תפקידם בצורה נכונה – רק אז כולנו נתפקד כמו אדם חי שלם. ויהיה טוב. אבל אם כל אחד ינסה למלא תפקיד של מישהו אחר. יהיה חסר כמה וכמה דברים. את התפקיד שלו הוא לא ימלא כי יהיה עסוק בחברו. את התפקיד של חבירו בודאי הוא לא יכול למלא. והעולם יהיה חסר. הוא עלול גם להפריע לחבירו מלמלא את תפקידו ואז הנזק עוד יותר גדול.
לכן תתחיל באימונים
בהצלחה!!

כתבות נוספות