שאל את הרב

איך מתאבלים על שני הרוגים ממשפחה אחת?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 05/10/03 08:21 ט בתשרי התשסד

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב!

כשיש חלילה פיגוע, ונהרגים כמה אנשים ממשפחה אחת, צריך לשבת שבעה על כל אחד??

איך עושים זאת??

חתימה טובה!

תשובה

בס"ד

** מי שמתו לו שני מתים כאחד - קורע קריעה אחת על שניהם. וקוברים שניהם כאחת.

** אם שניהם נקברו באותו יום - יושב "שבעה" אחת על שניהם כאחת.

** נפטר הראשון ונקבר וקרע עליו, ואחר כמה ימים נקבר השני - קורע על השני קרע בפני עצמו. בין באותו קרע עצמו, שמוסיף בו וקורע עוד טפח. או מרחיק ג' אצבעות וקורע טפח.

** יש דעות שונות האם ילך האבל להלויה של השני או ישב במקומו. מהדין אם הקבורה של השני ביום הראשון והשני לאבלות - לא יוצא להלוית השני. ואם זה ביום השלישי ומעלה - יוצא להלוית השני אם רוצה בכך. ויש נוהגים שלא לצאת להלויה בתוך שבעה כלל.

** במקרה שהשני נקבר תוך כדי ישיבת ה"שבעה" על הראשון - מתחילים את ה"שבעה" על השני תוך כדי ה"שבעה" על הראשון.
במקרה זה הם ישבו חלק מהימים במקביל. למשל אם נקבר הראשון ביום ראשון והשני נקבר ביום רביעי - האבלות על הראשון תתחיל ביום ראשון, ויתחילו את האבלות של השני במקביל באותו מקום ובאותה ישיבה. למעשה תסתיים האבלות המשותפת בשבוע שאחר כך ביום שלישי.

** אם השני נקבר אחרי סיום ה"שבעה" על הראשון - מתחילים "שבעה" לשני בפני עצמו.

** פצוע ששכב בבית חולים וקם באמצע השבעה - מצטרף ליושבים "שבעה" באיזה יום שהם נמצאים. אם הם בשלישי הוא יושב מהשלישי ומעלה.

**********

** היושבים על הנהרגים בפיגוע בקפה בחיפה שהוא ממש לפני כיפור - אם נקברו לפני כיפור וישבו זמן מה לפני יום כיפור - יקומו מה"שבעה" מיד בערב יום כיפור.

** אם נקבר אחד מהמשפחה אחרי כיפור - מתחילים עליו "שבעה" בפני עצמו.

** כל "שבעה" שמתחילה לפני סוכות - מסתיימת לפני יו"ט הראשון של סוכות.

** אם נקבר לפני כיפור אבל הם לא הספיקו לשבת לפני כיפור כלל בגלל שלא הספיקו או בגלל טעות - ישבו "שבעה" אחרי יום כיפור, ויפסיקו בחג סוכות.

**********


המקורות בשו"ע יורה דעה (סימן ש"מ כג ושע"ה ט).


{[**********]}

את ההלכות כתבתי בצורה ענינית אבל ליבי שותת דם על הרוצחים הללו שהם גרועים מחיות אדם אפילו כשיש להם תואר של עורך דין רופא או פרופסור.

אלוקים אמר ["אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד"] וזה נאמר אפילו על פרות וכבשים. ואילו אלה הורגים אב ובנו סב וביתו ונכדתו בבת אחת!!!

הצער הגדול הוא על כך שכשהם לוחצים על כפתור ההרג הם צועקים ["אללה הוא אכבר" ]- אלוקים גדול. כאילו הם פועלים בשמו - ח"ו להרבות דם בעולם!!!

ויהי רצון שהקב"ה יחונן אותנו דעת ויחזיר אותנו בתשובה שלימה - אמן.

שנה טובה.

כתבות נוספות