שאל את הרב

איך לחזור בתשובה?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 26/09/03 08:12 כט באלול התשסג

שאלה

לקראת השנה החדשה אני רוצה להיתנקות מחטאי עבר ולהתחיל אני חדש וצדיק יותר אבל...

אני מרגיש מלוכלך ומוכתם מה לעשות?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה!

שמחתי מאוד לקרוא שאתה מרגיש רצון להתקרב לה' (התשובה מגיעה רק עכשיו כי השאלה הסתתרה בתוך כמעט אלף שאלות ממתינות...)

ובכן, התשובה נועדה קודם כל למי שמרגיש מלוכלך, לא? האם חשבת שרק צדיקים צריכים לחזור בתשובה?

למה אני כותב "ש[רק] צדיקים צריכים לחזור"?
יש חושבים שצדיקים בכלל לא צריכים לחזור בתשובה?
וזו טעות. כי תשובה אינה בריחה מן הרע בלבד, אלא ש[ההתרחקות מהרע היא גם מקרבת אותך לה'], באופן חיובי!
גם צדיקים יכולים תמיד להוסיף ולהתקרב לה'!

[ה' אוהב אותך ומחכה לך]. ה' יודע שאינך מלאך, ולה' מאוד איכפת שתתקן מה שעדיין לא מתוקן.

בחודש אלול יש הארת פנים מיוחדת של ה', אבל כל השנה אפשר לשוב "קרוב ה' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת".

בדיעבד, אחרי שאדם חוטא, דוקא החטא יכול להוות מנוף להתקרבות לה'. [דוקא מי שנמצא רחוק ובכל זאת חוזר – יש בכך עוצמה שאין במצב סטטי!]

לא כל אחד מרגיש את החסרונות שלו, אבל האמת היא שלכולם יש. לכן [דוקא העובדה שאתה מרגיש מלוכלך ומוכתם מראה שיש לך רגישות רוחנית], לא כמו מי שכל כך שקוע עד שהוא לא מרגיש מה לא טוב.

כאשר אתה מקבל החלטה להתקרב אל ה', אתה כבר מקבל מנוחת הנפש, כי אתה יודע שאתה בדרך הנכונה. כמו מי שתועה במדבר ופתאום מוצא מפה שמובילה אותו למקום בטוח. כמובן זו לא מנוחה שמובילה לאדישות, ראה את דברי הרב קוק באורות התשובה פרק ז, פסקה א:
"טבעה של התשובה היא, שהיא נותנת לאדם מנוחה וכובד ראש כאחד. היא מנחמת אותו גם בהרהור תשובה, בנקודה אחת קטנה מאורה הגדול כבר מונח אושר רם ונישא של עולם מלא, ועם כל זה היא מצגת לעיני רוחו תמיד חובות של השלמה, המצילות אותו מזחיחות הדעת, ונותנות עליו אור מתוק הנותן ערך גדול וקבוע בחייו".

ודע גם [שלעצם הרצון להתקרב לה' יש ערך גדול מאוד]. הרצון מעיד על אישיות האדם, ועצם העיסוק במחשבות שאתה רוצה להתקרב לה', ואיך לעשות את זה – העיסוק עצמו מרומם את הנפש ואת האישיות.

[ותמיד תראה לא רק מה שצריך לתקן, אלא תשמח בכל דבר טוב שאתה עושה]. חשוב מאוד לעשות חשבון נפש, אבל "חשבון" אין פירושו רק חובות. חשבון הוא חובות וזכויות, וגדולה מידה טובה ממידת פורענות. הצער על הדברים הלא טובים שעשינו צריך לתפוס חלק קטן, ממוקד, והוא צריך להיות יעיל.

אחת השיטות של היצר הרע היא לומר לאדם כמה הוא חוטא. איך אפשר לדעת אם מחשבה כזו היא מיצר הטוב או מיצר הרע?
פשוט מאוד, צריך לבדוק במבחן התוצאה. אם היא מובילה אותך לעשייה חיובית, להתקדמות, לזיכוך הנפש – זה סימן מצויין. אבל אם היא לא מובילה לשום דבר אלא היא 'סתם' יאוש – תתרחק ממנה. תזכיר לעצמך תמיד שאתה בן אהוב של הקב"ה שמחכה תמיד שהוא יחזור אליו, וגם מי שהכי הכי התרחק יכול. ככה ה' הבטיח!

[ואף פעם אל תפחד שמא תיפול עוד פעם]. גם אם תיפול, זה לא מבטל את התשובה הראשונה! שהרי גם לאחר שאדם שב בתשובה יש לו עדיין בחירה חופשית, הוא לא נהיה מלאך! וגם אם נפלת, שבע יפול צדיק וקם! העיקר לא להתייאש, כי אם אדם נופל 10 פעמים וקם, יצר הרע מרגיש שהוא לא עשה כלום. אבל אם אדם נפל פעם אחת והתייאש – יצר הרע חוגג!

[וגם אף פעם אל תזלזל בתשובה חלקית]. אנחנו תמיד שואפים מצד אחד לשלמות אבל גם כשעדיין לא השגנו אותה, זו לא סיבה לא לעשות מה שכן אפשר!

[באופן יותר מעשי]: חזרה בתשובה צריכה להיות גם "כללית", רצון כללי לתקן ולהתקרב לה', אבל גם "פרטנית". לפעמים יש הרבה דברים לתקן ואי אפשר בבת אחת, ואז צריך פשוט להחליט על מה הולכים, ולצעוד בקצב הנכון, לא מהר מידי שאי אפשר יהיה להחזיק בו מעמד ואז פתאום ליפול.

עלה מעלה מעלה במעלות עבודת ה'!

חיים טובים ובהצלחה!

וראה קישור:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=32469

כתבות נוספות