שאל את הרב

איך יתכן שהנצרות והאיסלאם מצליחים כל כך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/01/02 07:52 כ בטבת התשסב

שאלה

שלום רב,

קראתי את המאמר שלכם 'המעטפה והתוכן' ונוכחתי לדעת שבאמת היהדות היא דת האמת היחידה. אך לא מובן איך ייתכן שהנצרות והאיסלאם שמבוססות על שקר ועל דמיונות של אנשים מצליחות כל כך בעולם כבר כל כך הרבה זמן ומצליחות לסחוף אחריהן כל כך הרבה אנשים.

בתודה

ריקי

תשובה

שלום ריקי,
ביחס לשאלתך : כיצד יתכן שדתות שקריות כמו הנצרות והאיסלאם מצליחות לסחוף אחריהן כל כך הרבה מאמינים, אני חושב שהתשובה לכך היא פשוטה מאד, ואחלק אותה לשניים:

א. דבר שכולו שקר - אין לו קיום.
כל דבר שקרי ומזוייף, כדי שיתקבל אצל האנשים צריך שיהיה בו איזשהו גרעין של אמת, ואז - גם אם עוטפים אותו בהרבה שקר וזיוף - יש לו סיכוי להתקבל.
זה בדיוק מה שקרה כאן.
גרעין האמת הוא מציאות האלוהים והנטיה האמונית שקיימת בקרבו של כל אדם (כמו שנכתב בתחילת המאמר) שהיא זו שגורמת לו לחפש ללא הרף אחר משמעות לחייו ואחר הדרך ליצור קשר עם האלוהים ולהתקרב אליו.
דתות השקר ניצלו את גרעין האמת הזה, וסביבו בנו את כל התוספת המזוייפת.
הן גם מספקות למאמיניהן חויות דתיות, מבטיחות להם שכר עצום בעולם הבא, ונותנות להם הרגשה שיש לחייהם ולמעשיהם משמעות. לא פלא שהמונים רבים נמשכים אחריהן.

ב. אך ישנה גם סיבה עמוקה יותר הקשורה לדרכי הנהגת ה' את העולם.
ישנו קטע מופלא שכתב הרמב"ם על כך. לא תמצאו אותו בכל הדפוסים הרגילים כי הוא צונזר מפחד הגויים. הוא מופיע (בדפוסים החדשים) בהל' מלכים ומלחמותיהן יא',ד'. וכך נאמר שם:
"אבל מחשבות בורא עולם אין כח באדם להשיגם כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים הללו של ישוע הנוצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו (=מוחמד) אינם אלא ליישר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד… כיצד? כבר נתמלא כל העולם כולו מדברי המשיח ומדברי המצוות ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב, והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה… וכשיעמוד המלך המשיח באמת ויצליח וירום וינשא מייד הם כולם חוזרים ויודעים ששקר נחלו אבותיהם ושנביאיהם ואבותיהם הטעום".
כלומר, הנצרות והאיסלאם היו כלי שהשתמש בו הקב"ה כדי להנחיל לכל העולם את רעיון האמונה באל אחד, המצוות והיעוד המשיחי. בינתיים זה עטוף בהרבה שקר ושטויות, אך יש גרעין גדול של אמת שבבוא הזמן, כשיופיע אורם של ישראל במלוא עוצמתו, הדרך אל תשובת כל האנושות אל האלוהים תהיה הרבה יותר קלה, כי התשתית כבר הונחה.

קצרתי מאד, ויש עוד מה להאריך בעניין. אך בינתיים די בזה.
כל טוב
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות