שאל את הרב

איך זה שהקב"ה מעל הזמן ומהו גן עדן

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 29/09/09 22:45 יא בתשרי התשע

שאלה

שלום!

א. רציתי להבין איך זה שלהקב''ה אין זמן עבר הווה ועתיד ואליו לנו בני האדם הוא נתן לנו את הזמן על מנת שיהיה לנו יותר קל ?!

הרי אם לא היה לו זמן למה הוא קבע מועדים מה זה משנה לו מתי נתפלל מתי יהיה שבת חגים ? הרי כל היהדות מבוססת על הזמן....(קידוש החודש וכ'ו)

אולי לא הבנתי דברים נכון אם אפשר להסביר לי:)

ויש לי עוד שאלה לא ממש קשורה:

אם אומרים שגן עדן לא בעולמנו אז איך ה' גירש משם את אדם וחווה מה הוא הוריד אותם לעולם הזה?! ואם אומרים שגן עדן זה רק רוחניות איך יכול להיות שגוף של בני אדם (אדם וחווה ) היו שם?!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
הזמן הוא חלק מהעולם החומרי שלנו.
הפיזיקאי היהודי המפורסם א. איינשטיין נסח בעניין זה תורת היחסות שלו.
בורא עולם שהוויתו האין סופית היא מחוץ לעולם החומרי שלנו, הקב"ה הוא גם מעל הזמן.
העקרון, שהקב"ה לא מוגבל בזמן החומרי יכול להבהיר כיצד העתיד גלוי לפניו (בדיוק כמו שאנחנו חיים את ההוה). אם ננסה לצייר זאת בדמיון שלנו אפשר לומר שמבחינתו של הקב"ה גם העבר וגם העתיד - הכל מתרחש עכשיו (זה בערך כמו אדם שמתבונן מלמעלה בנמלה שהולכת על הרצפה ורואה מלמעלה את כל המהלך שלה).
את החגים בפרט ואת כל המצוות בכלל נתן הקב"ה לעם ישראל בשבילנו, לאפשר לנו כשאנחנו חיים בתוך הזמן, לעבוד אותו.

אנחנו חיים בתוך זמן - ימים חודשים, שנים וכד'
אנחנו פועלים במעגלים של זמן: ישנים וערים, אוכלים ועובדים, מתחתנים ומולידים, מזדקנים ונפטרים... לכן הקב"ה מדריך אותנו כיצד להתנהג כלפיו בתוך זמן.
תפילות בשעות שונות, שבתות וחגים, שמיטות ויובלים, כל אלו נועדו להביא את החיים שלנו בתוך הזמן, אל הקדושה, אל הקשר עם הקב"ה.
גם מצוות אחרות נעשות בזיקה לחומר: המקדש הוא מבנה שנמצא במקום מסויים. שופר, לולב ומצה, תפילין ומזוזה. אפילו ספר תורה נכתב על קלף באמצעות דיו.
כל המצוות נודעו לכוון את עם ישראל - אותנו, כאשר חיים בתוך החומר - כיצד לעבוד את ד'.

לפי התאור של התורה היה לאדם וחוה בגן עדן גוף. כתוב שהם הרגישו עצמם עירומים, הם אכלו מעץ הדעת, לאחר מכן הם התכסו בלבוש. כל הפרטים הללו מתאימים למציאות של אנשים עם גוף.
הגרוש מגן עדן היה גרוש ממקום מאושר, שם חיו במצב אחר ממה שחיים היום - לא היה מות ולא התאמצו להשיג תנאי קיום: מזון, מגורים ובגדים. הלידה היתה קלה ונעימה. אפשר להבין שלא היו שם שנאות ומלחמות - כך שהיה מאוד נוח ונעים לחיות שם.
הגרוש מגן עדן הרחיק אותנו מהתנאים הטובים ההם והביא עלינו את הקשיים שאנחנו מצויים בהם עד היום (יש דעות שהתורה היא עץ חיים וכאשר עם ישראל חי בארץ ישראל על פי התורה הוא זוכה לתנאים דומים לאלו של גן עדן - וכך יהיה העולם בעתיד - בעולם הבא).

כתבות נוספות