שאל את הרב

איבוד ערכים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 22/02/07 12:15 ד באדר התשסז

שאלה

כבוד הרב שלום

כל חיי גדלתי במוסדות המצוינים של הציונות הדתית ומאוד הזדהיתי עם הציבור שלנו.

לפני כשנה וחצי השתתפתי בכל ההפגנות הגדולות למען הצלת גוש קטיף וצפון השומרון,

ומאוד הצטערתי שההפגנות לא הועילו ולא עצרו את ההתנתקות.

אבל בחודש שעבר לקראת עשרה בטבת למדתי את הרמב"ם בהלכות תעניות פרק א'.

ושם להפתעתי גיליתי שהמשוואה הפוכה.

הצרות (בצורת, מלחמה, אינתיפאדה וכו'..) באות עלינו בגלל חטאינו כדי שנחזור בתשובה ממעשינו הרעים, ואם נמשיך לנסות להתמודד רק עם הצרות ולא עם הגורמים לצרות יוסיפו הצרות ויתחזקו, ויבואו צרות רבות אחרות.

לכן שאלתי היא, איך יתכן שבמשך שנות הלימודים הרבות כמעט (בהשוואה להיקף הפעילות שלנו למען גוש קטיף) ולא נתקלתי בהפגנות, עצרות, ופעילויות שמטרתם לנסות לשנות את המצב הרוחני, המוסרי והאמוני של עמנו, ולכוון אותי ואת חברי לפעילות ולהתמסרות לחיים בתחומים החברתיים הללו.

אשמח לתשובה נטע

תשובה

ב"ה


שלום.

אני שמח שזכית לעיין בדברי הרמב"ם הנ"ל . ואכן הגישה החדשה שלך צודקת !! לכל תופעה יש הסבר רוחני בדיוק כמו שאם יש מחלה בגוף יש לו שורש בנפש.
וספר יונה מתאר שהקב"ה השיב את חמתו מעל העיר ננווה מפני שהם תיקנו את המעשים שלהם .והתיקון הזה הוא בעצם סוף של תהליך רוחני ארוך שהם עברו החל מהמלך דרך עם הארץ וכלה בבעלי החיים.

לעצם העיניין : להנהגת אומה יש הלכות שקשורות להנהגה מיוחדת זו ורק פוסקי - הדור שיש להם ראייה מערכתית רוחנית כוללת יכולים לאזן את הכוחות הקיימים ולתקן תקנות ולהנהיג הנהגות.
יש מקרים שבהם צריך לצאת להפגנה ,
ויש מקרים שבהם לא צריך לצאת להפגנה ,
ויש מקרים שבהם צריך לפעול בדרכים שונות גלויות או מוסתרות ,בארץ או בתפוצות.
ויש מקרים שבהם צריך לפעול ע"י פעולות רוחנית ישירות או עקיפות.

ראי נא את תנועת התשובה הגדולה שקיימת היום בעם (מכל החוגים) כולל הקמת כוללים וגרעינים תורניים בערים . ואם רוצים לעשות מהפכה רוחנית זה לא צריך להיות בהפגנה כי יש דרכים אחרות טובות יותר שניתן ע"י להגיע לתוצאות רחבות בכמות וגדולות באיכות.

ולכל מה שאדם עושה הוא צריך להתפלל לקב"ה שיעזור ויגן ויושיע ולצפות לישועה ולחכות לגאולה שהיא קרובה היום יותר מתמיד.

אגב, עצם חזרתינו לארץ ישראל לאחר כ2000 שנות גדלות זה עצמו תהליך של תשובה של האומה בכללה . עם ישראל חזר לארץ ישראל השיבה הזו ממשיכה ועם ישראל בכללו חוזר לצור מחצבתו מבחינה רוחנית עד ביאת גואל במהרה ב י מ י נ ו . אמן.



בברכה,


עזויאל אליהו,

.

כתבות נוספות