שאל את הרב

אחים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 09/07/12 01:56 יט בתמוז התשעב

שאלה

שלום עבוד הרב,

אני בת 18 אחות בכורה בין חמישה אחים בלי עין הרע ואני נמצאת במצב בעייתי עד מאוד. יש לי שני אחים,אחד כמעט בר מצווה והשני עולה לכיתה ד. למרות מרחק הגילאים ביני'הם הם כמו דבק ואחי הגדול יותר משפיע לרעה בבחינת התנהגות על אחיו הקטן.הם יכולים להיות פשוט נוראיים,הם כמעט אף פעם לא מקשיבים לי,מתחצפים,ובכל זאת אני צריכה לשמור עלי'הם במהלך כל החופשה ולדאוג להם לאוכל וכו' כשהורי בעבודה וגם כשהם בבית.אני כל כך חסרת סבלנות אלי'הם שאני מרגישה שלפעמים אני פשוט לא סובלת אותם ממש על גבול השנאה חס ושלום.הם רואים בי האחות הגדולה והנוראית שאין כלפי'ה שום צורך במתן כבוד.

מה אעשה?כיצד אוכל להתגבר על הרגשות הללו?

איך אוכל להביא לידי ביטוי את האחות הגדולה שאני מסוגלת להיות ואת כל מה שאני יכולה ברוך ה' להעניק להם ואני לא מעניקה מפאת ההתנהגות הרעה שלהם?

בכבוד רב ובתודה מראש.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

את נמצאת במציאות מסובכת. בנים בגילאים הללו מתנהגים לעיתים בצורה מאוד לא נעימה. ברוב המקרים הם גם לא מוכנים להקשיב כך שקשה למצוא אפילו נקודת פתיחה לעורר בהם שינוי.

הייתי מציע לנסות שתי דרכים אחת מוצלחת יותר והשניה פחות:
הדרך האחת היא שבעצה משותפת עם ההורים (עדיף שיהיה ביוזמת ההורים) תציעו שהאח בן ה-13 ישגיח על הצעיר. תציגו זאת כהצעה שהגדול יהיה הבוגר והאחראי על עצמו ועל אחיו. תקבעו יחד אתם כללים: מה מותר ומה אסור להם לעשות - וכל עוד הם שומרים על הכללים את לא תתערבי בכלל במה שהם עושים (גם אוכל הם יארגנו לעצמם).
כדאי להציע להם פרס על הצלחת הדבר - בסוף כל שבוע הם יקבלו סכום כסף קטן או שיקנו להם מתנה קטנה.

רק לאחר שנוסתה הדרך הראשונה ולא הצליחה, תבוא הדרך השניה: שיטת 'המקל והגזר'. את צריכה לתאם עם ההורים על פרסים ועונשים שהאחים יקבלו לפי ההתנהגות שלהם כשאת משגיחה עליהם.
מי שיתנהג יפה משך מספר ימים יקבל פרס, מי שלא יתנהג כראוי ימנעו ממנו דברים מסוימים (סרטים, ממתקים וכד').
שיטת 'המקל והגזר' אינה טובה אבל היא לפחות מונעת הפקרות מוחלטת.
באשר לרגשות של כעס ושנאה שלך כלפי אחייך הסרבנים, זה טבעי לחלוטין בנסיבות הללו, אי אפשר שלא לכעוס על מי שמרגיז אותך סתם. אל תתרגשי מהרגשות הללו תני להם להתקיים, תרגישי אותם כאשר הם עולים כך תאפשרי לרגשות הקשים למצות את עצמם, להרגע ולהסתלק.

מתוך נסיוני – ארועים ורגשות כאלה חולפים עם הזמן. בשנים הקרובות האחים הללו יגדלו ויתבגרו, אז יהיו לך הזדמנויות רבות לפתח אתם קשר יותר עמוק ומשמעותי, להעניק להם את כל הטוב שתרצי להעניק.

כתבות נוספות