שאל את הרב

אולי עזב אלוקים את הארץ

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 11/08/02 04:09 ג באלול התשסב

שאלה

תורה ניתנה בסיני, אך מהי ההוכחה בשכל אנוש שעדיין אכפת לאלוקים מעשה בני האדם,

אולי "עזב אלוקים את הארץ"?

תשובות העונות שאלוקים הוא תכלית הטוב ולכן חייב להיות תכלית לבריאתו, אלו מנטרות יפות, אך לא יכולות לחייב שכל אנוש לשעבד עצמו לאלוקים,

כיוון שבשכל האנושי יש מושג של עשייה ללא תכלית, ולכן צריך הוכחה שכלית ברורה שלאלוקים אכפת ממעשי בני האדם. הכיתוב בתורה לא מהווה ראייה. כיוון שבפועל היום לא אכפת לו.

תשובה

בס"ד

המציאות של חיינו כן ועכשיו מלמדת שאלוקים לא עזב את הארץ.
העובדה שאנחנו נמצאים היום בארץ ישראל אחרי אלפיים שנה כמעט בגלות. והעובדה שההבטחות של אלוקים מתקיימות כאן ועכשיו הם ההוכחה שכאן ועכשיו יש אלוקים.

העובדה שיש לנו אלוקים קרובים אלינו כאן ועכשיו בתפילה יום יום היא גם היא "הוכחת ברזל" לשאלתך. היא מוכיחה יום יום ושעה שעה כי יש מי ששומע אלינו ומפעיל את המציאות על פי החוקים שלו.
יש אין סוף "מקרים" שבהם אתה יכול לראות בפועל את יד ה' פועלת בעקבות תפילה. מקרים שגם ה"כופר" הגדול ביותר. גם ה"ספקן הגדול" ביותר לא יוכל לומר "מקרה הוא".
זה יכול לקרות גם לך. ברגע שתהיה מספיק אמיתי להתפלל אליו ולומר לו "אלוקים אני מאמין בקיומך אבל אני חושש שעזבת את הארץ - ענה לי" יכול להיות שיענה לך. אני כותב בזהירות "יכול להיות" למרות שבליבי אני רוצה לכתוב לך "ודאי" שיענה לך.
זה נכון שיש אנשים שלגביהם "הוא עזב את הארץ". יש זמנים כאלו ויש מקומות כאלו. יש אנשים זמנים ומקומות ששם נאמר כי יש "הסתר פנים" ששם אלוקים לא מאיר את פניו. אולי לא נמצאים ואולי הם לא ניכרים.
הכל נראה סתמי כל כך.
הכל נראה נתון לחוקי טבע. כמו בשואה הנוראה. שם היה מה שקרוי בתורה "ואנכי הסתר הסתיר פני ביום ההוא". אז באים הצוררים הרעים ומנסים לנצל את הרגע הזה שנראה כאילו ש"אלוקים נרדם". "היה ואיננו".
או אז כל הצוררים מרימים ראש ומנסים לתפוס את מקומו ולעשות סדר חדש בעולם ולהקים "רייך של אלף שנה".
אבל פתאום הוא בא.
קרא את הפסוקים הללו (בתהילים פרק עח) המתארים מציאות קשה בחיי עם ישראל. מציאות שבה היו בני ישראל בארץ ישראל רק שהם מתנהגים כאילו אין אלוקים.
(נד) וַיְבִיאֵם אֶל גְּבוּל קָדְשׁוֹ הַר זֶה קָנְתָה יְמִינוֹ:
(נה) וַיְגָרֶשׁ מִפְּנֵיהֶם גּוֹיִם וַיַּפִּילֵם בְּחֶבֶל נַחֲלָה וַיַּשְׁכֵּן בְּאָהֳלֵיהֶם שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל:
(נו) וַיְנַסּוּ וַיַּמְרוּ אֶת אֱלֹהִים עֶלְיוֹן וְעֵדוֹתָיו לֹא שָׁמָרוּ:
(נז) וַיִּסֹּגוּ וַיִּבְגְּדוּ כַּאֲבוֹתָם נֶהְפְּכוּ כְּקֶשֶׁת רְמִיָּה:
(נח) וַיַּכְעִיסוּהוּ בְּבָמוֹתָם וּבִפְסִילֵיהֶם יַקְנִיאוּהוּ:
(נט) שָׁמַע אֱלֹהִים וַיִּתְעַבָּר וַיִּמְאַס מְאֹד בְּיִשְׂרָאֵל:

אולי הוא עזב?
קרא את התוצאה ואמור לי האם היא לא מתארת את הרגשתך:

(ס) וַיִּטֹּשׁ מִשְׁכַּן שִׁלוֹ - אֹהֶל שִׁכֵּן בָּאָדָם:
(סא) וַיִּתֵּן לַשְּׁבִי עֻזּוֹ - וְתִפְאַרְתּוֹ בְיַד צָר:
(סב) וַיַּסְגֵּר לַחֶרֶב עַמּוֹ - וּבְנַחֲלָתוֹ הִתְעַבָּר:
(סג) בַּחוּרָיו אָכְלָה אֵשׁ - וּבְתוּלֹתָיו לֹא הוּלָּלוּ:
(סד) כֹּהֲנָיו בַּחֶרֶב נָפָלוּ - וְאַלְמְנֹתָיו לֹא תִבְכֶּינָה:

ואז יש רגע שבו אלוקים "מתעורר" כאילו היה "ישן". כאילו עזב את הארץ. ופתאום מתברר שהוא קיים וער ולא נרדם "הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל".

(סה) וַיִּקַץ כְּיָשֵׁן אֲדֹנָי - כְּגִבּוֹר מִתְרוֹנֵן מִיָּיִן:
(סו) וַיַּךְ צָרָיו אָחוֹר - חֶרְפַּת עוֹלָם נָתַן לָמוֹ:

העובדה שעם ישראל עדיין קיים, שאנשים יצאו מתוך התופת בניסי ניסים מלמדת ש"שומר ישראל" לא נרדם אפילו בזמנים שבהם ה"הסתר פנים" הוא מקסימלי.
העם לא נכחד!
ופתאום מתחילות כל ההבטחות מלפני שלושת אלפים שנה להתקיים. כל ההבטחות אחת לאחת.
שים לב למילים של ההבטחות אחת לאחת. מילים שנכתבו לפני שלושת אלפים ושלוש מאות שנה:

(ג) וְשָׁב יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:

(ד) אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ:

(ה) וֶהֱבִיאֲךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ:

(ו) וּמָל יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ:

המילים הללו בספר דברים פרק ל ואתה יכול לקרוא את שאר הפסוקים שם בכוחות עצמך ולראות עוד דברים שקרו ועוד דברים שעוד ,,,,,,,יקרו.

אלוקים לא עזב את הארץ!
הוא איתנו מאז ועד היום. רק שיש כאלו שמסתכלים אליו ורואים את פניו. לפעמים הוא מאיר פנים יותר ולפעמים הוא מסתיר חלק מפניו. לפעמים הוא נושא אלינו פנים.
מי שמאיר פניו לאלוקים - יוכל לראות את הארת פניו. יש כאלו שמפנים לו ערף. ואז הם נהנים מהארת פניו דרך העורף שלהם. הם שמורים על ידו אבל אומרים איפה אלוקים. כמו אותו ילד בסיפור. שמביא רש"י (על שמות פרק יז פסוק ח)

ויבא עמלק וגו' - סמך פרשה זו למקרא זה. לומר: "תמיד אני ביניכם ומזומן לכל צרכיכם, ואתם אומרים: היש ה' בקרבנו אם אין?"
חייכם שהכלב בא ונושך אתכם ואתם צועקים אלי ותדעון היכן אני!
משל לאדם שהרכיב בנו על כתפו ויצא לדרך. היה אותו הבן רואה חפץ ואומר אבא טול חפץ זה ותן לי, והוא נותן לו.
וכן שניה.
וכן שלישית.
פגעו באדם אחד. אמר לו אותו הבן: ראית את אבא?
אמר לו אביו: אינך יודע היכן אני?
השליכו מעליו ובא הכלב ונשכו.

כך ממשיל רש"י את המצב שהיה באותה שעה. יצאו ממצרים, נקרע להם הים. באו להם מים מהבאר. ואז הם שואלים היש ה' בקרבנו אם אין?
ממש כשאלתך.
ומה היתה המציאות האמיתית?
הם חיים בתוך מציאות של ה' במדבר ורק מסובבים את הגב. זה שהם לא רואים - זה לא משנה את העובדה שהם חיים במציאות של הארת פנים. רק שהם לא רואים.
השאלה שלהם מזמינה צרות.
כי אם האבא לא יעשה כלום היא תלך ותגבר והאנשים יחשבו שעזב אלוקים את הארץ ויעשו כל עוול וכל תועבה. אין ברירה וגם במציאות זו של הארת פנים במדבר. מציאות שבה יורד להם מן יום יום. הם ימצאו לרגע ב"הסתר פני הגאולה". עמלק בא, וכולם - כולל משה נאלצים לצעוק אל ה'. כולם רואים שכאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וכאשר יניח ידו וגבר עמלק.
כך גם בימינו על תהליך הגאולה שאנו נמצאים בתוכו. וכך כותב הרמב"ן (על דברים פרק לא פסוק יח) על הפסוק "ואנכי הסתר אסתיר פני"
פסוק שמתאר מציאות מורכבת שחלק ממנה טוב וחלק רע "כי בעבור שהרהרו ישראל בלבם כי חטאו לאלהים ועל כי אין אלהיהם בקרבם מצאום הרעות האלה, היה ראוי לרוב חסדי השם שיעזרם ויצילם שכבר כפרו בעבודה זרה"
ולכך אמר, כי על כל הרעה הגדולה שעשו לבטוח בעבודה זרה יסתיר עוד פנים מהם, לא כמסתר פנים הראשון שהסתיר פני רחמיו ומצאום רעות רבות וצרות, רק שיהיו בהסתר פני הגאולה, ויעמדו בהבטחת פני רחמיו (ויקרא כו מד) ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים וגו'. עד,,,, שיוסיפו על החרטה הנזכרת וידוי גמור ותשובה שלימה, כמו שנזכר למעלה (ל ב) ושבת עד ה' אלהיך וגו'".

מה אומר הרמב"ן?
שיש מצב שבו ה' רואה כבר התעוררות חיובית בכופרים במציאות של חו"ל ובכל הגאולות של העמים האחרים. הם מבינים ש"התבוללות והשכלה" לא יועילו. ה"השכלה" לא תעזור. הם מבינים שצריך לחזור אל עצמינו. רק שהם לא חוזרים לגמרי – הם יודעים מה לא יושיע אותם. אבל לא יודעים מה כן יושיע אותם.
מה יקרה?
אלוקים מושיע אותם - רק לא מראה להם פנים.
"לא כמסתר פנים הראשון שהסתיר פני רחמיו ומצאום רעות רבות וצרות. רק שיהיו בהסתר פני הגאולה, ויעמדו בהבטחת פני רחמיו"

תהיה גאולה - רק בהסתר פנים.
ראה נא - לא לכולם זה כך.
יש כאלו שמרימים את ראשם ומיד רואים את הארת פניו.

לכן אני מציע לך להרים ראש - להתפלל ולראות הארת פנים היום כאן ועכשיו.

אני לא יודע מה העבר שלך ומה זכויותיך - יכול להיות שיש לך זכויות כל כך גדולות ותתפלל כל כך טוב עד שמיד עם בקשתך ה' יענה לך.
ויכול להיות שזה יקח לך זמן עד שתזדכך.
זה לא אוטומט - יש השגחה פרטית!
תזכה לה לפי מצבך הפרטי. רק אני יכול להבטיחיך שזה יקרה.
נסה ותראה. רק אל תנסה בשאלה: היש ה' בקרבנו אם אין?
נסה בתפילה הרם ידיך בתפילה ותראה איך "גבר ישראל".

בהצלחה

כתבות נוספות