שאל את הרב

אוכל פרווה

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 18/09/02 19:51 יב בתשרי התשסג

שאלה

זכינו להקים לא מזמן את בתינו ורצינו לשאול:

א. האם אוכל פרווה קר שהיה בארוחה בשרית יכול להיות מוגש שוב בארוחה חלבית?

ב. האם אוכל פרווה שהוכן בסיר בשרי יכול להיות מוגש בארוחה חלבית?

ג. האם צריך להחזיק בבית סכין מיוחדת לבצל ולצנון?

תודה

תשובה

א. כן, אם הקפידו שלא יכנס בו בשר.
ב. ישר כח על השאלה. שאלה זו חשובה ויסודית.
לרוב , אנשים מחמירים שלא כהלכה בדינים הללו ללא צורך אלא מתוך חוסר ידע.
לכן אשתדל לציין פה את כל חילוקי המצבים האפשריים לפי ספרדים ואשכנזים
מקור ההלכה בשו"ע יור"ד סימן צ"ה סעיף א-ב.
למרות שאכתוב- "בישול אוכל פרווה בכלי בשרי" איני מתכון רק למציאות זו אלא גם להיפך- "בישול אוכל פרווה בכלי חלבי".
1. סיר בן יומו (שבשלו בו בשר ב- 24 שעות האחרונות) שבשלו בו מאכל פרווה
א. לכל הדעות מותר לאכול את המאכל חם בכליים חלביים.
ב. לאשכנזים- אסור לאוכלו עם חלב ממש (בדיעבד אם נתערב בחלב מותר).
ג. לספרדים- אם נתבשל כנ"ל, מותר לאכלו עם חלב
אין לבשל לכתחילב בסיר בשרי ע"מ לאכול עם חלב.
ד. מאכל שנצלה בכלי בשרי, יש מחמירים יותר מבישול, וסוברים שלכל הדעות אסור לאוכלו עם חלב(ש"ך סק"ג) אבל יש מתירים (חכמת אדם סימ' מח)
2. סיר נקי, שאינו בן יומו, שבשלו בו מאכל פרווה
א. לכל הדעות מותר לאכלו עם חלב.
ב. לאשכנזים- איו לבשל כנ"ל לכתחילה, כדי לאכלו עם חלב.
ג. לספרדים- מותר אפי' לבשל על מנת לאכול עם חלב.
ד. אם טגנו בצל או מאכל חריף בכלי זה, אע"פ שאינו בן יומו, כל התבשיל הופף להיות בשרי ואסור לאכלו עם חלב.

3. עוגה פרווה שנאפתה בתנור חלבי, מותר לאכלה לאחר סעודה בשרית מיד.
"יאכלו ענווים וישבעו"
ג.במספר מקומות בשולחן ערוך יורה דעה ישנה התיחסות לדיני סכין לחיתוך .
בסימן פ"ט כתוב : אסור לחתוך גבינה אפילו צוננת בסכין שרגילים לחתוך בשר ולא עוד אלא אפילו הפת שאוכלים עם הגבינה אסור לחתוך בסכין שחותכים בה בשר .(וכן להפך נמי אסור)
... אבל כבר נהגו כל ישראל להיות להם שני סכינים ולרשום אחד מהם שיהא לו היכר.
ובסימן צ"ו א-ה: צנון או סלקא שחתכם בסכין של בשר בן יומו או שאינו מקונח אסור לאוכלם בחלב עד שייטול ממקום החתך כדי נטילת מקום שהוא כעובי אצבע או שיטעמהו ולא יהא בו טעם בשר שאז מותר בהדחה ?
ויש אומרים שהוא הדין לאינו בן יומו והוא מקונח .
ואם חתך בו שומין או בצלים וכרישן וכיוצא בהם מדברים החריפים ופירות חמוצים ודגים מלוחים דינם שוה לחתוך בו צנון .
תבלין שנדוכו ממדוכה של בשר בן יומו אסור לאוכלם בחלב ( ויש אומרים אפילו אינו בן יומו )
חתך קשואים בסכין של בשר מותר לאוכלם בחלב בגרידה בלבד שיגרור מקום החתך.
יוצא מכל זה הלכה למעשה:
א- צריך ליעד סכינים חלבי , בשרי ורצוי מאוד גם לפרוה .
ב- יש ליעד סכין לחתוך לחם .
ג- אין לחתוך בסכין בשרי גבינה ולהפך.
ד- אם חתך מאכל פרוה לא חריף עם סכין בשרי ורוצה לאכול עם גבינה (או להפך ) צריך לגרד את מקור החתך .
ה- אם חתך מאכל פרוה חריף עם סכין בשרית ורוצה לאוכלו עם חלב (או להפך ) צריך להוריד עובי שווה ל2 ס"מ.


כתבות נוספות