שאל את הרב

אהבת ה'

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 27/04/02 15:07 טו באייר התשסב

שאלה

שלום וברכה!!!

אני שואל את השאלה כבר כמעט מתוך יאוש מהנסיון להגיע לאהבת ה', אז אם תוכל להתייחס לזה בשיא הרצינות אני מאוד אשמח.

הרמב"ם כותב "ועל פי הדעה תהיה האהבה" משמע בפשטות שכמה שהאדם ידע יותר על הקב"ה ויחשוב עליו- אהבתו תגדל, גם הרמח"ל כותב שהקדוש הוא "הדבק תמיד לאלוקיו ונפשו מתהלכת בין המשכלות האמיתיות באהבת בוראו ויראתו" וגם מדמבריו משמע שיש לחשוב בתמידות!!! על טובו וגדולתו של הקב"ה. וכמובן שיש עוד הרבה מקומות שבטח הרב מכיר שבהם כתוב שצריך "ובאהבתו תשגה תמיד". זה ברור לכולם שאי אפשר לחשוב על כמה דברים באותו הזמן וניסיתי לחשוב על מעלות הקב"ה כמו אוהב,רחום,טוב,חכם,מחיה,גיבור וכו'... ופשוט בלתי אפשרי לחשוב על כ"כ הרבה דברים באותו הזמן. אז איך אפשר לבצע את המחשבה הדבוקה בדעת אלוקים האמיתית בתמידות?! איך מבצעים זאת בפועל? זה יעזור לי מאוד אם התשובה תגיע בהקדם האפשרי. בתודה רבה רבה מאש!

תשובה

ב"ה כ"א אייר תשס"ב

לאוהד שלום!

ישר כח על מאמציך להגיע לאהבת ה'. נלע"ד שהרמב"ם לא מתכוון שאדם מקיים את מצות אהבת ה' בכך שהוא חושב על רשימת מושגים או פעולות שה' עושה בעולמו ובכך הוא אוהב את ה', אלא כוונתו היא שכדי להגיע לאהבת ה' יש הכרח שהאדם ילמד על גדולותו של הקב"ה, ואחרי שלמד הרבה, כל פעם שהוא חושב על הקב"ה או נפגש עם הבריאה או מתפלל או לומד תורה שהיא דבר ה' הוא מתמלא באהבה כיון שהוא יודע יותר על הקב"ה מתוך הלימוד שלמד לפני כן.

ראה ברמב"ם בהלכות יסודי התורה פרק ב' שהוא מדבר על אהבת ה' המגיעה דרך התבוננות בבריאה. בעת ההתבוננות אדם מתמלא אהבה הבאה מתוך התפעלות מהבריאה הנפלאה שהקב"ה עשה, וכן כשאדם נפגש עם אדם אחר שגם הוא בריאה של ה', הוא נפגש עם צלם האלוקים של אותו אדם, הוא מרגיש אליו רגשי אהבה ומתוך כך ליוצרו לקב"ה.
וכן כשאדם לומד תורה ונפגש עם דבר ה' הוא מתמלא באהבת ה'. אבל כל זה אם אדם למד והעמיק לפני כן שכל מה שקיים בעולם בא מהקב"ה וזו כוונת הרמב"ם לענ"ד.

בהצלחה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות