שאל את הרב

אבטחה בשבת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 28/07/13 18:13 כא באב התשעג

שאלה

שלום!

לאחרונה התחלתי לעבוד באבטחה בקריית הממשלה (משרדי ממשלה ושרים...). העבודה שם היא גם בשבתות. בשלב זה אני לא עובד בשבת, אך יכול להיות מצב שבו אני אתבקש לעשות משמרת שבת. בשבת המאבטח נשאר בחדר הבקרה בבניין עם מוקדן ואין כמעט צורך לעשות כלום אך לפי מה שסיפרו לי יש בכל זאת 2 בעיות: 1. במהלך משמרת על המאבטח לבצע מדיי פעם סריקות בבניין שבהן הוא אמור להשתמש ב"סיורית" = מכשיר קטן שמצמידים אותו לנק' מסוימות בקיר והוא "רושם" בזיכרון שלו שהיית שם. 2. במהלך חילוף שמתבצע בשבת המאבטח שמגיע מתקשר למאבטח/מוקדן ע"מ שיצאו לפתוח לו את הדלת. פתיחת הדלת כרוכה בפתיחה ממוחשבת ע"י המוקדן.

כיצד עלי לנהוג במקרים אלו?

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

יש פער גדול בין הבטחת מבנים בשבת ובין הבטחת אנשים. כאשר מדובר בהבטחת אנשים יכולים לצרף לשיקולים ההלכתיים צד של פיקוח נפש שמאפשר הקלות.
אבל כאשר מדובר בהבטחת מבנים (ריקים מאנשים) אין מקום לשיקולים של פיקוח נפש ואין היתרים לפעולות של חילול שבת. במיוחד כשיש לכל הצרכים הללו פתרונות פשוטים שאין בהם חילול שבת - אלא שהאחראים על השמירה לא מעוניינים להשקיע בפתרונות כאלה.
לכן אני מציע לך שני פתרונות מעשיים:
1. לתאם מראש שגם כשאתה שומר בשבת לא דורשים ממך לבצע פעולות שיש בהם חילול שבת (אם אחרים עושים, זה כבר לא אחריותך).
2. לבקש לעבור לתפקיד של הבטחת אישים ואז יהיה מקום לבצע גם פעולות שיש בהם חילול שבת משום פיקוח נפש (גם בכך צריך כמובן להתיעץ עם רב בכל ענין וענין).

כתבות נוספות