שאל את הרב

תשובה על עבירות שבין אדם לחברו

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/04/22 05:25 כז בניסן התשפב

שאלה

שלום, עברתי על עבירות ממש חמורות (בין אדם לחברו). עשיתי תשובה ועדיין לא יודעת אם עשיתי כמו שצריך. ויש לי עדיין מצפון אני רוצה לדעת מה לעשות.

אני רוצה מאוד להתחתן עם בחור שיוצאת איתו כרגע, ומצד שני אני מתביישת במה שעשיתי ולא חושבת שאני ראויה לו בכלל.

תשובה

שלום יקרה,

מה שלומך?

משמח לשמוע שאת בקשר זוגי שטוב ונעים לך בו.

בעיניים שלנו התשובה היא באמת דבר שקשה לקבל אותו. אנחנו עוזבים את החטא, מתחרטים עליו, מתוודים עליו וזהו. אנחנו נחשבים כאילו לא עשינו אותו, ויותר מכך אומרים חכמינו, מקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד. נכון שבענייני בין אדם לחברו, אם הנפגע יודע שפגעו בו, צריך לפייסו עד שיתרצה. עם זאת, עדיין בהיגיון האנושי ייתכן שקשה לנו לתפוס זאת.

התשובה היא מתנת ה'. ה' ידע שיצר האדם רע מנעוריו ושאין מצב שאדם לא יחטא בחייו בעולם הזה, ולכן הביא לנו את התשובה. התשובה קדמה לעולם, כלומר עליה מושתת העולם ואפשר לומר שבלעדיה לא היינו מתקיימים לרגע בעולם הזה. היכולת לחטוא אינה מצב של בדיעבד, אלא זהו טבע העולם. מובן שאנחנו שואפים לא לחטוא, אך משום היותנו בני אדם, בלי יצרים ותאוות, אנחנו חוטאים בכל זאת. אם ה' מביע כלפינו חמלה גדולה שכזו, אולי כדאי שנאמץ גם אנחנו את החמלה הזו כלפי עצמנו. לא קל להוריד את השיפוטיות העצמית שלעיתים גם מקדמת אותנו קדימה. הורדת השיפוטיות דורשת שוב ושוב מאיתנו להפנים שאנחנו בני אדם, שלעיתים טועים, גם בטעויות חמורות של בן אדם לחברו. אך כך אנחנו, לעיתים טועים. כולנו.

החמלה אינה סותרת את העשייה, בקשת הסליחה או הניסיון לכפר על הנעשה. לצד ההבנה שכולנו טועים, עלינו לנסות לראות איפה טעינו, לבקש סליחה אם צריך ולחשוב מה נעשה פעם הבאה כדי שזה לא יקרה. ואם זה יקרה, גם אז, ננהג בחמלה ונחשוב שוב. "אדם מועד לעולם" חכמינו אמרו, כלומר אדם יכול ליפול בכל רגע. התפקיד שלנו הוא לנסות לעשות דברים שיסייעו לנו לא ליפול.

ברמה ההלכתית, ידוע שבעברות שבבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו. חשוב לציין שאם האדם לא יודע שפגעת בו לא בטוח שאת צריכה לספר לו על כך ולבקש סליחה ממנו. כדאי לשאול רב על המקרה הספציפי שלך כי ייתכן שאם האדם לא יודע שפגעת בו ואם תספרי לו, תגרמי לו צער לא בהכרח שיש עניין הלכתי לבקשת הסליחה. אני לא פוסקת הלכה, אלא רק מעלה נקודה שכדאי להתייעץ עליה עם רב. אם תרצי להתייעץ עם פוסק הלכה מהצוות שלנו (יש לנו), תוכלי לכתוב לנו שוב או ליצור איתנו קשר בוואטסאפ או בטלפון.

לסיום, כתבת שאת לא מרגישה ראויה לטוב, כלומר לבחור שאת יוצאת איתו. כל בני אדם ראויים לקיומם, אם הם לא היו ראויים, הם לא היו קיימים כאן. אנחנו מאמינים שמי שנמצא כאן בעולם ראוי כי אחד ויחיד החליט כך, ויכול להחליט אחרת בכל רגע נתון. יותר מזה, אם עשית תשובה, סביר להניח שאת ראויה בכל מאודך כי מעלתם של השבים בתשובה גדולה ממעלתם של הצדיקים (שוב, "במקום שבעלי תשובה עומדין..."). לפעמים, יכולה להתעורר בנו ההרגשה שאנחנו לא ראויים מספיק או לא טובים מספיק. במקרים כאלה אולי כדאי להזכיר לעצמנו כמה טוב אנחנו מפיצים ועושים בעולם. יש תקופות שאפילו כדאי למנות את הטוב שבנו כל יום, בעל פה או בכתיבה. ההיזכרות בטוב שבנו ובטוב שאנחנו עושים בעולם עשויה לסייע לנו להבין שאנחנו ראויים וגם מדוע אנחנו ראויים.

הרבה הצלחה בקשר ובכלל.

מוזמנת לכתוב לנו או ליצור עימנו קשר בטלפון (כוכבית 8298) או בוואטסאפ בנושא זה ובכל נושא שתרצי.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות