שאל את הרב

תפקיד הגויים בעולם הזה ובעולם הבא

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 10/05/20 06:45 טז באייר התשפ

שאלה

מתוך הבנה שיהדות היא דת האמת דבר אחד לא מסתדר לי , איך הגיוני שהדת הכי גדולה בעולם היא הנצרות וכל כך הרבה אנשים מאמינים בישו ובברית החדשה, והיהדות היא דת קטנה מבחינת אנשים (מיליוני נוצרים לא טועים?)

וגם אם יש כל כך הרבה גויים לא הגיוני שאין להם חשיבות ותפקיד בעולם הזה ובעולם הבא , מתוך מיליארדי אנשים בעולם רק עם ישראל הוא העיקר וכל השאר חסרי משמעות?

תשובה

לשואל שלום,

שאלות טובות שאלת. אתחיל ברשותך בשאלה השנייה.

אתקן את הנחת היסוד שלך: לגויים יש תפקיד בעולם הזה ובעולם הבא.

רבי יהודה הלוי מסביר בספר הכוזרי שעם ישראל משול ל'לב' של המציאות. כמו שגוף לא יכול לחיות בלי שאר האיברים, כך המשימה של תיקון העולם והמציאות, כוללת גם את אומות העולם.

לגבי העולם הבא, כבר כתב הרמב"ם שגם גויים שייכם בזה:

"כָּל אִישׁ וְאִישׁ מִכָּל בָּאֵי הָעוֹלָם אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אוֹתוֹ וֶהֱבִינוֹ מַדָּעוֹ לְהִבָּדֵל לַעֲמֹד לִפְנֵי ה' לְשָׁרְתוֹ וּלְעָבְדוֹ לְדֵעָה אֶת ה', וְהָלַךְ יָשָׁר כְּמוֹ שֶׁעֲשָׂהוּ הָאֱ-לֹהִים וּפָרַק מֵעַל צַוָּארוֹ עַל הַחֶשְׁבּוֹנוֹת הָרַבִּים אֲשֶׁר בִּקְּשׁוּ בְּנֵי הָאָדָם, הֲרֵי זֶה נִתְקַדֵּשׁ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים וְיִהְיֶה ה' חֶלְקוֹ וְנַחֲלָתוֹ לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים".

ועוד כתב בהלכות מלכים: "כָּל הַמְקַבֵּל שֶׁבַע מִצְוֹת וְנִזְהָר לַעֲשׂוֹתָן הֲרֵי זֶה מֵחֲסִידֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם. וְיֵשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא."

לגויים יש תפקיד, והוא להאמין בה' ולקבל עליהם שבע מצוות בני נח. כך תתמלא הארץ בדעת ה'. ונגיע למצב "יכירו וידעו כל יושבי תבל".

כעת לשאלה הראשונה:

כמות מאמינים איננה הוכחה לאמיתות טענה. גם קופרניקוס, שפיתח את המודל ההליו-צנטרי, שהשמש במרכז ואנחנו סביבה, לא נתקבל בעולם בזמנו, וממשיכו, גלילאו הועמד לדין על כך. ולכן צריך לומר: מליוני נוצרים כן טועים.

דרך הבחינה של אמת ושקר אינה יכולה להישען על כמות אנשים. על כמות הנוצרים אפשר לתת סיבות הסטוריות ופסיכולוגיות, אבל אין כאן המקום. רק נעיר שמבחינה פרקטית יותר קל להיות נוצרי מאשר להיות בן נח (גוי המאמין בה').

כמובן הסיבה שאנחנו כל כך מעטים היא הרדיפות שסבל העם היהודי לאורך ההיסטוריה.

ולסיום: כדאי להתמקד באיכות ולא רק בכמות. (ראה ערך הגניוס היהודי בויקיפדיה)

(מקורות: כוזרי מאמר שני אות לו | רמב"ם הל' שמיטה פרק יג הלכה יג)

כל טוּב.

כתבות נוספות