שאל את הרב

איך אדע אם אני מממשת את ייעודי ומה היחס לעולם הבא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/07/21 00:33 יב באב התשפא

שאלה

שלום,

שתי שאלות מטרידות אותי בימים אלה..

אחת, איך אדע שאני מתקרבת בחיי למימוש התפקיד שניתן לי שבשבילו הגעתי לעולם?

והשנייה, אני מרגישה שלאחר קצת עיסוק ומחשבות על עולם הנשמות והעולם הבא בעקבות פטירת אדם קרוב, אני מרגישה שאני נוטה לעבוד את ה' מיראה כדי שלא אגיע לדברים רעים שם ואינטרסנטיות כזאת של לעשות מה שצריך כדי לא להגיע לדברים רעים שם וגם פה. ובכלל הנושא הזה מאוד מעסיק אותי ואני יודעת שיש דעות שאומרות לא להתעסק בזה הרבה וזה לא טוב וכל עוד אתה כאן בעולם הזה תחייה את העולם הזה בלי לחשוב על זה יותר מידי. אז מה היחס הנכון לתחום הזה שבאמת יכול לסקרן ולהעסיק וגם להפחיד ולהטריד?

ועוד שאלה, איך אפשר לעבוד את ה' באמת מאהבה ושמחה??

תודה רבה!

תשובה

שלום אודיה,

מה שלומך?

איך נדע שאנחנו ממשים את עצמנו וממלאים את הייעוד שלנו? זו שאלה שמעסיקה רבים ובייחוד בדור שלנו שבו יש שאיפה חזקה למימוש עצמי. אני שמחה לשמוע שאת חושבת על הדברים ובכך ממש חיה את החיים ולא חיה על ידם.

לפני שניכנס לפן האישי, אנחנו יכולים ללמוד על הייעוד שלנו מהמאפיינים שעימם נבראנו כלומר מגדר, אומה. נולדנו יהודיות ועלינו לממש את תפקידנו בתור יהודיות – לקיים את דבר ה' כפי שהוא נמסר לנו בתורה הכתובה ושבע"פ – לקיים תורה ומצוות. הרבה פעמים רצים לייעוד אישי פרטי לפני שאנחנו בכלל ממלאים את הייעוד הכללי כחלק מעם ישראל. בייעוד הזה יש לנו תמיד לאן להתקדם ולעלות. להקפיד על עוד פרט בהלכה, לקיים עוד מצווה כמו שצריך, להישמר מאיסור כלשהו.

הייעוד הכללי להיות עובדי ה' קבוע מדורי דורות ויימשך לאורך כל הדורות. לעומת זאת, הייעוד האישי עשוי להתחלף במהלך השנים בהתאם לגיל ולשינויים שאנו עוברים בחיים. למשל, כנערה הייעוד אולי להשקיע בלימודים או בהדרכה ואילו בהמשך הייעוד הוא להשקיע במשפחה או בעבודה שאני עושה בה טוב. יש גם ייעוד על, כלומר להשפיע בעולם ממידה מסוימת, והוא יכול להימשך לאורך תקופות החיים. אך חשוב לשים לב שאנחנו מתחברות לייעוד הזה גם אחרי כמה שנים שאולי השתנינו והתבגרנו.

איך מוצאים את הייעוד האישי? מחפשים את מה שבוער בנו, מעניין אותנו, מפריע לנו וגם מה שאנחנו טובים בו ויש לנו כישרון בזה. למשל, אם חשובה לי השמחה והיא בוערת בי, אנסה לפתח אותה בי ולהשפיע ממנה לאחרים. השמחה הזו כמובן לא תימנע ממני להתקדם בחיים אלא אתקדם לצידה, יחד איתה. אפשר לשמח אחרים ולהשרות עליהם שמחה בכל עבודה ובכל שלב בחיים. היא תהיה חלק ממני ותשפריץ החוצה בכל מקום שאהיה בו.

אפשר להוסיף שהייעוד האישי הוא גם עניין שמשמח אותי או מיטיב איתי. לא נוכל להשקיע בעניין שקשה לנו לעסוק בו אלא דווקא עניין שאנחנו נהנים לעסוק בו ימשוך אותנו להמשיך לעסוק בו עוד ועוד. ההנאה מכך תסייע לנו להתמיד במימוש הייעוד הזה, והיא גם יכולה להיות אבן הבוחן לכך שהייעוד הנוכחי מתאים לנו. כלומר אם המקום שאני נמצאת בו כעת משמח אותי ואני מרגישה שאני מוציאה את כוחותיי לפעול, זהו יכול להיות סימן להתאמת הייעוד.

לשאלתך השנייה על עולם הבא ועולם הנשמות. עולם הבא ועולם הנשמות הם שני דברים שונים. ממליצה לך ללמוד על כך בהרחבה בספר מסילת ישרים, בהקדמה ובפרק הראשון. עולם הנשמות הוא העולם שלהבנתי התכוונת בשאלתך והוא העולם שלאחר המוות. את צודקת שהמחשבה על העולם שלאחר המוות יכולה להציק, בייחוד לאחר שנפגשים בצורה קרובה עם המוות. אך למעשה, אין לנו השגה בעולם הזה משום שאנחנו בעלי גוף עם הבנה מוגבלת. כיהודים מאמינים אנו מאמינים שיש עולם לאחר המוות והנשמה ממשיכה הלאה. יש אומרים ש"צדיקים יושבים ונהנים מזיו השכינה", אך להבין ממש אין ביכולתנו. לכן יש להיאזר באמונה, שה' לא מוליך אותנו שולל ואנחנו מגיעים לעולם שכולו טוב בסופו של דבר.

לעומת זאת, עולם הבא הוא עולם הבא אלינו ואסביר על קצה המזלג. את מוזמנת להמשיך לחקור את הנושא במקורות ובאנשים הקרובים אלייך. מהות העולם הבא היא ההתענגות על ה' כלומר שהאדם מתחבר לה' מרצון לעשות את דברו ולא מאינטרסים אישיים, למשל הפחד מעולם הנשמות. אם אדם חי ועובד ה' מרצון לעשות את דברו, אפשר לומר מאהבה (ראי פסקה הבאה), אז הוא מתענג על ה' וזוכה לעולם הבא כעת ממש. כאמור ממליצה לך להעמיק בזה עוד. אני מניחה שבשיעורים מוקלטים על מסילת ישרים באתרים כמו ערוץ מאיר, תוכלי למצוא הרחבות יסודיות יותר בנושא.

ולשאלתך האחרונה, איך אפשר לעבוד את ה' בשמחה ובאהבה? אם מבינים את משמעות המעשים המוטלים עלינו ברמה העמוקה שלהם, אפשר לשמוח ולאהוב אותם. אם אני לא מכירה אדם מסוים, לא אוהב אותו מאוד ולא אשמח להיות בקרבתו. אך ודאי שאשמח לפגוש חברה כי אני מכירה את הטוב שבה שיכול להשפיע עלי. לכן כדי לשמוח בעבודת ה' צריך ללמוד אותה כלומר ללמוד את העניין שמעניין אותך כרגע בעבודת ה'. אהבה לא מגיעה סתם כך, אלא אחרי שעמלים על הקשר. כך גם עם התורה. ומן הסתם אם תעמיקי במצווה מסוימת עם הזמן תאהבי אותה ותשמחי בקשר שלך איתה המחבר אותך אל ה'. ממליצה לבחור נושא שמעסיק אותך בעבודת ה' ולהעמיק בו בלימוד ואחר כך לנסות לחבר את הלימוד למציאות, כלומר לחשוב מה את "לוקחת" מהלימוד לחיי התורה המעשיים.

בהצלחה רבה.

מוזמנת לפנות אלינו שוב בנושא זה ובכל נושא דרך האתר, הווטסאפ או המוקד הטלפוני שלנו: כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת.

כתבות נוספות