שאל את הרב

תפילה-לשנות את דעת ה'?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/04/20 16:37 כו בניסן התשפ

שאלה

שלום!

קודם כל רציתי להגיד תודה ענקית על כל המפעל הזה, זה ממש לא מובן מאליו שיש ארגון שעונה לאנשים על שאלות והתייעצויות בלי תמורה, באמת במטרה לעשות טוב, וזה מדהים שאתם כתובת לשאלות לככ הרבה אנשים!

ועכשיו לשאלה, השאלה עלתה לי כבר לפני כמה שנים ואיכשהו הזמן השכיח אותה, ועכשיו היא עלתה שוב בעקבות משהו שקראתי, ורציתי לשאול:

ידוע ש'כל דעביד רחמנא לטב עביד'. הקב"ה עושה הכל לטובתנו. אם כך איזה מקום יש לבקשות שלנו, בעיקר בתפילה? ז"א אני מבינה שתפילה זה לא רק לצורך בקשה, ובכל זאת - קצת מצחיק שאנחנו שלא תמיד רואים את כל התפילה ומבינים מה טוב בשבילנו, ונבקש בקשות.

לדוגמא עם הקורונה: זה לא שיצא לה' בטעות. אם הקב"ה שלח את הנגיף הזה יש מטרה מסוימת, ואיזו זכות יש לנו לבקש להעביר אותו? זה כמו שילד יבקש מאבא שלו שיתן לו לאכול סוכריה. אם אבא שלו לא נותן לו, מן הסתם זה לטובתו ויש לזה סיבה כלשהי. ויותר מזה, אם האב ישתכנע ויתן לו בסופו של דבר את הסוכריה, זה יכול להרע לילד.

שבוע טוב ותודה:)

תשובה

נועה יקרה.

דבר ראשון תודה על המילים הטובות. שמחת אותנו.

שאלת שאלה חשובה. טוב שנתת את דעתך עליה.

רוצה להגיד לך שני דברים:

1. ה' מציב בפנינו קושי כדי שנתפלל אליו. הקושי הוא בשביל התפילה ולא להיפך. ה' רוצה איתך קשר, ולכן הוא שם לך בחיים איזושהיא בעיה כדי שתדברי איתו, תשתפי אותו במה שאת עוברת , ודרך זה תתחברי אליו.

"כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד" זה לא רק בחלק הפיזי של החיים: שלומך, בטחונך, שתהיה לך קורת גג ושלא יחסרו לך מגפיים. שתצליחי במבחנים, שתהיה לך תעודת בגרות טובה ושאחר כך תתקבלי לעבודה טובה ושתהיה לך הכנסה מסודרת.

הכלל הזה שחז"ל מלמדים אותנו, חל קודם כל לגבי הנפש שלך: איך היא גדלה? ממה היא מורכבת? מה מעניין אותה? לאן היא נמשכת?

הנפש נבנית מקשר עם אלוקים. הדרך לעשות את זה, בין השאר, זה דרך תפילה.

הדרך לעורר את הלב ולפתוח אותו לתפילה, זה לפעמים גם דרך קשיים וניסיונות.

לא יודעת להגיד לך למה אלוקים הביא עלינו את הנגיף הזה אבל דבר אחד בטוח: הנגיף הגיע כדי ליצור קשר בינינו לבין ה'. המציאות החדשה שאנחנו חיים בה מביאה אותנו להבנה מי באמת מנהל את את העולם, מי קובע מי יחיה ומי ימות וכמה זמן אנחנו נחיה בעולם הזה. מביאה אותנו לשחרר את אשליית השליטה על החיים שלנו. אנחנו בוחרים, לא קובעים תוצאות.

והדרך שלנו לקבוע את הידיעה הזאת בנפש היא דרך תפילה.

2. רוצה להוסיף עוד דבר. אם מתפללים נכון, (שני הדברים הכי בסיסיים בתפילה זה כוונת פירוש המילות ולזכור שאנחנו עומדים לפני המלך) אז אנחנו מגיעים לבהירות ההכרה במלכות שמים, לאמונה שאנחנו לגמרי תלויים בה' ורק הוא יכול לעזור לנו. תפילה כזאת, שהיא באמת עבודה שבלב, במשך הזמן בונה צורת אדם, מביאה אותנו למדרגה גבוהה יותר של חיים, שאז מאוד יתכן שמה שעד עכשיו לא היה טוב לנו, כן יהיה טוב לנו, כי נדע לקבל את הטוב הזה נכון, נדע מאיפה הוא מגיע ונודה עליו.

מוסיפה לך כמה קישורים לשאלות שעלו כאן באתר ועוסקות בסוגיה הזו:

משמעויות שונות לתפילה- מה הייעוד שלה?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=945204

איך התפילה משפיעה על הקב"ה?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=684721

איך מכריחים בתפילה את ה'?!

https://www.makshivim.org.il/answer?id=580277

וכמובן שאפשר להמשיך לחפש וללמוד עוד מתשובות שהיו כאן באתר.

מקווה שקצת עזרתי,

אם לא מוזמנת לשאול שוב,

תפילות טובות מתוך הלב,

נועה

כתבות נוספות