שאל את הרב

איך להצליח להתפלל גם בחופש?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/07/22 21:45 יד בתמוז התשפב

שאלה

איך להצליח להתפלל גם בחופש?!

לפעמים יש ימים בחופש בהם אני קמה מאוחר ולא תמיד מספיקה לסיים תפילה בזמן. אם קמתי ב11 - פשוט עדיף שלא אתפלל??? זה נשמע לי מוזר שיש זמן שאי אפשר להתפלל בו...

עד מתי אפשר להתפלל ומה?

ממש חשוב לי להתפלל כל בוקר ולפעמים לא יוצא...

ובאותה נשימה- איך אפשר להקפיד כל בוקר על תפילה ראויה ובזמן ואיך מגיעים להצליח להתפלל כל בוקר???

תודה מראש!

תשובה

שלום וברכה טליה היקרה!

ראשית מרגש מאוד לקרוא את השאלה שלך, ולשמוע ממך על הרצון שלך להתפלל בכל יום, גם בימות החופש. זו שאיפה רוחנית נפלאה ואשריך שאת משקיעה בכך כוחות ומאמצים!

ראשית אתייחס לחלק ההלכתי. את צודקת שיש זמנים לתפילות, אמנם חשוב לזכור שאם קמים מאוחר - ניתן להתפלל בדיעבד עד חצות היום (השעות המדויקות של כל יום מופיעות בלוחות השנה), וזה נחשב כתפילה אך לא כ"תפילה בזמנה". ואם עבר זמן חצות ניתן להתפלל בשמחה תפילת מנחה.

ובאופן ספציפי יותר, כלפי ה"מוזרות" של זמן שאי אפשר להתפלל בו. ראשית, אין דבר כזה זמן שאי אפשר להתפלל. בכל רגע ביום ניתן לפנות אל ה' בתפילה ובתחנונים, בהודאה ובבקשה, ועל זה אנחנו אומרים "כי אתה שומע תפילת כל פה".

אלא, שכלפי נוסח התפילה אותו קבעו חז"ל ברוח קודשם, אכן ישנם זמנים שגם אותם קבעו חז"ל בעצמם. ויסוד זה של מצווה המתוחמת בזמן אינו נמצא רק בתפילה, אלא הוא קיים בכל מצוות עשה ש"הזמן גרמא", כגון: לולב, סוכה, הדלקת נרות חנוכה, מצה, תפילין (שזמנם רק ביום) ועוד. הסיבה הפנימית לכך היא, שחכמים על פי רוח קודשם ועל פי המסורת שקיבלו ב"הלכה למשה מסיני", ידעו שמצווה זו פעולת את פעולה הפנימית רק בזמן הזה ולא בזמן אחר. וכמו שלא יעלה על הדעת שמישהו יצום את יום כיפור ביא' תשרי, למרות שהקב"ה שומע תמיד את תפילתנו, וכן לא נתאר לעצמנו שמישהו יאכל מצות בכג' חשוון, למרות שבזמן אחר היא מצווה חשובה מאוד. כך גם תפילה בזמנה פעולת את פעולתה דווקא בזמן, שחרית בבוקר, מנחה בצהרים וערבית בלילה, וכל תפילה עם הייחודיות שלה פועלת על נפש האדם ובעולמות העליונים פעולות אחרות אחת מהשניה.

כעת אתייחס לשאלה כיצד ניתן להקפיד על תפילה בזמן בבוקר. ר' יוסף קראו פתח את ספרו ה"שולחן ערוך", שהינו ספר ההלכה המרכזי כיום לכל יהודי, במילים הבאות "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו", הקימה בבוקר דורשת להתגבר על העייפות, וישנו רווח אישי ורוחני בהתגברות הזו.

בפן האישי – ההתגברות על הרצון האישי עבור ערך מסוים שקבעתי לעצמי, זהו דבר המקנה לי קניין בבניית האישיות שאני לא נגרר אלא אני עומד על העקרונות שלי גם כשהם דורשים ממני וויתורים.

בפן הרוחני – עבודת ה' כולה הינה מיקום רצון ה' מעל רצון אישי שלי. ברכה לפני האוכל, כשרות, כיבוד הורים ועוד מצוות רבות, כולן מלמדות אותנו לשים בראש מטרתנו את רצון ה', והעמקה מחשבתית ברצון שלנו לעשות את רצון ה' יכולה בהחלט לעזור לנו להתגבר בשמחה עבור דבר זה.

וכאשר נזכיר לעצמנו שוב ושוב, בלימוד, בדיבור עם חברים או במחשבה אישית – שאני רוצה לקום, שאני רוצה להתגבר, שחשוב לי להצליח, בעזרת ה' נוכל להתמודד ולקום בשמחה.

כמו כן, הלימוד על ערכה של התפילה יכול לעורר את הלב לרצון חי ובוער להתפלל, ועל ידי כך גם לקבל כוחות גופניים לקום בבוקר במרץ ובהתגברות.

באופן טכני ניתן לחשוב על רעיונות מקוריים, כגון קביעת חברותא טלפונית עם חברה לפני התפילה וכך זה יחייב אותנו לקום בזמן, לבקש מהורה או אח שקמים להעיר אותנו, לקבוע לעצמנו מטלות להמשך הבוקר שיגמרו לנו לרצות להפסיק להתפלל לפני כן וממילא לקום מוקדם יותר, וכדו'.

וכמובן, שכמו שאומרים "הבוקר לא מתחיל בבוקר, הוא מתחיל בלילה". חישוב שעות השינה הנצרכות לנו, גם בימות החופש, הוא מקור אמין שיכול לתת לנו כוחות פיזיים לקימה בשעה הרצויה. מומלץ אחרי ניסיון והוכח כיעיל!.

בהצלחה רבה ובהערכה גדולה!

ידידיה

כתבות נוספות