שאל את הרב

מתחיל לשמור שבת - אבל המשפחה לא: איך אפשר להסתדר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/04/20 22:21 א באייר התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

אז התחלתי לשמור שבת, ולמען האמת זאת השבת השנייה שאני שומר.

לצערי הרב המשפחה שלי לא שומרת את השבת, מה שיוצר מצב שאני מוצא עצמי סגור רוב היום בחדר. זה מצער אותי מאוד כי אני מצד אחד מאוד רוצה לשמור שבת, ומצד שני להיות עם המשפחה (חשוב לציין שהם לא יעזבו את הטלפון מחשב טלוויזיה).

מה אפשר לעשות?

תשובה

שלום חבר יקר.

ראשית כל אינני רב, אך אנסה בכל אופן לענות על שאלתך החשובה.

לפני שניגע בשאלה הספציפית שאליה אתה מתייחס אני רוצה לגעת בשאלה הכללית: איך נכון לעבור תהליך של התחזקות בבית חילוני.

הדבר החשוב ביותר שעליך לזכור הוא שגם אם אתה בוחר באורח חיים אחר משל הוריך, זה לא אומר שצריכים להיווצר מתחים גדולים או ריבים. לא כדאי שהם יקבלו את התחושה שבגלל שבחרת בדרך אחרת מזו שאליה הם חינכו אותך, זה אומר שבעיניך הם פחות טובים. נסה לשדר הערכה והוכרת תודה על החינוך וכל מה שנתנו לך כהורים. כמובן שיהיו מתחים, נסה לתעל אותם למקום של צמיחה והתעלות בקשר ביניכם. נסה ליצור הפרדה בין העולם הדתי שבו אתה לא מקבל מהוריך כי אינם שומרי מצוות, לעולם המוסר הכללי שבו חשוב לשדר להם שיש לך מה לקבל מהם, כי הם הוריך.

ברגע שתהיה אווירה יותר נעימה סביב השוני שנוצר בעקבות ההתחזקות שלך, יהיה גם יותר נוח לשבת ולדבר, לחשוב יחד איך לעצב את החיים המשותפים. נכון שזה לא במקום לדרוש מהמשפחה להפסיק עם חילול השבת לגמרי, אך אם המסורת יקרה להם, אולי ניתן לבקש לעשות קידוש יחד. כמובן ברגישות כלפיך וכלפיהם ורק אם אין זה נעשה מתוך ציניות וזלזול.

אמרת שאתה נאלץ להיות סגור בתוך החדר. חשוב מאוד שחווית ההתקרבות שלך לתורה ומצוות לא תהיה מתוך תחושה של מחנק וקושי כפי שאתה מתאר. לדעתי כדאי לנסות לברר אתם אם אפשר שהמרחב הכללי של הבית (סלון ופינת ישיבה) לא יהיה מלא בחילולי שבת כל הזמן, וכך הם יוכלו להיות במחשב שלהם או בפלאפון, אולי עם אזניות ואתה אמנם לא תקבל אווירת שבת מוחלטת אבל כן תוכל להיות יחד עם המשפחה.

זו גם הזדמנות מצוינת ליצור זמן איכות משפחתי שבו תוכלו לשבת כולם יחד ולשחק משחק קופסה או סתם לדבר על מה שעבר עליכם במהלך השבוע החולף. אלו דברים שלא דורשים טלפון או מחשב ולא צריך להיות דתי כדי לעשות אותם. אני בטוח שגם הוריך יסכימו שלהוציא את הראש מהפלאפונים לשעה או שעתיים יעשה טוב לכולם גם אם זה לא נובע מרצון לשמור שבת. וכך תוכל להיות עם המשפחה בשבת מבלי לסבול מאווירה "לא שבתית".

בגדול, הכיוון הכללי הוא ששני הצדדים, גם אתה וגם משפחתך תצטרכו להתפשר. ולא חייבים להסתכל על זה בתור הפסדים באיזה קרב, אלא בתור ויתורים שנועדו לקרב ולאחד את המשפחה.

הדבר האחרון שחשוב לי לומר בעניין, הוא ששליחת שאלה באינטרנט תמיד יכולה לעזור במשהו. אך בתהליך מורכב מעין זה שאתה עובר ממש כדאי שיהיה אדם שאתו מתייעץ באופן קבוע. תנסה לחשוב על דמות של רב או מחנך דתי שאתה מכיר ומעריך ושאתו תוכל להתייעץ על בסיס קבוע.

מאחל המון הצלחה וברכה בהמשך הדרך,

אסף.

כתבות נוספות