שאל את הרב

איך להצליח לשמור שבת ללא תחושת בדידות משפחתית ושעמום?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/05/20 17:08 יב באייר התשפ

שאלה

שלום.

התחלתי לשמור שבת (יחידי ששומר במשפחה מסורתית) לא מזמן בערך מלפני חודש (חשוב לציין שאימא שלי לא אוהבת את זה) ושמתי לב שיש דברים שחוזרים על עצמם והם:

הצקות מאמא , בדידות, ושיעמום. מה הרב מציע לעשות?

שאלה נוספת היא: שמעתי שאם בכך שאני שומר שבת ועל ידי זה גורם לאימא שלי צער, עדיף שאני לא אשמור. זה נכון?

תודה!

תשובה

שלום לך צדיק!

קודם כל אני רוצה לברך אותך על האומץ הזה ללכת ולעשות דבר שאת מאמין בו אך הוא הפוך ממה שמשפחתך מאמינה בו. בעזרת ה' תקבל את הכוחות להתמודד עם האתגר הזה בתבונה.

אתה מעלה פה שני נושאים שאתם אתה מתמודד: הבדידות בשבתות, והיחס של אמא. אז בוא נתחיל מהיחס של אמא וננסה לחשוב, למה אמא לא אוהבת שאתה שומר שבת? מה כואב לה? האם היא מפחדת שתהפוך להיות דתי כי היא לא אוהבת את הדת? את התשובה אתה יודע יותר טוב ממני. האופציה השנייה היא שהיא מרגישה ששמירת השבת שלך היא מעין אמירה שמה שהיא עושה זה לא מספיק טוב, שהחינוך שהיא נתנה לך הוא לא מספיק טוב. והאמת שגם מי שמפחד על ילדיו שיהיו דתיים, לרוב זה לא כי הוא לא אוהב את הדת, אלא בגלל שהוא מרגיש שיש בזה בגידה בחינוך שנתן להם.

אז מה עושים עם התחושות האלו של אמא? יש תשובה אחת שניתן לחלק אותה לכל מיני מעשים ספציפיים, אבל העיקרון הוא כזה: תן לאמא שלך תחושה שאתה מעריך אותה ואת החינוך שנתנה לך. כבד אותה ותדגיש גם באמירה- כמה אתה מודה לה. שתבין שהבחירה בדרך אחרת היא לא מנוגדת לדרך שלה, אלא שזו האמונה שלך שמצטרפת להמון דברים יפים שקיבלת ממנה ותמשיך לקבל. אם היא תרגיש שאתה מודה ומוקיר את הערכים שאליהם חינכה אותך, אני בטוח שהלחץ ירד.

לגבי הבדידות. את הבדידות אפשר להפיג בשתי דרכים. האחת היא על ידי שיפור היחס של המשפחה לנושא. ברגע שהם יקבלו את המצב הזה שבאתה שומר שבת. יהיה יותר קל ליצור מצבים שבהם כולם נמצאים יחד ומאפשרים לך מרחב "נקי" מחילולי שבת. אפשר למשל לנסות לעשות קידוש שלאחריו אתם יושבים ומדברים קצת, אולי משחקים איזה משחק קופסא או כל מה שאתם אוהבים לעשות יחד ולא כולל חילולי שבת. תסביר להוריך שזו הזדמנות להניח בצד את המכשירים הניידים, לכבות את הטלוויזיה ולהיות יחד באמת.

מצד שני, זזה לא פתרון שיחזיק כל השבת. ולכן אתה צריך למלא את השבת שלך בתוכן, אני ממליץ לך לנסות להתחבר לבית כנסת וקהילה ששם תוכל להתפלל ואולי גם למצוא מישהו ללמוד אתו בשבת קצת תורה. אולי כך גם תיצור קשרים עם אנשים דתיים שיהיה לך כיף לבלות אתם חלק מהזמן בשבתות.

דבר אחרון, אני ממליץ לך למצוא איזו דמות של רב שאתה סומך עליו שאתו תוכל להתייעץ באופן קבוע . בעניין הזה אני ממליץ לחפש אדם טוב לב שיהיה מסור לתהליך שאתה עובר ולאו דווקא את האדם הכי כריזמטי.

מאחל לך הצלחה רבה בדרך המיוחדת שאתה עובר!

אסף

כתבות נוספות