שאל את הרב

מה לענות לחבר לגביי שמירת נגיעה ללא צורך זוגיות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/09/20 11:02 ד בתשרי התשפא

שאלה

למה צריך לשמור נגיעה?

שלום כבוד הרב. יש לי שאלה בנושא "שמירת נגיעה" שאלה שחשוב לי לדעת אותה בתור אחד ששומר נגיעה וחבר שלי עורר בי את השאלה הזו (מדובר באישה - זה חשוב).

ברור לי ששמירת נגיעה לפני חתונה היא ציווי מה' ושהיא דבר טוב מאוד ויש בה היגיון, ושהיא טובה לקשר בין בני זוג (כלומר שני אנשים).

השאלה שלי היא כזאת: בן אדם שהוא אוהב לחבק אנשים, את כל החברים שלו בנים או בנות והוא לא עושה זאת על מנת זוגיות, אלא בשביל להרגיש טוב כי "הוא צריך את זה, וקשה לו להפסיק", אך הוא לא מתכנן בכלל להתחתן איתם.

מה צריך לענות לאדם כזה? (גם לפי תורה אפשר וגם בצורה הגיונית ולוגית, משום שזה חשוב לי מאוד).

מה הוא צריך לעשות? ואיך להסביר לו את זה על מנת שיתחזק.

תשובה

שלום וברכה יאיר ותודה רבה על שאלתך!

ראשית אומר תודה רבה על השאלה המיוחדת המעניקה לנו אפשרות לבחון את הדברים לפי אמות מידה עמוקים ולא חיצוניים. כמו כן, אשריך על האכפתיות והמחשבה על החבר, ואשריך שאתה חושב עליו ורוצה לעזור לו!

לפני שנתייחס לשמירת נגיעה בפני עצמה, חשוב לציין ששמירת נגיעה הינה מצווה ככל המצוות ואינה רק "הידור" או "הקפדה יתירה". וכמו שבכל המצוות איננו מקיימים את המצוות רק משום שאנו יודעים את טעמם ומבינים אותם, אלא אם אנו מאמינים שהתורה היא לטובתנו, אזי היא לטובתנו גם ברגעים שאיננו מבינים איזה טובה מיידית ועכשווית יוצאת ממנה. כך גם שמירת נגיעה.

יחד עם זאת, דווקא בנושא זה של גילוי חיבה בין נשים לגברים, התשובה השכלית ומחשבתית קלה יותר. מפני שכולנו מבינים שקשה מאוד להיות נטרליים ולומר שאכן אין לאדם שום ריגוש כזה או אחד מחיבוק או נישוק של בני המין השני.

הלכות שמירת נגיעה נועדו לחזק את הקשר בין איש לאישתו ובין אישה לבעלה, בשמירת כוח החיבור רק לבני הזוג. ולכן, דווקא בגלל הסיבה שהוא לא מתכוון להתחתן איתם - הבעיה גדלה. אך כמובן שגם אם הוא כן מתכוון להתחתן עם מישהי עדיין אין זה מתיר לו לוותר על שמירת הנגיעה עד אחרי החתונה.

כמו כן, לא נימלט מהידיעה שקשה לפתח קשר זוגי בריא אחרי שהאדם פרץ גבולות ולא שמר על עצמו, מפני שכאשר ירצה לפתח קשר זוגי אמיתי עם אישתו יכולות לעלות במחשבתו השוואות שונות שהיא לא נראית כמו פלונית או מתנהגת כמו אלמונית... לכן, כשאני שומר את כל הכוח שמתחבר ביני ובין בן/בת הזוג שלי - זו המתנה הגדולה שאני יכול להעניק לה, וזהו אבן הבסיס לחיי זוגיות בריאים ושמחים! על אוצר האהבה הגדול הזה התורה באה לשמור, וציוותה את האדם לשמור נגיעה.

לכן, ניתן לענות לו שאולי זו השקעה גדולה ביותר עבורו לזמן הקצר, אך מתוך אמונה גדולה זו תהיה השקעה משתלמת לזמן היותר רחוק מנקודת הזמן העכשווית.

בנוסף, אני ממליץ לך לקרוא בעצמך או להראות לו את הספר החדש של הרב יוני לביא – "הי הרב 2" העוסק רבות בנושא זה.

וכמובן שאם יש עוד שאלות ונקודות שתרצה לברר – אנחנו כאן בשמחה בשבילך!

בהצלחה רבה ובהערכה גדולה!

ידידיה

כתבות נוספות