שאל את הרב

יום בריצפה ויום בעננים - איך מאזנים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/12/21 07:23 ח בטבת התשפב

שאלה

שלום!

לאחרונה אני מרגיש שמצב הרוח שלי (דיכאון, שמחה) מושפע כמעט במלואו מהסביבה שלי ומאיך שחברים מתנהגים אלי. אם הם עושים את מה שאני מצפה שהם יעשו בשבילי או לא.אני כאילו מסתכל על הפעמים שהם היו צריכים אותי ותמיד הייתי שם בשבילם ברגעים הקשים וכשאני צריך משהו קטן אז לא תמיד הם יהיו שם, ולא מעט אני מתאכזב וכאילו מצב הרוח יורד משמעותית ואני פשוט רוצה לא להיות תלוי בסביבה שלי ולא לקחת קשה דברים ולהמשיך הלאה ולהיות תמיד שמח. בכללי מאז שאני בגיל 16 אני לא מבין מה יש לי, המצבי רוח שלי בכללי משתנים לחלוטין ופשוט לא כיף לי. אני ממש אשמח לעזרה ולייעוץ

תודה רבה!

תשובה

שואל יקר שלום.

וואו! כמה שאלות חכמות במכתב אחד. איך לווסת את מצב הרוח? איך לאזן בין נתינה לחברים לציפיות מהם? איך להיות תמיד בשמחה? ואיך גיל 16 משפיע על כל הבלאגן הזה? רואים שיש לך תפיסה די ברורה של מה שהולך אצלך בנפש ואפילו כיוון מוגדר של לאן אתה רוצה לקחת אותה. כל הכבוד!

בוא נתחיל דווקא מהגיל. אני חושב ששני הדברים המרכזיים שמאפיינים את גיל ההתבגרות זה תנודות במצבי הרוח שלנו, והעצמה של תשומת הלב לחברים שלנו והשפעה שלהם עלינו. הגיל הזה הוא גיל נפלא! אתה מפסיק להיות ילד והופך להיות אדם בוגר, בוחר, מרגיש, אוהב ומחובר. בתור ילדים, אנחנו הרבה פחות שמים לב למה שהסביבה אומרת לנו, חושבת עלינו ונותנת לנו. אנחנו מרוכזים בעצמנו. ופתאום אנחנו גדלים והנפש שלנו מתרחבת. מכילה גם את העולם החברתי בצורה הרבה יותר אינטנסיבית. אז זה טבעי להרגיש ככה. טבעי שהחברה תשפיע עליך ועל הרגשות שלך. תמיד, (הרי האדם הוא יצור מאוד חברתי), ובייחוד בתקופה הזו.

גם מצבי הרוח עושים קצת נד-נד בגיל ההתבגרות. התקופה שבה אנחנו מגבשים את האישיות שלנו, את הזהות שלנו ואת התכונות המרכזיות שלנו מערבת הרבה רגשות סוערים, עליות וירידות, שמחה ועצב. שוב, טבעי מאוד מה שקורה לך. וזה גם חשוב. זה מאפשר לך לחוות את הקצוות של הנפש שלך ולעצב את האישיות שלך ככה שהיא תדע להתמודד בהמשך החיים גם עם מצבי שמחה וגם עם מצבי עצב. לא נכון לשאוף "להיות תמיד שמח". התקופות העצובות הן חלק מהחיים ולומדים מהם הרבה. הנפש שלנו היא לא רובוטית וטבעי לה לזוז קצת עם הרגשות.

טבעי, טבעי, אבל מה עושים עם זה? הרי לא כיף להרגיש כמו איזה סירה בלב סערה, שהגלים מעיפים אותה מצד לצד. פעם לשמחה ופעם לעצב. אנחנו רוצים גם להיות יציבים בחיים. רוצים להחזיק בעצמנו בהגה של הספינה ולנווט אותה בעצמנו. זה לא נעים להיות מושפע. וזה גם קצת מפריע למשימה הגדולה ביותר של גיל ההתבגרות – לעצמאות. הרי כל הקטע של עצמאות זה שאנחנו מחליטים על עצמנו. שאנחנו הופכים למספיק אמיתיים עם עצמנו ומספיק אחראיים כדי לסלול לעצמנו את הדרך שלנו. אבל אם אפילו בעולם הנפש הפנימי שלנו אנחנו לא שולטים, אם כל מצברוח וכל חבר יכולים להחליט על עולם הנפש שלנו פנימה, איך נהיה עצמאיים?

בשביל זה אפשר ללמוד איך לווסת את מצב הרוח שלנו. זה כולל שלושה מרכיבים עיקריים –

1. להקשיב פנימה ולא רק החוצה.

2. לתת תנאים מתאימים לנפש בשביל לשלוט בעצמה.

3. לדבר על זה.

כדי להקשיב פנימה כדאי להכיר את עצמנו. לדעת מה חשוב לנו ומה פחות. מה הערכים שלנו בחיים ומה מרגש אותנו. ככל שנהיה קשובים יותר לעולם הפנימי שלנו, ככה הדברים החיצוניים מבחוץ (חברים, מצבי רוח) ישפיעו עלינו פחות. הידיעה מה הדברים החשובים באמת בחיים (וזה זמן טוב לברר לעצמך מה הם) ישים בפרופורציה הנכונה את שאר הדברים. אם אמרנו שהעולם סביבנו בגיל ההתבגרות מרגיש לפעמים קצת כמו ים סוער שמטלטל אותנו, אז אנחנו צריכים לעצמנו איזה עוגן. עמוד שדרה רוחני שמושפע מבפנים ולא מבחוץ. יש המון דרכים להתחבר לעצמנו. דרך עולם התורה, דרך התבוננות פנימה ומחשבה, דרך מיינדפולנס (שיטה להקשבה לעצמנו – אתה יכול לחפש עליה באינטרנט), דרך התמסרות לדברים שאתה אוהב (כאלה שקיימים או כאלה שתחפש ותמצא עכשיו), דרך מוזיקה, ועוד המון דרכים.

החלק השני החשוב בניסיון לאזן את חלקי הנפש שלנו הוא לתת לה את התנאים הנכונים כדי להיות יציבה. כשלנפש חסרים דברים בסיסיים, היא יוצאת מאיזון בקלות. מה הם דברים בסיסיים לנפש שלנו?

1. שינה שינה ועוד קצת שינה. מתבגרים צריכים 9-10 שעות שינה בלילה. כל לילה. הרבה יותר ממה שמבוגר צריך. בדרך כלל מתבגרים אפילו לא מתקרבים לזה. עייפות היא אחד הגורמים הכי משמעותיים לחוסר יציבות במצב הרוח. אז תנסה לחשוב איך אתה מתקרב ככל האפשר לכמות השינה המומלצת.

2. אוכל בריא. תתפלא. אבל כשלא אוכלים מספיק או לא אוכלים טוב (אוכלים שטויות) אז זה משפיע ישירות על הנפש וגורם לעצבנות ולחוסר שליטה.

3. מחסור במים גורם לחוסר ריכוז וחוסר מיקוד. וכשהשכל מתפזר, זה שלב אחד לפני ההתפזרות של הרגש.

4. כושר. גוף חזק יוצר נפש חזקה. נפש חזקה יוצרת יציבות נפשית.

החלק השלישי הוא לדבר על זה. הנפש שלנו לפעמים מתמלאת בלחצים, ולדבר על זה עוזר ממש ממש לשחרר אותם. זה יכול להיות עם חברים, וזה גם יכול להיות עם דמות אחרת שאתה אוהב וסומך עליה. אולי מורה, מדריך בתנועת הנוער, אח גדול, או אפילו ההורים. אם אתה חושש לדבר על זה עם מישהו שאתה מכיר, אתה יכול לפנות אלינו בשמחה למוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

לסיכום – אין צורך להיות באותו מצב רוח כל הזמן. זה טבעי ונכון לזרום קצת עם הנפש. בגיל ההתבגרות טבעי הנפש זזה קצת יותר מקצת ומרגישים שינויים במצב הרוח. כדי להתמודד עם זה כדאי להתמקד ביצירת עמוד שדרה פנימי שיהיה עוגן בשבילנו. צריך לספק לנפש את התנאים הבריאים שלה כדי לתפקד, ולדבר על מה שעובר עלינו.

בהצלחה!

נתנאל

(6)

כתבות נוספות