שאל את הרב

באיזה אופן כדאי לי ללמוד על מיניות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/08/21 00:27 יא באלול התשפא

שאלה

היי:) קודם כל תודה על עצם קיומכם, זה ממ שעוזר שיש למי לפנות.. דבר שני רציתי לשאול... (אם אפשר שבת תענה לי אני ישמח) בבית שלי לא ככ מדברים על מניות באופן בריא ופתוח, וממש קשה לי עם זה. לא באלי לפנות לאינטרנט וגם לא לשמוע על זה מבנות שכן מדברות על זה כי הם מדברות ממש מגעעיל. יש איכשהו שכן אפשר לשמוע על זה באופן כמה שיותר נקי? סליחה שאני ככה מפילה אתזה עליכם פשוט באמת מרגישה שאין באמת עם מי לדבר וכן אני רוצה לשמור על עצמי בטוב ונקיות.. למרות ששנה הבאה הבנתי שבשמינית יהיה לנו שיעורי חלמיש זה יעזור לי? עדיף לחכות לשמוע על זה אז או מהמדריכת כלות?? אני כן בערך יודעת פשוט אף פעם אף אחד לא ישב להסביר לי.. תודה רבה!!!

תשובה

שירה יקרה.

כל הכבוד שאת פונה אלינו ומציפה את הנושא הזה, שדיי מביך אנשים לדבר עליו. הרצון שלך לשמור על עצמך וההבנה שיש מידע שחשיפה אליו יכולה להזיק לך מראה על בגרות ומודעות!

מאוד מובן הקושי שלך, שאת לא יכולה לדבר עם ההורים שלך על הנושא הזה. דווקא בנושא הזה, שאין כל כך את מי לשאול, ואת צריכה מבוגר שיסביר לך - את לא יכולה לשתף אותם. כדאי שתדעי שיש הרבה הורים שקשה להם לדבר עם הילדים על הנושא הזה, כי זה מביך אותם. אולי אפילו לרוב ההורים...

לגבי מיניות. קודם כל, חשוב להדגיש שסקרנות מינית היא דבר בריא ונורמלי, במיוחד בגיל שלך. בגיל ההתבגרות בו את נמצאת יש שינויים בגוף וההורמונים עובדים שעות נוספות, מה שמשפיע על העוררות המינית. ומצד שני - מיניות היא לא נושא שמדברים עליו הרבה, במיוחד בחברה הדתית, מה שיכול לגרום להרבה בלבול אצל בני נוער.

כמו שכתבת, חשוב לשים לב מאיפה אנחנו מקבלים מידע על הנושא. החשיפה למיניות מכל עבר, באינטרנט, בתקשורת ובסרטים, יכולה לגרום לנו לפתח באופן לא מודע תפיסות לגבי מיניות. למשל, בתחומים כמו מראה הגוף שלנו ושל בן הזוג, זוגיות, יחסים אינטימיים ועוד. הבעיה היא שמה שמציגים לנו לא תמיד תואם את המציאות כמו שהיא, מה שיכול לגרום לכך שיווצרו אצלנו ציפיות ותפיסות מעוותות בנושאים האלו. התפיסות שאנחנו בונים בראש שלנו, ישפיעו בעתיד על הציפיות ועל ההתנהגות שלנו בזוגיות ובנישואין. מהסיבה זו, כדאי לשים לב לאיזה תכנים אנחנו נחשפים, כדי שנפתח תפיסות מיניות בריאות.

את שואלת אם לחכות לשנה הבאה כדי ללמוד על הנושא. התשובה היא שזה תלוי בך ובתחושה שלך. אם את מרגישה שאת יכולה לעזוב את העניין כרגע ולחכות שתלמדו את זה בביה"ס בשנה הבאה, זו אפשרות. אני לא יודעת אם זה קיים בבית הספר שלך, אבל בחלק מבתי הספר יש לפעמים סדנאות או שיחות בנושא. בכל מקרה, אם את מרגישה שאת כבר עכשיו רוצה מענה בעניין, וגם את את מחליטה לחכות לשנה הבאה (ואולי מה שילמדו בביה"ס לא יספיק, ויהיו לך שאלות נוספות) - אני כותבת לך כאן כמה אפשרויות על דרכים בהן תוכלי לקבל מידע על הנושא.

אז לאן כדאי לפנות כדי לקבל מידע על מיניות?

קודם כל, אפשר לקרוא ספרים בנושא שמותאמים לבנות מתבגרות דתיות. אני מכירה שני ספרים מומלצים בנושא: "מתבגרת באהבה" של דפנה פלר, ו"מה את מבקשת" שכתבה אוריה מבורך. פרקים מהספר "מה את מבקשת" תוכלי למצוא באתר חברים מקשיבים, יחד עם שאלות ותשובות בנושא מאת אוריה מבורך, כאן:

https://www.makshivim.org.il/blog/categories/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%9A

כדאי גם לחפש ביוטיוב את ההדרכות של מאור קפלן.

בנוסף, מאחר ואת לא יכולה לשתף את ההורים, כדאי לנסות למצוא מישהו אחר שתוכלי להתייעץ איתו. למשל, יועצת ביה"ס או המחנכת שלך - את יכולה לקבוע עם אחת מהן פגישה ולשאול אם יוכלו לענות על שאלות שיש לך בנושא הזה. הן מחוייבות לשמירה על סודיות, אז תוכלי להרגיש בנוח לשתף. עוד אפשרות היא קרובת משפחה, מדריכה בתנועת הנוער או דמות אחרת שאת סומכת עליה ומרגישה איתה בנוח. אם את מעדיפה את האופציה האנונימית, אפשר גם לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות