שאל את הרב

איך להתגבר על חוסר רצון ולהתקדם בלימודים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/05/20 11:31 ט באייר התשפ

שאלה

קודם כל תודה על האתר!

בזמן האחרון מרגישה עייפות כזאת וחוסר כוח באופן כללי, בעיקר בעניין הלימודים. אני בתקופה עכשיו שהיא קצת לחוצה לימודית - כלמיני עבודות, מבחנים וכאלה וכן גם הקורונה.

מרגישה כבר הרבה זמן שיש לי 'אנטי' לכל מה שקשור ללימודים באולפנה. לא מצליחה לשבת וללמוד למבחן, זה כאילו נראה לי כמו הר ענק כזה שאין לי סיכוי מולו.

זה יוצר מצב שאני כל הזמן דוחה מבחנים ומחכה לרגע האחרון. 

ואני לא מצליחה להוציא את עצמי מזה כבר די הרבה זמן..

אשמח לתשובה (: תודה!

תשובה

שלום לך יקרה.

קודם כל תודה לך על המחמאה. כיף לנו לקבל שאלות כאלה ולפגוש אנשים קשובים ומודעים לעצמם שרוצים ליצור שינוי.

חייבת לומר שמעריכה מאוד את היכולת לפתוח בנקודות הטוב שיש בחייך. זו ראייה חשובה וכדאי לסגל אותה.

את מתארת מצב מאוד מאוד מתסכל. תחושת עייפות, שאננות ואדישות, בטח בימים כאלה עלולה להוביל ל-למה אני עושה את זה, תסכול על עוד יום שהתבזבז לו ותחושת ריקנות ולאות.

אז ראשית, אני רוצה להרגיע אותך שהסיטוצאציה שאת מתארת קורית לכולנו. כי הסיטואציה שהעלית נוגעת לשתי נקודות משמעותיות מאוד בחיינו.

הראשונה היא

משמעות.

משמעות היא מילת המפתח לכל הדברים שאנו עושים. החל מהפעולה הכי פשוטה של קימה בבוקר ועד הרצון להצליח במבחן או ראיון עבודה. משמעות היא מה שמעניק לנו רצון לחיות. כאנשים מאמינים אנו יודעים שלכל אחד מאיתנו יש משמעות אלוקית בעולם הזה. יש תפקיד שאיתו הוא בא לעולם ויש את הדרישה האלוקית התמידית מאיתנו- לקום, לפעול ולעשות. ריבושו"ע מניח לפתחנו את הברכה והקללה, ויום יום מבקש או ממש אומר לנו "ובחרת בחיים". יכולת הבחירה היא שלנו, אבל זכינו וקיבלנו את הברכה לבחור בה, את החיים לבחור בהם. את קדושת החיים שלנו.

אדם שלא מרגיש משמעות למעשיו פשוט לא יעשה אותם ולא משנה מה יהיו ההשלכות של כך. אם משהו לא מספיק חשוב לנו, ברוב הפעמים כנראה שלא נבצע אותו.

לכן שלב ראשון וחשוב, אני מציעה לך לחשוב עם עצמך- האם אני מרגישה שהלימודים חשובים לי? האם יש משמעות שאני יכולה להעניק להם? זה לא חייב להיות מילים גבוהות ותיקון עולם, זה יכול להיות גם משמעות אישית שאת מרגישה. את יכולה להתחיל בקטן ולחפש מקצוע אחד שמשמעותי לך, שאת רואה בו משמעות וחשיבות.

אחרי שמצאת משמעות כזו, תלי לך את המשמעות הזו על שלט גדול בחדר, חשוב שתראי אותה מול העיניים. זה השלב הראשון.

אהבה

אהבה היא אחד הדברים היותר בסיסיים ועמוקים שמניעים את האדם. כשאני אוהבת משהו, כשהוא משמח אותי, כשהוא גורם לי לכיף, אני עושה אותו. מסכימה?

שאלי את עצמך, מה השתנה מאז שנה שעברה? האם את כבר לא אוהבת את מה שאת לומדת? אולי את עצם הלמידה והמחוייבות שהיא דורשת? אולי את השיעורים, את העבודות או את המבחנים?

נסי לשאול את עצמך מה את כן אוהבת במה שאת לומדת. נסי למצוא נקודות אור בלימודים. משהו שאת אוהבת ונהנית ממנו ולטפח אותו. אם זה מקצוע מסויים, אם זה מורה מסוימת, ככה שתעמיקי ותפתחי את האהבה והרצון הפשוטים ללמוד אותו.

מוטיבציה

אחרי המשמעות והאהבה בדברים שאנו עושים, באה הנקודה המאתגרת אך הקריטית ביותר. מוטיבציה על פי המילון "היא מכלול התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את ההתנהגות האנושית לעבר מטרה מסוימת. ".

מוטיבציה היא לא פחות ממילת המפתח שמכוונת אותנו למטרה-משמעות שהגדרנו. היא כוללת בתוכה את הלמידה למבחן, הכנת השיעורים, הקימה בזמן ועוד. מכירה את זה שהשנה מתחילה ואת מגיעה עם תיק גדוש ומליון הבטחות ורצונות איך השנה הזו תיראה?

מצויין, זו מוטיבציה.

ואת יודעת מה יפה במוטיבציה?

שבדיוק כמו שהיא יודעת לבוא, כך גם היא יודעת להיעלם אחרי חודש או חודשיים. אבל מה הכי יפה?

שהיא גם יודעת לבוא אחר כך שוב.

מוטיבציה היא שריר שאנו מפתחים ומאמנים אותו יום יום. אנחנו יכולים לקבוע אותה ולהגדיל או להקטין אותה. מוטיבציה במילים אלוקיות היא בדיוק יכולת הבחירה שדיברנו עליה קודם.

כאשר אני מלאת אמונה במטרה שלי ושמחה או אוהבת את מה שאני עושה, אני גם מלאת מוטיבציה יותר. אני מניעה את עצמי יותר לפעולה, אני עמלה ועובדת קשה להשיג מטרות.

מחוייבות

וכאן מגיע גם הקושי הגדול ביותר. מוטביציה פעמים רבות נשענת גם על תחושת מחויבות.

אני חייבת לקום ללימודים, לעשות את העבודה הזאת וכו'. לפעמים, נראה לנו כי המוטיבציה שלנו נפגמת מאוד כאשר מדובר על מחויבות. אמרת בעצמך כשתרצי ללמוד ספרי קודש, את במוטיבציית שיא!

אז מה בדיוק קורה שם?

ללמוד ספרי קודש את לא חייבת, אז הופ, המוטיבציה שלך ישר שולפת ציפורניים ונכנסת לפעולה. אבל כשהמילה מחויביות נכנסת ברקע, המוטיבציה שלנו הולכת רגע לישון עד שיגיע משהו אמיתי, משמעותי יותר.

אז אחרי שהבנו שקודם כל צריך משמעות-מטרה ואח"כ אהבה, מה הלאה? איך מאמנים את המוטיבציה?

1. משימות. קודם כל, עובדים עם לוח משימות. מפורט ומדויק. אפשר בגוגל קלנדר אם יותר נוח ואפשר לתלות על המקרר, תולים לוח מפורט של מה שאני עושה היום ובאיזה שעה.

חשוב מאוד מאוד לשים לב לבנות לוח עם השכל, מה הכוונה?

גם אם המוטיבציה שלנו אומרת לנו כרגע לבנות לוח עם למידה רציפה של 32 שעות, אני יודעת שזה לא טוב לי ולא יהיה יעיל. אז מה אני עושה?

2. הפסקות וחיזוקים. מדי כמה שעות (שעתיים או 3) אני מכניסה לי בלוח הפסקה, חטיף, נשנוש, פלאפון, שיחה עם חברה, שיעור ספורט, כל דבר נחמד שאני יודעת שיעשה לי טוב במשך היום. הפסקה כזו יוצרת ציפייה לקראת המשך היום. ציפייה כזו יוצרת עשייה אפקטיבית יותר בשאר היום ובמטלות הכבדות.

3. שתיים זה תמיד ביחד. אם אין לך עד כה, ממליצה בחום למצוא פרטנרית לעבודות או ללמידה למבחנים. קודם כל זה מחייב. אי אפשר לברוח לפלאפון או למקרר, ודבר נוסף זה מהנה. אנחנו יצורים חברתיים, אוהבים אנשים ואוהבים ללמד.

4. היערכות מוקדמת. יש לך מבחן עוד חודש? תסמני לך ביומן שהוא עוד שלושה שבועות מבחינתך. ברזל. את מתכוננת אליו לעוד שלושה שבועות, את תראי שבצורה כזו הדחייה שמאפיינת באמת את כולנו, תשתפר.

5. חברה. כתבת שהיה קצת בלגן חברתי. ממליצה לך בחום ממש לדאוג למצוא את החברה או שתיים מהאולפנה. בסוף, את רוב השגרה שלך את מעבירה באולפנה ולא בסניף או בשכונה. חשוב שתרגישי אהובה, רצויה ומשמעותית גם באולפנה.

6. הסיירת. טיפ אחרון ולרציניים בלבד. אם את בעניין, מציעה לך להחליט מעכשיו שאת זאת שאחראית על הסיכומים בשביל כולן לקראת המבחן. זה יכול להיות סיכום בנקודות לפני מבחן, זה יכול להיות סיכומים של כל החומר מכל השנה, את מהיום אחראית לשלוח סיכום כזה בווצאפ של השכבה ביום או יומיים לפני המבחן. ברגע שבנות יתחילו לחכות לזה, את תראי שתהיי מחויבת לשלוח וזה ידרוש ממך למידה רצינית ומוקדמת.

נקודה אחרונה וחשובה ביותר. הדבר הגדול ביותר שה' ברא בנו הוא הרצון שלנו. הרצון הפנימי שלנו הוא למעשה אותו חלק א-לוקי שנמצא בכל אחד ואחד מאיתנו, חלק מה' ממש. מטורף! בכל אחד ואחת מאיתנו הרצונות מגיעים מהחלק הכי קדוש והכי טהור, והוא החלק האלוקי. ברגע שנאמין בכל ליבנו שיש בנו יכולת לרצות רק טוב, ויש בנו כוחות לעשות ולפעול וליצור בעולם, נראה איך אנחנו אט אט מצליחים להתחבר לרצון האלוקי הפנימי שלנו ולגלות אותו ביום יום.

אם תרצי, מציעה לך להרחיב וללמוד על זה { "יש לך כנפי רוח" יכול להיות ספר מצויין}.

זהו בינתיים,

חזקי ואמצי ועשי חיל בכל!

מאמינה בך, ברצון, בכוחות וביכולת..

וכמובן מוזמנת לכתוב שוב בכל נושא!

נועה

כתבות נוספות