שאל את הרב

האם בכל פעם שעברתי על מצווה אני צריכה לעשות תשובה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/20 20:59 טז באייר התשפ

שאלה

שלום!

האם על כל חטא שחטאתי, בכל פעם שעברתי על מצווה אני צריכה לעשות תשובה? ואיך עושים את זה?

תודה!

תשובה

שלום שקד!

הרצון שלך לעשות תשובה ולהשתפר הוא המשמעותי ביותר בתהליך זה. ישר כוח על השאלה!

זו שאלה שמלווה כל אחד ואחת מאיתנו במהלך חיינו. אנחנו בני אדם, ומעצם היותנו כאלה אז זה קורה שחוטאים. " כי שבע יפול צדיק וקם" – זה הכי טבעי ונורמלי, וגם הצדיק שבמבט ראשון נראה לנו שאין לו קשיים וניסיונות – נופל.

אז מה הופך אותו לצדיק?

מה שהופך אותו לצדיק היא העובדה שהוא קם. שהוא מצליח להתרומם ולחזור בעוצמות יותר גדולות. הדרך שאנו מנסים לסגל לעצמנו במהלך חיינו היא של התרוממות, של קימה מחדש לאחר כל נפילה. זה עיקרון שחשוב מאוד להבין בחיים. כי אין 100% הצלחה. וגם אם נראה שלפעמים הולכים אחורה, ננסה לא להתייאש.

אז איך עושים תשובה?

הרמב"ם בהלכות תשובה מסביר שיש מצווה מהתורה לשוב בתשובה ומונה ארבעה שלבים עיקריים לתהליך:

1. עזיבת החטא- אני כבר לא שמה, אני מסתכל על החטא במרחק ממני. מתנתק ממנו. הוא לא מגדיר אותי. זה לא אני וזה כבר לא שייך אליי.

2. קבלה לעתיד- שאשתדל לא לעשות אותו יותר. אפשר לנסות לחשוב עם עצמי: איך אוכל להימנע מכך פעם הבאה? מה הוביל אותי אליו? – מקום בנפש (כעס, אכזבה וכו') או מקום פיזי שהייתי בו.

3. חרטה- להרגיש את הכאב על מה שהחטא הרחיק אותנו מהקב"ה ומעצמנו.

4. וידוי- זה ממש עוזר גם להגיד את הדברים בפה.

זה המבנה הכללי של תהליך התשובה. אך לא צריך להיכנס לאיזו פאניקה לאחר כל חטא. לא להיות קשים עם עצמנו. ר' נחמן מברסלב מסביר שחשוב ממש קודם כל לקום ולחזק את עצמנו. להתמלא בשמחה על כל הטוב העצום שקיים בנו. באמת להעריך אותו – כי הוא מרכז האישיות שלנו. אנחנו טובים וצדיקים. רק כאשר נדע להעריך את הטוב הקיים בנו נוכל לעשות תשובה אמיתית.

לסיכום, מעצם היותנו בני אדם אנו נופלים וחוטאים. הגדולה שלנו היא ביכולת לקום ולהשתפר. תהליך התשובה מונה ארבעה שלבים : עזיבת החטא, קבלה לעתיד, חרטה ווידוי. חשוב להעריך את הטוב הקיים בנו ולשמוח בו. כמו כן, להתפלל לקב"ה שיעזור לנו בהתמודדות. כך בעז"ה נצליח לגדול ולצמוח !

חזקי ואמצי! בהצלחה רבה !

כפיר

כתבות נוספות