שאל את הרב

קשר עם ה' - איך מעוררים אהבה לקב"ה ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/07/19 10:36 ב בתמוז התשעט

שאלה

שלום הרב,

מאז שאני זוכרת את עצמי כבנ"א בוגר אני לא ממש מרגישה את אלוקים. אני דתיה, מאמינה, מקפידה, מתפללת בקביעות ומתכוונת למילים בתפילה אבל מרגישה שמדברת לעצמי. באופן כללי אני לא מרגישה אותו, כאילו האמונה שלי היא תאורטית בלבד. זה מפריע לי, אני מרגישה שיש לי חוסר. אנשים מדברים על אלוקים, מרגישים אותו, מדברים על תקופות קירוב וריחוק ואני לא מרגישה כלום. שום אינטרקציה. בתקופת לימודיי נהנתי משיעורי תורה שהועברו בבית הספר (אמונה,גמרא,תנך) וידעתי שכשאצא חשוב לי להמשיך ללמוד. כי את הקשר הריגשי לאמונה אין לי (יש לי רק מבחינה שיכלית/אידיאולוגית) אז קיוויתי לפחות לשמר את הקשר שלי לאמונה מבחינת לימוד. אך לצערי בשלב מסויים הפסקתי (קשה לי שאין לי עם מי לדון). אשמח מאוד אם תוכל לכוון אותי ולהציע לי מה אני יכולה לעשות... תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

איך מעוררים אהבה לד׳ ?

בוודאי יש דרכים שונות, ומטבע הדברים אציע לך את זו שאני מכיר טוב יותר.

לא מתחילים באהבת ד׳. אם היא קיימת – מה טוב, אך אם היא לא התעוררה – איני חושב שניתן לעוררה בדרך ישירה. אמנם, הוצעו דרכים שונות ומגוונות להתבוננות המביאה לאהבה, כגון התבוננות בבריאה, או התבוננות בהשגחה האלוהית, ובמקום שהן מצליחות – אדרבא ואדרבא, אולם לרבים דרך זו אינה פתוחה, ואני מבין שגם לך.

על כן, אני מבקש להציע לא להתחיל באהבת ד׳ ישירה, אלא להתחיל באהבת האדם. ללמוד לקרוא את האדם שלפנייך (חברה טובה וכדו׳). לבקש משהו יותר עמוק מאשר הקשר השטחי; לראות במי שאת עומדת מולה את התגלות נשמתה שלה עצמה; לחפש את העומק בקשרים האישיים שלך עם בני אדם אחרים; לשמוע את קול הנשמה שלהם, את קול העולם הרוחני הפנימי שלהם; את מה שנמצא בעומק החיים.

ומתוך כך – לבקש את הקשר המשמעותי שלך עם אחרים; למצוא כיצד אישיותם מהדהדת בתוך עצמך; כיצד את משקפת את עצמך מתוך המפגש עימם; כיצד את מתעוררת להתקשר יותר, לדייק יותר, לכוון יותר, להקשיב יותר, להצמיח בתוכך יותר.

ומתוך התרגול הזה – לפנות אל האלוהים. לפנות אל חיי האמונה. מתוך היכרות עם התגלות האדם שעומד מולך בדרך עמוקה ומשמעותית יותר – לעשות כך גם ביחס לאמונה.

זה בוודאי ארוך יותר, כי צריך לייחד זמן רב כדי ללמוד למצוא את התגלות האדם שמולך, אולם יש בכך מפתח גדול שדרכו ניתן למצוא דברים רבים. להבנתי, זו משמעות ספר קודש הקודשים – שיר השירים – שמתוך עולם האהבה העמוקה שבין הרעיה לדוד ותרגולה – ניתן להתקשר לריבונו של עולם.

האם את יכולה ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות