שאל את הרב

איך אפשר לקרב ליהדות נערות חילוניות בגילי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/05/20 11:23 ט באייר התשפ

שאלה

שלום שמי שיראל, אני נערה דתיה שגרה בהתנחלות.

לא מזמן היה בידי ספר שעוסק בקירוב רחוקים לתורה וליהדות, ומאוד התחברתי לנושא הזה.

בגלל שאני רק בת 16, חשבתי שאולי יהיה לי טוב ליצור קשר עם נערות בגילי. סתם קשר כזה יום יומי. ואולי זה יתפתח למקום כלשהו בע"ה..

אבל אני לא יודעת איך למצוא את הנערה המתאימה שאני יתחיל איתה..

אני מאוד אשמח אם יש לכם קשרים עם בני נוער חילוני בנושא זה. ואם אין - אז מה אתם אומרים, אולי נפתח איזה מיזם כזה?

תודה ושבוע טוב!:) שיראל

תשובה

שלום שיראל היקרה!

אשרייך על הרצון הטוב לקרב לתורה וליהדות!

קירוב יכול להיות עיסוק באמת מבורך, אך ברשותך, אוסיף כאן הערה קטנה לגבי התחברות לנערה חילונית:

האם הרצון הוא רצון להתחבר, או רצון לקרב?

אם הרצון הוא להתחבר, כלומר רצון שתהיה לך חברה המחזיקה בעמדות השונות משלך - זה משהו אחד. אבל הרצון לקרב – זה כבר משהו אחר. זה עלול להוביל את החברות למקום חד-צדדי, של משפיע ומושפע. ייתכן וגם קשר כזה יהיה קשר מאוד טוב, אבל לא בהכרח קשר של חברות. ואם עושים זאת, אז הקשר צריך להיות בהסכמת שני הצדדים. לא מובן מאליו שנערה חילונית תהיה מעוניינת בקשר עם מישהי, שרוצה להשפיע עליה ולשנות את דרך חייה. לכן, אם הכוונה בקשר כזה היא להשפיע על הנערה, אז לדעתי זה יצטרך להיות באישור הנערה ובידיעתה.

ובקשר למסגרות בהן ניתן ליצור שיח עם החילונים:

המקומות שאני מכירה בהם יש מפגש בין דתיים לחילונים, הם כאלו המעודדים שיח פתוח בין שני הצדדים, מתוך רצון שכל צד ישמיע את קולו וכל אחד ישמע ויקבל מה שמתאים לו.

אבל נשמע לי שאת לא מחפשת מקומות כאלו, אלא את מחפשת להיות בעמדת המשפיעה והמשמיעה (ולא גם השומעת והמקבלת). ומקומות כאלו – אני לא מכירה מסגרות לנוער.. אבל כן יש ארגונים מהסוג הזה, לגילאים גדולים יותר. למשל, מה שאני מכירה שהכי קרוב לגילך – אלו מסגרות לשירות לאומי, ב"ראש יהודי", או "המקום". שניהם בתל- אביב. יש גם את ארגון "פנים אל פנים", אולי תוכלי לברר איתם האם יש משהו שתוכלי להיות להם לעזר.

גם אם לא תמצאי עכשיו, אולי תוכלי להתנחם בזה שבעתיד יהיו לך בעז"ה מגוון אפשרויות לקרב. דרך התנדבות או שירות בארגונים שונים, ודרך מסגרות לימוד או עבודה שאולי תהיי בהן.

ומה אפשר לעשות בינתיים?

1. את יכולה בינתיים להעשיר את הידע התורני והכללי שלך, כדי שבבוא הזמן, יהיו לך תשובות טובות. "דע מה שתשיב לאפיקורס" (פרקי אבות ב, יד). העשרת הידע יכולה להיות דרך שיעורי תורה מהאינטרנט או באזור שאת לומדת וגרה, דרך ספרים, דרך פורומים באמונה בערוץ 7, דרך שאלות מהאתר שלנו, וכו..

2. את יכולה לשמש כדוגמא אישית בעצמך, איפה שאת מסתובבת ומה שאת עושה. לפעמים, סיפורים של אנשים חוזרים בתשובה מתחילים דווקא בכך שהם ראו אדם/אישה דתיים, שעשו מעשה מיוחד ומרגש, וזה נגע בהם ועורר אותם לחפש הסברים ותשובות ביהדות. אז את יכולה לחזק בתוכך את התודעה שאיפה שאת נמצאת – רואים שאת דתיה, ומה שאת עושה – יכול להשפיע על אחרים באופנים רבים, גם אם את לא מודעת לכך ולא רואה זאת.

3. את גם יכולה לנסות לברר עם עצמך מאיפה מגיע הצורך הזה, והאם יש לך דרכים נוספות לענות על הצורך הזה. האם זהו רצון להוציא מתוכך כוחות החוצה? האם זה רצון כדי להעניק משמעות לחייך? האם הרצון הוא להכיר אנשים שונים ממך? האם הרצון הוא להיות בעמדת משפיעה ומסבירה?

בירור הרצון הזה יכול להיעשות עם עצמך, עם אנשים קרובים אלייך, איתנו - מה שתרגישי איתו טוב ונוח.

4. נקודה רביעית ואחרונה – את יכולה להשפיע ולקרב, גם בתוך הציבור הדתי. גם הנוער שלנו זקוק לתשובות וחיזוקים, גם בתוכנו נדרש קירוב לבבות. את ההשפעה הזו, תוכלי לעשות במסגרות התנדבות שונות, בהדרכה בסניף, בקביעת חברותא עם נערה שאת יודעת שזקוקה להכוונה וקירוב, וכדומה. ולפעמים, צריך להתחיל דווקא משם, מבפנים. כבר אמרו חז"ל – "עניי עירך קודמים"..

אז אני מקווה שההערות וההכוונות שהבאנו כאן בכל זאת יהיו לך לעזר, ואת מוזמנת להמשיך ולשאול אותנו באתר או בטלפון, וכמובן גם לשתף ולעדכן בתובנות ורעיונות שיש לך.

בהצלחה רבה,

ריבי

כתבות נוספות