שאל את הרב

קשה לי כבר ללמוד מבחינה נפשית: איך להתגבר על השחיקה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/04/22 00:28 יח בניסן התשפב

שאלה

היי מה נשמע? אני אחת שהשקיעה רבות בלימודים וב"ה זכיתי גם לקצור פירות. כעת אני ביב ומרגישה כבר רצון לא ללמוד ושזהו, סיימתי. כשבעצם זאת שנה אחרונה והכי חשוב שאתן ברבאק כי אם כך כל ההשקעה הייתה לחינם. ממש מטריד אותי כל ההתעסקות של שנה הבאה שאני ממש לא מרגישה פנויה נפשית ללמוד וגם די נמאס לי. באלי לפעול ולעשות ולא להיות פאסיבית. בכללי, גם מרגישה לחץ בגלל שבנות סגרו לשנה הבאה שירות או שהן יהיו בצבא ואני עדיין לא מוכנה. אשמח שתתנו לי טיפים לאיך כן להצליח ללמוד כי אני ממש רוצה להוציא תעודת בגרות, מרגיש לי כבר רגעים שאני אומרת טוב יאללה אגש בלי ללמוד- מה שלא היה קורה שנים לפני כן. אשמח ממש לעזרה בפן המעשי, תודה:)

תשובה

שלום רחלי.

נשמע שזו תקופה מעט מבלבלת בשבילך. מצד אחד חשוב לך להשקיע בלימודים, אבל מצד שני מורכב ליישם את זה. הרבה אנשים חווים לעיתים קרובות מצבים של שחיקה. במיוחד שאנחנו כבר לקראת הסיום, קשה לנו למצוא את מה שמניע אותנו להמשיך להשקיע ולהתאמץ. בנוסף על כך המחשבות על שנה הבאה שמטרידות אותך וגורמות ללחץ, קורות להרבה בנות בכיתה י"ב. לכן התחושות שלך הן לגיטימיות ומובנות, ואת ממש לא לבד. השאלה שלך היא הזדמנות טובה לחשוב מה הכי נכון עבורך. ננסה לחשוב על אפשרויות שונות להתמודדות.

את מתארת את חוסר הרצון שלך ללמוד ולהשקיע, ומצד שני את החשיבות של להוציא תעודת בגרות. מרגיש שאולי חסרה לך המוטיבציה, משהו שיניע אותך להשגת המטרה, ייתן לך את "הדלק" ויעורר לך את הרצון והחשק ללמידה. קיימים כמה סוגים של מוטיבציה, ואנחנו נדבר על המוטיבציה הפנימית. מוטיבציה פנימית מדברת על מה שעושה טוב לאדם, מה שגורם לו להנאה, ומסייע לו להגיע למימוש העצמי שלו. אף אחד לא מכריח אותנו לעשות דברים, אנחנו רוצים לעשות ונהנים מהעשייה. אנשים שפועלים ממוטיבציה פנימית מצליחים לשמור עליה לאורך זמן, ומצליחים בהשגת המטרות שלהם. אז איך אפשר לפתח מוטיבציה פנימית?

כתיבת יעדים ומטרות

ננסה להגדיר באופן ברור: מה אנחנו רוצות להשיג? כדי לעשות זאת נהיה בסביבה ואווירה נעימה, אפשר להיות בחדר, לשים מוזיקה נעימה ברקע, או אפילו להדליק נר, לקחת מחברת ולכתוב. נרשום מה אנחנו רוצות להשיג בשנה הזו. זה יכול להיות בכל תחום, גם כזה שלא קשור ללימודים – ציונים, בגרות טובה, חברות חדשות, שירות לאומי/צבא, תחביבים, מידות טובות שנאמץ, מידות שמפריעות וניתן לעבוד עליהן ועוד ועוד. לאחר מכן ננסה לכתוב יעדים הקשורים במטרות שכתבנו, חשוב שהיעדים יהיו קטנים וניתנים למימוש. כתיבת היעדים והמטרות יוכלו לעשות סדר בראש ולעורר את המוטיבציה הפנימית שלנו להשגת המטרות. בנוסף, זה יכול לעשות קצת סדר לגבי המטרות שלך לשנה הבאה ואולי להוריד קצת מהלחץ לקראת סיום התיכון והתוכניות לעתיד.

טיפוח חוזקות

ננסה למצוא מה אנחנו אוהבות לעשות, איזה חוזקות יש לנו שאנחנו יכולות לפתח. טיפוח חוזקות יעיל למוטיבציה פנימית, כשאנחנו משתמשות בחוזקות שלנו אנחנו צוברות יותר הצלחות, נהנות ומסופקות יותר בחיים שלנו. החוזקות יכולות להיות תחביב מסוים שאפשר להתמקד בו, פעולות שאנחנו אוהבות לבצע ביום יום שלנו, וכל מה שגורם לנו לתחושת מסוגלות והנאה.

איזונים

כאשר אנחנו משקיעות את רוב הזמן שלנו בפעולה אחת, שייתכן שהיא גם לא כל כך מהנה עבורנו, אנחנו יכולות לחוות שחיקה ולאבד את המוטיבציה. במקרה שלך נניח, התמקדות רק בלימודים ובהשגת ציונים טובים הורידה את המוטיבציה. ננסה לאזן את הלימודים בחיים שלנו ולשלב אותם כחלק מהשגרה שלנו. ננסה להשקיע את המאמצים שלנו גם בדברים אחרים כמו משפחה, חברות, תנועת נוער, תחביבים, בילויים ועוד. כאשר החיים שלנו מאוזנים בין הדברים המהנים, ובין הדברים שדורשים מאיתנו מאמץ ורצינות כמו לימודים, המוטיבציה הפנימית שלנו תגדל ונרצה ללמוד ולהשקיע בהמשך.

פרופורציות

דבר אחרון, ננסה להכניס קצת פרופורציות לחיים. נחשוב על תעודת הבגרות ככלי בחיים, זה כלי חשוב שקשור באופן ישיר לעתיד שלנו. אנחנו יכולות להשפיע עליו במידת ההשקעה שניתן לכל מקצוע, לחשוב מה לעשות איתו. מצד שני יש אנשים רבים ששיפרו בגרויות אחרי השירות הלאומי/ הצבא כי הציונים שלהם לא הספיקו לתואר שרצו ללמוד וזה גם בסדר. חשוב לזכור שהעתיד עוד לפנייך, וגם אם תרצי ללמוד תואר ראשון באוניברסיטה ולא יהיו לך ציונים מתאימים בתעודת הבגרות, תמיד אפשר לשפר אחרי השירות הלאומי/ הצבא. בנוסף, בקבלה לתואר ראשון בדרך כלל צריך גם את מבחן הפסיכומטרי, ככה שתעודת הבגרות היא לא הכלי היחידי שמשפיע. בקיצור, גם אם לא תצליחי להוציא את תעודת הבגרות הכי טובה ומצוינת, תמיד יש מה לעשות ואיך לשפר בעתיד, והכל עוד פתוח בפנייך.

לסיכום – תיארת בשאלתך את חוסר הרצון להשקיע בלימודים ואת השחיקה שאת מרגישה לקראת סוף הלימודים, אך עדיין חשוב לך להוציא תעודת בגרות. ראינו שככל הנראה מדובר בחוסר מוטיבציה ושחיקה שקורית לאנשים רבים בזמנים שונים בחיים. חשבנו על דרכי פעולה לעורר את המוטיבציה הפנימית, שיכולות לעזור לך למצוא את החשק לחזור ללמוד ולהשקיע בלימודים – כתיבת יעדים ומטרות, טיפוח חוזקות ואיזונים. לבסוף דיברנו על פרופורציות ותעודת הבגרות ככלי, אך הבנו שזה כלי שניתן לשפר אותו בעתיד.

את מוזמנת לשתף אותנו בתחושות ובהתמודדות שלך, ולפנות אלינו גם בווטסאפ ובמוקד הטלפוני 8298*.

שיהיה בהצלחה רבה!

אור

כתבות נוספות