שאל את הרב

מרגישה לבד בכיתה - רוצה קשר!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/02/22 16:35 כא באדר א'

שאלה

היי,

אני לומדת באולפנה... ויש לנו מדריכה לשכבה, היא נראית ממש נחמדה, אבל היא תמיד שואלת אותי מה שלומי!! כאילו, תמיד! כל פעם שהיא נכנסת לכיתה היא שואלת אותי!! אני אוהבת שהיא באה לדבר איתי ולשאול אם אני בסדר, באמת שלפעמים זה הדבר הכי טוב באותו יום שקורה, אבל אני לא יודעת מה לענות לה.. וגם השיחה שלנו לא מגיעה לשום מקום! וזה קצת מעצבן אותי... אני רוצה קשר איתה! אני רוצה שתהיה לי כאילו "אחות גדולה" שתמיד שם בשבילי, היא ככה אל בנות אחרות ואני גם רוצה!! וגם אני בכיתי באולפנה והיא לא באה אלי, היא רק הסתכלה עלי! איך היא מחליטה מתי לבוא אלי או לא?? באמת שבאותו יום ממש הייתי צריכה שהיא תבוא ורציתי ללכת אליה אבל לא הלכתי.. גם היא לרוב רק באה אליי כשאני לבד, אם אני עם עוד בנות היא לרוב לא באה.. וזה גם קצת מעצבן אותי

גם אני מרגישה ממש לבד באולפנה!! יש לי חברות אבל רוב הכיתה שלי ממש מגעילה!! זה השנה הכי נוראית!!

תשובה

שלום יקרה.

אני שומעת ממך שעוברת עלייך שנה לא פשוטה באולפנא. למרות שיש לך חברות, את מרגישה לבד. נשמע שאת מרגישה צורך בתמיכה, עזרה, מישהו שיראה אותך ויהיה שם בשבילך, יקשיב, ידאג לך… התחושה שלך מאוד מובנת! יש הרבה בני נוער, ואנשים בכלל, שמרגישים לבד. התחושה הזו לא תמיד קשורה לכמה חברים יש לנו. אנחנו יכולים להיות בחדר מלא אנשים, מוקפים בחברים, ועדיין נרגיש לבד…

אמנם כתבת כאן בעיקר על המדריכה ועל היחס שלה כלפייך. אבל מהסוף של הדברים שלך אני מבינה, שלמעשה הנקודה העיקרית היא תחושת הלבד שלך, והרצון שיראו אותך. אולי את מרגישה שאין לך למי לפנות, ואת רוצה שיהיה מישהו שנמצא שם בשבילך ושאת יכולה לשתף אותו.

מצד שני - נשמע שאת לא בטוחה איך ליצור את הקשר הזה. את רוצה שהמדריכה תתעניין בך ואת מאוד שמחה כשזה קורה, את רוצה לדבר איתה, אבל כשהיא מתעניינת בך - את אולי פתאום נתקעת, ולא יודעת מה להגיד? האם זה משהו שאת מכירה מעוד מקומות בחיים? שאת רוצה ליצור קשר ולא מצליחה?

חשוב לדעת, שקשרים הם דבר שנבנה. כשאנחנו מכירים מישהו חדש, אנחנו לא מיד הופכים להיות "בסטיז". בדרך כלל בהתחלה יש שיחות קלילות, מה שנקרא "סמול טוק". אם זו בת מהכיתה, אולי מדברים על הלימודים או על משהו שרלוונטי באותו רגע (מה עושים עכשיו, מה היו שיעורי הבית…). לאט לאט אנחנו צוברים חוויות משותפות, וככה נהיים לנו יותר נושאי שיחה ויותר דברים משותפים. עם הזמן אנחנו גם מגיעים למצב שבו אנחנו יכולים לפנות אל החבר בעת צרה, לבקש עזרה, לשתף בקשיים.

יחד עם זאת, המדריכה היא בעמדה קצת שונה, גם כי היא אדם יותר בוגר ממך, וגם כי למעשה התפקיד שלה הוא להיות שם בשבילך ולעזור לך. כך שאם יש לך קושי או בעיה, את יכולה לפנות אליה. למשל, אם יש משהו שמטריד אותך, קשיים עם בנות בכיתה, את יכולה לבקש להיפגש איתה ביחידות ולשתף אותה, אולי היא תוכל לעזור? מצד שני, כשאת נמצאת בכיתה ויש סביבכן אנשים, זו לא סיטואציה שבה את יכולה "לפתוח את הלב" בפניה. בסיטואציה של כיתה אנחנו נדבר על דברים של יומיום, כמו עם חברה חדשה.

ממה שאת מספרת נשמע שאכפת למדריכה ממך, אחרת היא לא הייתה מתעניינת בשלומך. נשמע שהיא מנסה ליצור איתך קשר. אולי היא מנסה לפתוח פתח לקשר כדי שתדעי שהיא שם, שתכירי אותה ותוכלי לפנות אליה אם תרצי. יותר קל לגשת לבנאדם חדש ולפתח איתו שיחה כשהוא לבד, מאשר כשהוא נמצא עם חברים. הרי כשניגשים לקבוצה של בנות שנמצאות ביחד, את לא תשאלי כל אחת מהן מה שלומה ותתענייני בכל אחת באופן אישי, יותר קשה לקיים שיחה אישית במצב כזה.

אז אם את רוצה קשר איתה, את יכולה לנסות לתכנן מראש מה להגיד לה כשתיפגשו. למשל אם יש לך מבחן באותו יום את יכולה לספר לה איך את מרגישה לקראתו ("יש לי היום מבחן במתמטיקה, למדתי ממש הרבה ואני בלחץ.. מקווה להצליח.."), או אם קרה לך משהו משמח או מרגיז.

מתי שתרגישי מספיק בנוח, את יכולה גם לבקש ממנה להיפגש ביחידות, ואז לשתף אותה בקשיים שיש לך בכיתה ולבקש את עזרתה. אולי היא תוכל לעזור לך להתחבר עם בנות נוספות? ממה שאת מספרת נשמע שהיא תשמח לדבר איתך, אז יאללה, לכי על זה!

כדאי בנוסף לשתף עוד מישהי בקשיים שאת חווה בכיתה. את יכולה לשתף מישהי בוגרת שאת סומכת עליה ויכולה לשתף אותה בתחושות שלך, למשל יועצת ביה"ס, המחנכת שלך, קרובת משפחה או דמות אחרת שאת סומכת עליה. אפשר גם לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות