שאל את הרב

מחשבות מרגיזות שמפריעות לי לצמוח בזמן האחרון - איך מתגברים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/08/19 00:00 ה באב התשעט

שאלה

שלום.

ברוך ה אני ילדה מאוד בוגרת ומצליחה ומצחיקה ורוחנית, ומנסה מכל דבר ללמוד משהו, וברוך השם מצליחה.

אבל בזמן האחרון אני לא מצליחה. אפילו מתחילת החופש הגדול אני ממש רוצה להמשיך לצמוח, ונמאס לחשוב כל הזמן לחשוב מחשבות כועסות, או סתם כאלו שמורידות אותי.

אני נורא מבולבלת ואולי זה אפילו סתם. אני באמת לא יודעת.

מה אני יכולה לעשות?

תשובה

שלום צופיה.

אני שמחה לשמוע מהמכתב שאת יודעת להכיר בערך עצמך, ויודעת למצוא את נקודות הטוב שבך! כיף לשמוע שאת יודעת להיות גם בוגרת וגם מצחיקה גם מצליחה וגם רוחנית... ממש הייתי שמחה להיות חברה שלך!!

את כותבת שבחופש עולות לך מחשבות שמורידות אותך ומחשבות כועסות. כתבת גם שאת מאוד רוצה להצליח להיות מה שאת באמת, ולא מצליחה. אז כדאי שתדעי, שהדבר הראשון והחשוב מכל זה הרצון שלך. אם הרצון שלך זה להצליח להיות חיובית ושמחה – את כבר בדרך לשם. הרצון הוא השורש של הכל, וברוך ה' את מתארת שהוא קיים.

אז מה אפשר לעשות כשעולות מחשבות 'כועסות', או כאלה שמורידות אותי מכל האישיות שאני מנסה לבנות?

כדאי לדעת שיש הרבה מחשבות שמגיעות אלינו מכל מיני אירועים שעברנו, פרשנויות שנתנו וזיכרונות רחוקים. לא על כל מחשבה שעולה לי בראש יש לי שליטה. מה שכן בשליטה שלי זה האם לתת למחשבה הזו מקום בתוכי? האם לפתח ולהרחיב את המחשבה בתוך הדימיון שלי. אם נכנסת מחשבה מורידה ושלילית, אני יכולה להדוף אותה מתוכי. לא להחביא אותה בפנים, לא להכחיש את קיומה, אלא פשוט להגיד לעצמי: באמת יש לי מחשבה כזאת, אבל אני לא מתחשבת בה! אני זו אני, ולא כל מיני מחשבות שאני לו בוחרת בהן.

בנוסף חשוב לדעת , שיכולה לשלוט בתוכנו מחשבה אחת בזמן נתון, ולא יכולות להיות שתי מחשבות ביחד. כשעולה מחשבה שאני יודעת ש"תוריד" אותי, ואני מיד מחליפה אותה במחשבה אחרת, אפילו מתוך מאמץ פנימי. זה יוצר בי לאט לאט שינוי פנימי והמחשבות השליליות ילכו וייחלשו בתוכי.

אם אלה מחשבות שאת מכירה, את יכולה ליצור משפטים חיוביים נגדיים, ולשמור אותם וכל פעם לשלוף ולשנן כנגד המחשבה שעולה. אם עולה אצלך מחשבה כמו: "אוף, למה לא תכננתי טוב יותר את החופש? עכשיו אני משועממת ומעוצבנת!". את יכולה להשיב לעצמך, למשל: "יש הרבה בנות וגם בנים שלא מתכננים עד הסוף את החופש וזה בסדר גמור. אגב, הרוב לא מתכננים אותו כמעט בכלל, ועדיין מסתדרים. וחוצמזה שזה טבעי להיות מרוגזת לפעמים, אבל זה רק חלק מהזמן. ביתר הזמן אני דווקא שמחה ורגועה". כשאוזרים אומץ להשיב למחשבות המטעות הללו, מגלים שדווקא יש לנו תשובות לא רעות.

נקודה אחרונה: זה טוב שאת רוצה כל הזמן לצמוח. יחד עם זאת, בעולם יש "גלים" של עליות ומורדות. אנחנו לא כל הזמן למעלה וגם לא כל הזמן למטה. רוב הזמן אנחנו איפשהו באמצע, וזה לא מקום רע להיות בו. ולכן כשאת בתקופה שבה את מרגישה קצת "למטה", תזכירי לעצמך שזה חלק מהגלים האלה, ותרשי לעצמך להרפות, לא לדאוג, ולהתכונן לגל הבא שייקח אותך איתו למעלה.

לסיכום: לא תמיד אנחנו יכולות לבחור את המחשבות שלנו. לפעמים הן מסתננות ונוצרות מאליהן, ואנחנו צריכות להתמודד איתן. כדי להתמודד אנחנו יכולות:

1. להזכיר לעצמנו שאנחנו – זה לא המחשבות הזמניות האלה. "אני" היא הרבה יותר מזה.

2. ככל שנחשוב מחשבות חיוביות, ונעשה מעשיים חיוביים ומהנים עבורנו, הם יתפסו את מקומן של המחשבות השליליות.

3. לזכור שזה טבעי שיש לפעמים עליות ומורדות, ולר "לרדת על עצמנו" כשלפעמים מרגישים קצת פחות טוב.

מוזמנת מאוד להמשיך לשתף אותנו, לפרט יותר על המחשבות שמציקות, ונחשוב יחד על עוד דרכי התמודדות.

בהצלחה!!

מזל

כתבות נוספות