שאל את הרב

קושי להתחבר ולהאמין

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 10/07/22 08:59 יא בתמוז התשפב

שאלה

שלום רב

קשה לי לדעת מאיפה להתחיל ואיפה נפלתי בדרך השנתיים האחרונות היו מלאות קשיים ותהפוכות וחרדות והרבה שאלות בעיקר למה כול זה קורה למה בכל פעם שאני מנסה לעשות צעד קדימה משהו מחזיר אותי 10 צעדים אחורה ונידמה לפעמים שאולי לא כדי לנסות לחזור ואולי זה סוג של חוצפה כאילו מי אני בכלל שאני יעז לבנות קשר עם בורא עולם כמו כמו איכר קטן ומלוכלך שמנסה לקבל גישה למלך ובועטים אותו מכל המדרגות כול פעם שהוא מנסה וזה קשה כאילו אני אמור לשמור מרחק או יותר נכון מרחיקים אותי , חוויתי המון טלטלות בכיתי המון התפללתי המון ובעיקר שאלתי למה .. למה זאת הדרך שלי בחיים למה הכל על הצד הקשה ביותר ואת האמת עכשיו כול תפילה כול הנחת תפילין הכל מרגיש לי ריק ולא אמיתי כבר נגמרו לי התפילות וכבר הדמעות שלי לא מרגישות כנות אחריי הרבה "הצלפות שוט" כבר קשה להרגיש משהו יש מן קהות חושים ואפילו רצון להתרחק מהכל לא להאשים ולא להגיד תודה , בתורה מתואר השם כועס ונוקם ומואס באנשים ואולי אני בקטגוריה הזאת ..

(ואולי זה ה "מודה" שלי) אבל כן נפלתי במראות לא צנועים ונפלתי בהרבה יותר חמור.. יש לי בת זוג כבר מספר שנים היינו רק אחד עם השניה ולא בדיוק שמרנו מרחק אחד מהשניה ולפעמים אני מתחבט אולי זה כול זה ? וגם כשחשבתי על חתונה איכשהו משהו צץ משהו טרף את הקלפים משהו ערער למרות אהבה גדולה אבל לחיים יש מסלול משלהם והמסלול שלי נדמה לי שהוא מקשה ומתסכל במיוחד לסיום אבקש מהרב אולי לבקש בשבילי או לברך אותי (אני יודע שזו בקשה מוזרה באינטרנט) לבריאות ונחת הצלחה ולכוחות מחודשים לחתונה לשימחה. אני סך הכל מנסה לשבור את האטימה שאני מרגיש ואולי לרב יש עצות .. סליחה על האריכות ועל שאני מפוזר

תשובה

שלום אח יקר

יש לך טעות בסיסית - אתה לא איכר קטן ומלוכלך שמנסה לקבל גישה למלך, אלא בן יקר ואהוב שמגיע חזרה לאבא, וגם אם הוא עבר דברים לא פשוטים בדרך, וגם אם הוא התלכלך בבוץ, אבא שלו משתוקק לפגוש אותו ולחבק אותו, ואבא שלו יודע שהלכלוך הוא חיצוני ולא חלק מהמהות היקרה שלו.

אתה מרגיש כאילו כל פעם לוקחים אותך אחורה, אבל זו בחירה שלך איך לפרש את המציאות. אתה יכול גם לבחור לראות בקשיים שיש בדרכך סוג של הזדמנויות ואתגרים.

אני מבקש ממך שתקרא שוב ושוב את הדברים הבאים של הרב קוק (הם לא פשוטים, אבל תנסה להעמיק בהם). בסופו של דבר האושר של האדם תלוי אך ורק בו ובבחירתו לרצות בטוב:

""שנואה היא העצבות, מפני שהיא נובעת ממקור היותר משחת שבדעות וברגשות.

הידיעה, שהאדם בהתגלותו בתור בעל רצון, אופיו משתלם כולו בנקודת רצונו דווקא, האושר שלו הוא רצון טוב, כל קיווי האושר וההצלחות הרוממות, שלב כל אדם כל כך עורג להם, אינם כי אם תולדות מנקודת חיים מלאים זו, נקודת הרצון הטוב הקדוש והבהיר, ובתוכן זה דומה האדם בחופשו ליוצרו, ליוצר כל, בחפצו המקיף והחופשי מכל מועקה, כשידיעה זו מתבררת, מיד מוצא האדם את עצמו מלא חדוה, מסולק מכל עצבות.

הוא מכיר שהוא אינו צריך כי אם לאמץ את רצונו לטוב, וזה מסור בידו בכל עת ורגע, ותיכף כשרצונו מתעלה, הרי הוא מתעלה, וכל הספירות העולמיות התלויות בו מתעלות עמו.

ואיך לא יהיה האדם מלא תמיד עז וחדוה, אם טובת הטובות, עושר העשירות, הצלחת ההצלחות, מסור ונתון בידו, והוא מושל בכל המכמנים הנפלאים האצורים באוצר נחמד ושמן זה.

המחשבה שהאושר תלוי במה שהוא חוץ ליכולתו של האדם, ממה שהוא חוץ להוייתו, וחוץ לרצונו, מחשבת פיגול הוא, רשעות וסכלות היא מרופדת. והיא מעוררת את כל התכונות השפלות וכל המידות הרעות שביסוד הרשעה, שכחת ד' וטובו, אורו וישעו, חכמתו חסדו וגבורתו. על כן ישרי לב שמחים תמיד, שמחו בד' וגילו צדיקים והרנינו כל ישרי לב". "

אין דבר שעומד בפני התשובה. לא משנה מה האדם עשה ובמה נפל. תמיד אפשר לשוב (ממליץ מאוד לעיין בדברי הרמב"ם בהלכות תשובה, ולחזור עליהם (ובמיוחד תחילת פרק ב', סוף פרק ג', סוף פרק ד', פרק ה' ופרק ז').

התשובה היא כמו שכותב הרמח"ל במסילת ישרים בפרק ד': "בהיות השב מכיר את חטאו, ומודה בו ומתבונן על רעתו ושב ומתחרט עליו חרטה גמורה דמעיקרא כחרטת הנדר ממש שהוא מתנחם לגמרי, והיה חפץ ומשתוקק שמעולם לא היה נעשה הדבר ההוא ומצטער בלבו צער חזק על שכבר נעשה הדבר ועוזב אותו להבא ובורח ממנו".

בפועל אני מציע להשקיע בתפילה, בתשובה (מה אפשר לתקן ולהתקדם) ובצדקה (בהטבה לאחרים), וכמובן בהשקעת מחשבה, ואף התייעצות, באיך להתקדם באופן מעשי בחיים, כדי להתמודד עם הקשיים.

כמובן שאשתדל להתפלל עליך (וזו בכלל לא בקשה מוזרה).

שיהיה לך בהצלחה רבה (ומוזמן לכתוב שוב).

כתבות נוספות